چرا صندوق‌های با درآمد ثابت به گزینه محبوب سرمایه‌گذاران تبدیل شده‌اند؟


چرا صندوق‌های با درآمد ثابت به گزینه محبوب سرمایه‌گذاران تبدیل شده‌اند؟

صندوق‌های درآمد ثابت با ریسک نزدیک به صفر، نقدشوندگی بالا و پرداخت سود ماهانه تبدیل به یکی از گزینه‌های محبوب سرمایه‌گذاران کم‌ریسک شده‌اند.

به گزارش‌تجارت‌نیوز، صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به آن دسته از صندوق‌های سرمایه‌گذاری که بازدهی کم‌نوسان و تقریباً ثابتی دارند و همچنین دارای نرخ سود قابل پیش‌بینی هستند، گفته می‌شود. این صندوق‌ها معمولاً به صندوق‌های بدون ریسک هم معروف‌اند.

ترکیب پرتفوی دارایی‌های صندوق‌های با درآمد ثابت

امیر عباس‌زاده، رئیس اداره صندوق‌های درآمد ثابت تامین سرمایه دماوند، گفت: «در این دست صندوق‌ها، رقمی بین ۷۰ تا ۹۰ درصد از کل مبالغ سرمایه‌گذاری‌شده از سمت افراد و اهالی تالار شیشه‌ای، در دارایی‌های بدون ریسک مثل اوراق مشارکت، سپرده بانکی و سایر اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود. شایان ذکر است صندوق‌های سرمایه‌گذاری اجازه دارند بخش بسیار کمی از سبد تحت مدیریت خود را در دارایی‌های با ریسک بالا مانند سهام، سرمایه‌گذاری کنند.»

چرا ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت نزدیک به صفر است؟

عباس‌زاده درباره ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت گفت: «به همین واسطه، ریسک کاهش ارزش و ضرر در این صندوق‌ها نزدیک به صفر است. از سوی مقابل همین موضوع باعث می‌شود سود صندوق نیز از حد مشخصی بالاتر نرود. علتش این است که دارایی‌های بدون ریسک، معمولاً نرخ سود مشخصی دارند که این عدد چیزی در حد نرخ تورم اقتصاد کشور است.»

او ادامه داد: «صندوق‌های درآمد ثابت به دو دسته قابل معامله و صدور-ابطالی تقسیم می‌شوند. مزیتی که صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله دارند، این است که خود سرمایه‌گذار می‌تواند به‌راحتی از طریق پلتفرم کارگزاری به صندوق‌ها ورود کند. همچنین مزیت دیگر صندوق‌های درآمد ثابت نقدشوندگی بالای آنهاست.»

جایگاه نیلی در میان صندوق‌های با درآمد ثابت

رئیس اداره صندوق‌های درآمد ثابت تامین سرمایه دماوند گفت: «صندوق نیلی از نوع صندوق‌های در اوراق بهادار با درآمد ثابت قابل معامله و با تقسیم سود ماهانه است. این صندوق پانزدهم هر ماه پرداخت سود دارد و به‌راحتی در بستر بازار سرمایه و از طریق کارگزاری‌ها قابلیت خرید و فروش دارد.»

او اضافه کرد: «صندوق نیلی، جزو 10 صندوق برتر با درآمد ثابت قابل معامله و همچنین بزرگ‌ترین صندوق با درآمد ثابت قابل معامله با تقسیم سود از نظر دارایی تحت مدیریت در میان صندوق‌های با درآمد ثابت قرار می‌گیرد. از طرفی با توجه به اینکه نیلی، یک صندوق نوپا به شمار می‌رود و سرمایه‌گذاری‌های آن هم‌قدم با افزایش نرخ بهره انجام شده است، از ریسک‌های نرخ بهره تاثیر زیادی نگرفته است. زیرا در سالیان اخیر، با توجه به پایین بودن نرخ بهره، صندوق‌های قدیمی بازار دارای اوراق درآمد ثابت با نرخ پایین بوده و از لحاظ سودسازی تحت تاثیر نرخ بهره قرار گرفته‌اند. اما در صندوق نیلی، در زمینه سپرده بانکی، اوراق با درآمد ثابت و سایر سرمایه‌گذاری‌ها همواره سعی شده بالاترین بازدهی ساخته شود.»

سهم دارایی‌های مختلف از پرتفوی صندوق نیلی

امیر عباس‌زاده گفت: «صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانند بخشی از سرمایه‌خود را به سهام اختصاص دهند. نکته مثبت دیگر صندوق نیلی، ترکیبی بودن دارایی تحت مدیریت این صندوق در بخش سرمایه‌گذاری در سهام است.»

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: «با توجه به سیاست‌های اتخاذشده در صندوق نیلی و همچنین تنوع ابزاری که در تامین سرمایه دماوند وجود دارد، استراتژی‌های معاملاتی مختلفی ایجاد شده که به صندوق‌های دیگری از جمله صندوق «حفظ ارزش» و «گارانتی»، اجازه کسب بازدهی بیشتر با استفاده از ابزار بازار سهام، علاوه بر بازدهی فیکس‌شده را می‌دهد. بخش سهامی صندوق نیلی نیز، بیشتر از همین صندوق‌ها تشکیل شده است. از این رو سعی شده است هر بخش از پرتفوی دارایی‌های صندوق نیلی از سرمایه‌گذاری کاملاً مطمئن، با بالاترین نرخ‌های بازدهی ممکن در آن دسته دارایی ساخته شود. به همین سبب در بحث تقسیم سود و پایداری تقسیم سود، صندوق نیلی جزو برترین‌های بازار بوده است.»

عباس‌زاده در مورد چشم‌انداز صندوق‌های درآمد ثابت در سال 1403 گفت: «ریسکی که در عملکرد صندوق‌ها تاثیرگذار است، نرخ بهره شبکه پولی است. به‌ویژه افزایش چند درصدی و ناگهانی نرخ بهره، صندوق‌های درآمد ثابت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اما همان‌طور که پیشتر گفته شد، با توجه به سیاست‌هایی که در جلسات هفتگی کمیته سرمایه‌گذاری صندوق نیلی اتخاذ می‌شود، همواره سعی شده راهکار‌هایی اتخاذ شود که تاثیر‌پذیری صندوق از ریسک‌های بازار به حداقل و در مقابل بازدهی کسب‌شده به حداکثر برسد. از همین رو با توجه به ثبات بازدهی و تقسیم سود این صندوق و علاقه سرمایه‌گذاران به خرید واحدهای این صندوق، تصندوق نیلی اخیراً از پنج به هشت همت، افزایش سقف گرفته است و طبق پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود به‌زودی شاهد تقاضای دیگری بابت افزایش سقف صندوق باشیم.»

این کارشناس بازار سهام تصریح کرد: «بر اساس همین روند، همواره سیاست‌ها و استراتژی‌های صندوق نیلی با توجه به شرایط بازار در پیش گرفته می‌شود. حال اگر روند مثبت بازار سرمایه حفظ شود، با توجه به اتفاقاتی که در اقتصاد کشور و بازار سرمایه رقم خواهد خورد، صندوق نیلی خود را تعدیل می‌کند و همواره تلاش می‌کند تا در صدر بالاترین بازدهی‌ها قرار گیرد.»

عباس‌زاده گفت: «علاوه بر این، مزیت مهمی که می‌توان برای صندوق نیلی آن برشمرد، پایداری سوددهی آن است. در صندوق نیلی سعی شده همواره با توجه به شرایط اقتصادی، بیشترین سود به‌نوعی پرداخت شود تا صندوق در دوره‌های بعدی تحت تاثیر قرار نگیرد.»

بازدهی صندوق با درآمد ثابت نیلی چقدر است؟

عباس‌زاده درباره نرخ بازدهی صندوق درآمد ثابت نیلی گفت: «بازدهی سالانه صندوق نیلی، در حال حاضر در ارتفاع 25.8 درصدی قرار گرفته است. همچنین نرخ بازدهی موثر صندوق به سطح 29.08 درصدی نیز می‌رسد. نرخ موثر بازدهی هنگامی محاسبه می‌شود که فرد سرمایه‌گذار سودهای ماهانه را مجدداً در صندوق سرمایه‌گذاری کند.»

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت به چه کسانی توصیه می‌شود؟

همواره در تمام بازارها و کلاس‌های دارایی، میان بازدهی و میزان ریسک آن یک نسبت معکوس وجود دارد. این نسبت معکوس بین بازدهی کسب‌شده و میزان ریسک‌پذیری افراد نیز حاکم است.

صندوق‌های درآمد ثابت نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم در کلاس‌های دیگر دارایی مانند بورس، ارز دیجیتال، طلا و ارز، پتانسیل ریسک کمتری دارند. از همین رو، سرمایه‌گذاری در این دست صندوق‌ها به افراد با درجه ریسک‌پذیری پایین توصیه می‌شود.

عباس‌زاده در این باره گفت: «سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت جزو راه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم محسوب می‌شود و مناسب افرادی است که دانش کافی در این زمینه نداشته یا زمان زیادی برای مدیریت پرتفوی خود ندارند.»

او در پایان گفت: «همچنین ریسک نزدیک به صفر، سود روزشمار و نقدشوندگی بالا جزو مهم‌ترین آیتم‌ها برای انتخاب صندوق بادرآمدثابت به شمار می‌رود.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چرا پزشکان علاقه‌ای به فعالیت در پزشکی قانونی ندارند؟