نگاهی اجمالی و کامل به لنت ترمز جلوی پراید و ویژگی‌های آن


نگاهی اجمالی و کامل به لنت ترمز جلوی پراید و ویژگی‌های آن

اگر خودروی پرایدتان هنگام ترمز خودرو به طور کامل متوقف نمی‌شود، یا صداهای ناهنجاری تولید می‌کند احتمالا لنت ترمز ماشین دچار مشکل شده‌است. توصیه‌ی ما این است که برای بررسی لنت جلوی پراید حتما آن را نزد تعمیرکار متخصص ببرید‌. لنت ترمز از مهم‌ترین...

اگر خودروی پرایدتان هنگام ترمز خودرو به طور کامل متوقف نمی‌شود، یا صداهای ناهنجاری تولید می‌کند احتمالا لنت ترمز ماشین دچار مشکل شده‌است. توصیه‌ی ما این است که برای بررسی لنت جلوی پراید حتما آن را نزد تعمیرکار متخصص ببرید‌. لنت ترمز از مهم‌ترین قسمت‌های سیست ترمز است که اگر آسیب ببیند نه تنها به دیسک و چرخ آسیب می‌رساند بلکه جان سرنشینان را نیز به خطر می‌اندازد، پس‌ تعویض لنت را هیچ‌گاه به تعویق نیاندازید.

برای خرید لنت ترمز پراید دانستن چه مواردی لازم است؟

لنت ترمز خودرو بخش مهمی از سیستم ترمز است و قطعات هر خودرو نیز بایستی مطابق با استانداردهای همان خودرو تهیه شود.

بنابراین هنگام خرید لنت ترمز جلوی پراید حتما این مورد را لحاظ بفرمایید:

  • جنس لنت و موادسازنده: لنت ترمز خودرو بایستی حتما کیفیت قابل قبولی داشته باشد تا هم دوام خوبی داشته و هم ضامن کارایی و عملکرد خودرو باشد. از سوی دیگر لنت‌های ترمز تنوع گسترده‌ای دارند اما هنگام خرید لنت برای پراید بهتر است از میان لنت‌های فلزی و نیمه‌فلزی انتخاب کنید زیرا هم قیمتی مقرون به صرفه دارند و هم دوام بالا.
  • عادت رانندگی: عادت‌های رانندگی بر عمرمفید لنت ترمز تاثیر می‌گذارد، ترمزهای بی‌جا و سرعت بالا موجب می‌شود تا لنت زودتر فرسوده شود.
  • شرایط جاده: ناهمواری‎های جاده موجب می‌شود تا فشار بیشتری به لنت و سیستم تعلیق وارد شود. از سوی دیگر در شرایط جوی نامساعد نیز لنت‌ها سریع‌تر فرسوده می‌شوند، به همین دلیل هنگام خرید لنت حتما شرایط جاده محل زندگی‌تان را هم در نظر بگیرید.
  • گارانتی و ضمانت: تمامی اجناس باکیفیت موجود در بازار قطعات یدکی خودرو باید ضمانت اصالت کالا، گارانتی معتبر و گارانتی تعویض داشته باشند. اجناسی که چنین ویژگی‌هایی نداشته باشند، تقلبی هستند و از استاندارد لازم برخوردار نیستند و به خودروی شما آسیب وارد می‌کنند.

با در نظر گرفتن این موارد می‌توانید بهترین لنت موجود در بازار را برای خودروی خود انتخاب کنید.

استاندارهای لنت جلوی پراید مرغوب

باتوجه به موارد ذکر شده هنگام خرید لنت ترمز پراید حتما این چند مورد را در نظر داشته باشد:

  • محصول استاندارد باشد و کیفیت بالایی دشته باشد.
  • نشان استاندارد و هولوگرام روی محصول وجود داشته باشد.
  • کالا اصل بوده و دارای گارانتی باشد.
  • بسته بندی حتما سالم بوده و پلمپ کالا باز نشده باشد.
  • لنت بدون خط و خش و کاملا سالم باشد.
  • لنت فاقد آزبست باشد.
  • لنت حتما تمیز باشد و مواد اصطکاکی به راحتی جدا نشوند.

در نهایت، با انتخاب بهترین لنت جلوی پراید ترمز خودرو گوش به فرمان شما بوده و هر لحظه از رانندگی تجربه‌ای امن و دلنشین خواهد بود.

انواع مختلف لنت ترمز پراید

لنت ترمز متعلق به هر ماشینی که باشد باید متناسب با همان خودرو تهیه شود. لنت‌های ترمز بر اساس جنس و عملکردشان به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

انواع لنت ترمز پراید باتوجه به ماده اصطکاکی

لنت ترمز با توجه به جنس ماده‌ی اصطکاکی به چند دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شود:

  • لنت فلزی: حدودا ۵۰ درصد این لنت‌ها از فلز تشکیل شده‌است. آلیاژهای فلزی موجود در این لنت ترمز باعث می‌شود تا رسانای خوبی باشد و زود خنک شود اما صدای زیادی تولید می‌کند.
  • لنت نیمه‌فلزی: این لنت‌ها بهینه‌ترین انتخاب میان انواع لنت هستند. حدودا از ۳۰درصد آلیاژ فلزی تشکیل شده‌است و برخلاف لنت‌های فلزی صداهای ناهنجار نیز تولید نمی‌کنند.
  • لنت سرامیکی: بهترین نوع لنت‌های ترمز مدل‌های سرامیکی هستند. این لنت‌ها دوام بسیار بالا و کارایی مناسب دارند؛ داغ نمی‌کنند و بسیار کم‌صدا هستند. البته لنت‌های سرامیکی قیمت بالایی دارند و به همین علت اولین انتخاب اغلب رانندگان نیستند.
  • لنت ارگانیک: لنت‌های ارگانیک فاقد آزبست و مواد خطرناک هستند. این لنت‌های دوستدار محیط زیست دوام بالایی ندارند و باید زود تعویص شوند.

باتوجه به ویژگی‌های هر یک، بهترین گزینه برای خودروی پراید، لنت‌های نیمه‌فلزی هستند که دوام خوبی داشته و نقاط ضعف کمتری دارند.

لنت ترمز دیسکی و کاسه‌ای پراید

به طور کلی لنت‌های ترمز به دو نوع لنت دیسکی و کفشکی (کاسه‌ای) تقسیم می‌شوند. لنت‌های دیسکی درون کالیپر و روی دیسک چرخ قرار می‌گیرند و با ایجاد اصطکاک میان لنت و دیسک خودرو متوقف می‌شود. این نوع سیستم ترمز برای چرخ‌های جلو استفاده می‌شود.

سیستم ترمز کاسه‌ای در چرخ عقب خودرو قرار می‌گیرد و لنت‌های کفشکی درون کاسه‌ی چرخ نصب می‌شوند. زمانی که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، لنت‌های ترمز به سمت بیرون و به کاسه‌ی چرخ می‌چسبند تا خودرو متوقف شود.

خرابی لنت ترمز جلوی پراید و نشانه‌های آن

راننده باید همواره نسبت به علائم مختلف خودرو هشیار باشد. اگر زمانی موارد زیر را مشاهده نمودید باید به تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید:

  • انحراف خودرو هنگام ترمز گرفتن
  • لرزش پدال ترمز
  • شنیدن صداهای ناهنجار و سوت هنگام ترمز گرفتن
  • استشمام بوی بد از چرخ‌ها
  • افزایش لرزش خودرو و احساس کردن ارتعاشات خودرو بیش از قبل
  • عدم توقف کامل خودرو پس از ترمز گرفتن

آیا با مشاهده‌ی علائم فرسودگی لنت جلوی پراید، باید آن را تعویض کنم؟

بله، با مشاهده‌ی هر یک از علائمی که پیش‌تر ذکرکردیم بدانید که زمان تعویض لنت ترمز خودروتان فرا رسیده‌است. البته زمان تعویض در هر خودرو باتوجه به میزان و نوع کارکرد متفاوت است. خودروهایی که در مسیرهای ناهموار و پر دست‌انداز و یا شرایط جوی نامساعد تردد می‌کنند بایستی بعد از ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر کارکرد خودرو، لنت را عوض کنند.

از سوی دیگر خودروهایی که در شرایط نرمال و مسیرهای شهری تردد نموده‌اند و از ترمز سنگین و سرعت غیرمجاز خودداری کردند، می‌توانند مدت طولانی‌تر از لنت ترمز خود استفاده کنند.

Figure 1ظاهر لنت معمولاً باید به این شکل باشد. اصطلاحاً باید گوشت داشته باشد.Figure 1 ظاهر لنت معمولاً باید به این شکل باشد. اصطلاحاً باید گوشت داشته باشد.

قیمت لنت جلو پراید چقدر است؟

در بازار برندهای مختلفی هستند و هر کدام متناسب با کیفیتی که دارند، قیمت متفاوتی دارند. طی بررسی‌هایی که موفق به انجام آن شدیم، متوجه شدیم که تعدادی از این لنت‌ها تقریباً کیفیت یکسانی دارند و قیمت‌های آن‌ها تقریباً در یک محدوده است. در تحقیقات به برند جدیدی برخوردیم به اسم وینزون. این برند محصولات خود را از جمله لنت ترمز جلوی پراید را در فروشگاه اینترنتی خود به نام وین یدک عرضه می‌کند. برای مشاهده قیمت لنت ترمز جلوی پراید برند وینزون می‌توانید به لینک زیر (سایت وین یدک) مراجعه نمایید:

https://vinyadak.ir/

سوالات مرتبط

ایا می‌توان به جای تعویض لنت پراید آن را تعمیر نمود؟

خیر لنت ترمز پراید قابل تعمیر نیست و در صورت خراب شدن بایستی حتما تعویض شود. لنت قطعه‌ای یکپارچه است و قابل تعمیر نیست.

تعویض لنت ترمز پراید چقدر هزینه می‌برد؟

اغلب لنت ترمزهای باکیفیت به راحتی و سادگی تعویض و جاگذاری می‌شوند لذا اجرت تعویض لنت ترمز پراید بالا نخواهد بود.

کلام آخر

لنت جلوی پراید، لنت دیسکی بوده و اغلب از نوع فلزی یا نیمه‌فلزی است. این نوع لنت ترمز پراید دوام قابل قبول و قیمت مناسبی دارد. اگر می‌خواهید لنت ترمز عمر مفید و کارایی خوبی داشته باشد، حتما از خودروی خود به خوبی نگهداری کنید و از ترمز زدن‌های ناگهانی و سرعت غیرمجاز پرهیز کنید. حفظ احتیاط در رانندگی نه تنها موجب سلامت سرنشینان خواهد شد بلکه دوام قطعات لوازم جلوبندی خودرو را نیز تضمین خواهدکرد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بزرگترین بیل مکانیکی‌های جهان؛ از کوماتسو تا هیتاچی و کاترپیلار