نمایش کاوش‌ های علمی باستان‌ شناختی دهه 50 در کرمان


نمایش کاوش‌ های علمی باستان‌ شناختی دهه 50 در کرمان

برای نخستین بار؛ همزمان با روز موزه و هفته میراث فرهنگی، تعداد ۳۱ اثر از آثار کاوش‌ های علمی باستان‌ شناختی دهه ۵۰ بازگشتی از موزه ملی ایران در باغ موزه هرندی کرمان به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری طبنا از کرمان؛ محمد مهدی فداکار استاندار کرمان در مراسم رونمایی از آثار کاوش‌ های علمی باستان‌ شناختی دهه ۵۰ بازگشتی از موزه ملی ایران که در باغ موزه هرندی کرمان با حضور وبیناری معاون وزیر میراث فرهنگی و بمناسبت روز موزه و هفته میراث فرهنگی به معرض نمایش عموم گذاشته شد، عنوان کرد: برای آینده پویا و پررونق ضرورت دارد؛ که گذشته تاریخی خود را بشناسیم و پای خود را در گذشته محکم کنیم.
وی ادامه داد: استان کرمان در حوزه میراثی از جمله آثار تاریخی، گردشگری و صنایع دستی، از ظرفیت‌ های متنوعی در اقصی نقاط استان برخودار است، به طوری که بخش‌ های برجسته تمدنی هم در جیرفت و شهداد داریم.
استاندار کرمان، توجه و حمایت مدیریت استان و وزارتخانه را از این آثار جهانی مورد تاکید قرار داد و گفت: ساختمان‌ های تاریخی در بافت تاریخی شهر کرمان وجود دارد، که ظرفیت عظیمی برای حوزه میراث فرهنگی و رونق گردشگری است.
فداکار اظهار داشت: آنچه در مجموعه حاشیه هلیل‌رود وجود دارد؛ از سرچشمه‌ های آن تا جازموریان، آثار تمدنی بی‌ نظیری است.
وی بیان داشت: قبل از انقلاب و دهه ۷۰ به دلیل بی‌ توجهی‌ هایی که صورت گرفت، آثار و اشیای میراثی و تمدنی به غارت رفت، بخش‌ های زیادی از آثار تاریخی به شکل غیراستاندارد کشف و به خارج از کشور انتقال داده شد.
استاندار کرمان خاطرنشان ساخت: موزه جیرفت از ضرورت‌ هاست، سال‌ ها قبل میراث فرهنگی کاری را شروع کرده و ما آمادگی داریم؛ این ظرفیت بزرگ فعال شود، که برای آینده تاریخ کشور بماند.

نمایش کاوش‌ های علمی باستان‌ شناختی دهه ۵۰ در کرمان

استان کرمان از خاستگاه‌ های اصلی میراث فرهنگی کشور است
علی دارابی معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در ارتباط تصویری با استان‌ ها گفت: کرمان یکی از خاستگاه‌ های اصلی میراث فرهنگی با آثار فراوان ثبت ملی و جهانی است.
وی ادامه داد: جیرفت با آثار کشف شده در آن، تاریخ را چند قرن جابجا کرد و با مشارکت جدی وزارتخانه در اولویت برنامه‌ های میراث قرار خواهد گرفت.
افتتاح چهار موزه خصوصی در استان کرمان
جهانشاهی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نیز از افتتاح چهار موزه خصوصی جدید در ماهان، انار، رفسنجان و کرمان خبر داد.
وی افزود: بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان به موزه جیرفت و ۴۰ میلیارد به باغ موزه هرندی کرمان اختصاص یافته است.
شایان ذکر است؛، ۳۱ اثر از آثار کاوش‌ های علمی باستان‌ شناختی دهه ۵۰ بازگشتی از موزه ملی ایران برای نخستین بار در کرمان، باغ موزه هرندی به نمایش گذاشته شده است.

نمایش کاوش‌ های علمی باستان‌ شناختی دهه ۵۰ در کرمان


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

واکنش قالیباف به ادعای رئیس مجلس نمایندگان آمریکا