بررسی حقوقی شایعه بازگشت عزیزی خادم/ رئیس جنجالی نمی‌تواند به فدراسیون برگردد!


بررسی حقوقی شایعه بازگشت عزیزی خادم/ رئیس جنجالی نمی‌تواند به فدراسیون برگردد!

کارشناس حقوقی فوتبال اعلام کرد که شهاب عزیزی‌خادم نمی‌تواند به راس فدراسیون فوتبال برگردد.

به گزارش "ورزش سه"، طی روزهای گذشته شایعاتی درباره بازگشت شهاب‌الدین عزیزی خادم به فدراسیون فوتبال مطرح شده است؛ در این خصوص گفته می‌شود که عزیزی‌خادم با پایان محرومیت دو ساله‌اش از سوی کمیته اخلاق باید به سمت ریاست فدراسیون برگردد.

در برخی شبکه‌های اجتماعی و مجازی شایعاتی مبنی بر اینکه در حال حاضر فدراسیون فوتبال دو رئیس قانونی دارد هم مطرح شده اما این شایعات در حالی ایجاد شده که از نظر کارشناسان حقوقی فوتبال چنین امری میسر نیست.

رضا شاه‌منصوری کارشناس حقوقی فوتبال یکی از افرادی است که در این خصوص معتقد است بازگشت عزیزی‌خادم به فدراسیون چندان درست نیست. شاه‌منصوری در این باره گفت: «احراز صلاحیت از لحاظ حقوقی امری است مستمر که یک مدیر در کل ایام تصدی‌گری خود باید آن را در اختیار داشته باشد. مثل تابعیت جمهوری اسلامی یا الزام به موازین شرعی و...»

او ادامه داد: «بنابراین اگر در یک بازه زمانی ویژگی‌هایی که قانون‌گذار از آن مدیر خواسته از بین برود یا قطع و سلب شود و نهادهای رسیدگی‌کننده مثل هیئت رئیسه یا مجمع فدراسیون که بر عملکرد آن رئیس نظارت کنند، عدم احراز صلاحیتش را مصوب کنند از آن تاریخ مسئولیت او سلب می‌شود‌.»

این کارشناس حقوقی همچنین گفت: «کارشناس حقوقی فوتبال اضافه کرد: نکته این است که کمیته اخلاق فدراسیون تنبیهی را برای عزیزی‌ خادم اعمال کرده. سوال این جا است که آیا پس از انقضای این دوره محرومیت، فرد می‌تواند به مسئولیت خود بازگردد که با توجه به این توضیحات جواب سوال خیر است.»

شاه منصوری درمورد اینکه بند عزل رئیس فدراسیون توسط اعضای هیئت رئیسه از اساسنامه حذف شده و عزل دائمی او در مجمع فدراسیون رای‌گیری نشده است، توضیح داد: «این یک بحث دیگر است. اکنون ۲ سوال متفاوت مطرح شد. درمورد تشریفات عزل دائم عزیزی خادم من هم این عقیده را دارم که پس از تصویب عزل موقت او در هیئت رئیسه، مجمع عمومی باید عزل دائم او را مصوب می‌کرد اما موضوع منقضی شدن دوران محرومیت عزیزی خادم و بازگشتش به فوتبال، یک بحث دیگر است و اتمام دوره محرومیت سبب بازگشت او نخواهد شد. به این دلیل که تاکنون هیچ ایرادی به شیوه عزلش در مراجع رسیدگی کننده مرتبط نشده است. تا زمانی که مراجع ذی‌صلاح فوتبالی این مصوبه را ابطال نکند، اصل بر صحت مصوبه است.»

وی افزود: «حتی سال گذشته که عزیزی‌خادم برای پیگیری موضوع به دادگاه صدر مراجعه کرد، این دادگاه شکایتش را نپذیرفت. به همین دلیل ادامه ریاست مهدی تاج در فدراسیون منطبق بر موازین قانونی است.»


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بازتاب قهرمانی رئال در نشریات اسپانیا و اروپا/ تعظیم به پادشاه: بارسلونا در تسخیر رئال ...