بهره‌برداری از چند پروژه‌ پالایشی در آذربایجان شرقی


بهره‌برداری از چند پروژه‌ پالایشی در آذربایجان شرقی

امروز طرح‌های چهارگانه ارتقای کیفی محصولات تولیدی پالایشگاه نفت تبریز و خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز - خوی - ارومیه افتتاح خواهد شد، همچنین کلنگ آغاز عملیات اجرایی طرح مهم تصفیه نفت‌کوره پالایشگاه تبریز به زمین زده می‌شود.

بهره‌برداری از چند پروژه‌ پالایشی در آذربایجان شرقی

به گزارش ایران اکونومیست، وزیر نفت برای بهره‌برداری از چند طرح در قطب پالایشی شمالغرب کشور که با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد، وارد استان آذربایجان شرقی شد. چهار طرح واحد تصفیه‌ نفت‌گاز، خالص‌سازی هیدروژن PSA، بازیافت گوگرد SRP و بازیافت گازهای انتهای واحد گوگرد TGT با مجموع رقم سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیون یورو تکمیل شده و هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

با بهره‌برداری از این طرح‌های چهارگانه که با استفاده کامل از توانمندی شرکت‌های پیمانکار، سازنده و مشاوران داخلی به سرانجام رسیده و آماده بهره‌برداری است، مقدار گازوئیل یورو ۵ تولیدی این پالایشگاه، از روزانه ۲ میلیون لیتر به روزانه ۵ میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.

طرح بعدی که به بهره‌برداری می‌رسد، خط لوله ۱۴ اینچ انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز- خوی- ارومیه است. سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این پروژه ۲۲۰ کیلومتری که از پالایشگاه نفت تبریز آغاز می‌شود و پس از گذر از شمال دریاچه ارومیه، به انبار نفت شهید سلیمانی ارومیه می‌رسد، یک هزار میلیارد تومان است.

این طرح که عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۸۵ آغاز شده، سال‌های متمادی بلاتکلیف باقی‌ مانده بود و در دولت سیزدهم تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است. ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی خط لوله تبریز - خوی - ارومیه بیش از ۶۵ هزار بشکه در روز بوده و با بهره‌برداری از این طرح، در مصرف سالانه ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل مربوط به حمل‌ونقل جاده‌ای فرآورده صرفه‌جویی خواهد شد.

عملیات اجرایی طرح تصفیه نفت‌کوره پالایشگاه تبریز هم امروز آغاز خواهد شد. کاهش تولید نفت کوره به کمتر از ۱۰ درصد خوراک فرآورشی، کاهش محتویات گوگردی نفت کوره به کمتر از ۰.۵درصد و ارتقای کیفی همه فرآورده‌ها به استاندارد یورو ۴ و ۵ از دستاوردهای مهم اجرای این طرح بزرگ زیست‌محیطی در پالایشگاه نفت تبریز است.

طرح تصفیه نفت کوره پالایشگاه نفت تبریز با سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیو یورویی، با هدف ایجاد ارزش افزوده در محصولات تولیدی این پالایشگاه اجرایی خواهد شد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

از شهریور ماه صورت می‌گیرد؛ توزیع تایر با ارائه‌ ضمانت‌نامه تولیدکنندگان