توزیع فراوان وارفارین در داروخانه‌ها


توزیع فراوان وارفارین در داروخانه‌ها

رئیس سازمان غذا و دارو کشور با بیان اینکه محموله‌های بزرگ وارفارین به مراکز توزیع دارو و داروخانه‌ها توزیع شده است، گفت: بیماران هیچ نگرانی برای تأمین داروی خود نداشته باشند و از طریق سامانه ۱۹۰، اپلیکیشن تیتک یا درگاه مربوطه می‌توانند وارفارین را از نزدیک‌ترین داروخانه تهیه کنند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)سیدحیدر محمدی اظهار کرد: سال گذشته با هماهنگی و رایزنی‌های صورت گرفته با مدیر عامل شرکت‌های بین‌المللی به‌منظور تسهیل تأمین داروهای بیماران خاص همچون بعضی از فاکتورهای خونی، داروهای شیمی درمانی، داروهای پیوند، انسولین‌های قلمی و داروهای ام اس، هماهنگی‌های فشرده‌ای صورت گرفت.

وی افزود: به‌منظور ترخیص کالاهای دچار کمبود همچون کتامین، پروپوفول، IVIG و سرم، باقی‌مانده در گمرکات کشور نیز هماهنگی‌های مناسبی با این نهاد صورت گرفته است و روند ترخیص با سرعت بیشتری محقق شد.

رئیس سازمان غذا و دارو کشور درباره تأمین داروی وارفارین در کشور ادامه داد: به بیماران قلبی این اطمینان خاطر را می‌دهیم که با توجه به واردات حجم مناسبی از داروی وارفارین، توزیع چند برابری آن در دو ماه و نیم گذشته و تولید داخلی این دارو به‌طور قطع طی ماه‌های آینده محدودیتی در مورد عرضه وجود نخواهد داشت و بیماران هیچ نگرانی برای تأمین داروی خود نداشته باشند.

محمدی عنوان کرد: در روزهای اخیر نیز محموله‌های بزرگ از وارفارین به مراکز توزیع دارو و داروخانه‌ها توزیع شده است، بنابراین موجودی مناسبی از این دارو وجود دارد و با برنامه معاونت‌های غذا داروی سراسر کشور در داروخانه‌های منتخب ذخیره مناسبی از این دارو موجود است.

وی با بیان اینکه نخستین تولیدکننده دارو وارفارین داخلی در روزهای آینده مقدار زیادی از این دارو را در بازار توزیع خواهد کرد، اضافه کرد: مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰، اپلیکیشن تیتک یا درگاه mobile.ttac.ir با وارد کردن نام دارو، وارفارین را از نزدیک‌ترین داروخانه تهیه کنند.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه وارفارین داروی خاصی است و تولید آن با توجه به وجود پنجره درمانی محدود، نیاز به شرایط ویژه‌ای دارد که یکی از تولیدکنندگان داخلی موفق به تولید شده است، خاطرنشان کرد: مردم بدون هیچ نگرانی به اندازه نیاز خود وارفارین را تهیه کنند تا شاهد انقضای تاریخ آن در منزل نباشند.

محمدی در خصوص مقادیر عددی داروهای تأمین شده در کشور افزود: از داروی متفورمین دو میلیارد و ۲۰۹ میلیون در سال ۱۴۰۲ تولید شده و حدود ۱,۸۰۰ میلیارد تومان هزینه این دارو بوده است، همچنین داروی سرماخوردگی بزرگسالان و آسپرین نیز به ترتیب از نظر عددی در مرتبه دوم و سوم قرار دارند.

وی تاکید کرد: سرم تزریقی سدیم کلراید رتبه نخست را از نظر میزان مصرف به خود اختصاص داده که ۳,۵۰۰ میلیارد تومان هزینه این سرم در سال ۱۴۰۲ بوده است، در مجموع رتبه نخست هزینه‌های ریالی در سال گذشته مربوط به سدیم کلراید بوده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قتل پدر بی گناه در خیابانی خلوت / قاتلان مست توهم زده بودند