پیش بینی بورس دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 / بازگشت نماگر بورس به سطح مرداد 99!


پیش بینی بورس دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 / بازگشت نماگر بورس به سطح مرداد 99!

افت سنگین نماگر اصلی تالار شیشه‌ای، این شاخص را در جایگاه چهار سال قبل یعنی مردادماه 1399 قرار داد. در راستای پیش بینی بورس دوشنبه، با توجه به زنجیره اتفاقات روز جنجالی بازار سهام، در صورت بروز برخی فاکتورها، رشد نوسانی و کوتاه‌مدت بازار دور از انتظار نیست! با این حال، معاملات بورس در روز دوشنبه تحت تاثیر اخبار سانحه هلیکوپتر رئیس‌جمهوری هم خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای در پایان معاملات دومین روز هفته جاری، با افت 2.59 درصدی، معادل 56 هزار و 183 واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و 112 هزار و 493 واحد قرار گرفت.

افت ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با افت 2.84 درصدی (معادل 20 هزار و 287 واحد) در پله 694 هزار واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم ) را در روز یکشنبه، سه هزار و پنج میلیارد تومان نشان می‌داد. این تابلو همچنین حجم معاملات روز یکشنبه را 7.8 میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از ورود سرمایه آنها به بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز یکشنبه بورس از خروج 370.4 میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خبر می‌دهد.

روز تاریخی بازار سهام چگونه رقم خورد؟

افت سنگین نماگر اصلی تالار شیشه‌ای، این شاخص را در جایگاه چهار سال قبل خود قرار داد. سنگینی کفه ترازو در سمت خریداران، عمر کوتاه 10 دقیقه‌ای در ابتدای بازار داشت. در 10 دقیقه ابتدایی بازار ارزش سفارش‌های خرید بالاتر از سفارش‌های فروش قرار گرفت. پس از آن اما فروشندگان با شتاب زیادی وارد بازار شدند.

با وجود اینکه ریتم مثبت به منفی بازار قابل انتظار بود اما هیچ‌یک از اهالی بازار سرمایه، انتظار سرخی شاخص‌های بازار با این شدت را نداشت. نرخ بازده اسناد خزانه به 36.82 درصد و حتی در برخی از اوراق نظیر اخزا203، نرخ بازدهی به ارتفاع 37.5 درصدی رسیده است.

در گزارش پیشین اشاره شد یکی از بزرگ‌ترین ابهاماتی که فضای سرمایه‌گذاری در بازار سهام را تهدید می‌کند، نرخ بهره در شبکه بانکی و نرخ بازدهی اوراق است. کارشناسان معتقدند روند کوتاه‌مدت دو نماگر اصلی تالار سهام نزولی دنبال می‌شود. همچنین روند خروج نقدینگی حقیقی‌ها برای پانزدهمین روز متوالی ادامه یافت.

بعد از پایان معاملات، نامه مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، به وزیر نفت منتشر شد. عشقی در این نامه مجدداً بر لزوم اصلاح دستور‌العمل قیمت‌گذاری خوراک نفت و فراورده‌های شرکت‌های پالایشی تاکید کرده است.

در جریان معاملات روز یکشنبه، پالایش نفت بندرعباس گزارش سال مالی خود را منتشر کرد که شوک منفی به بازار تزریق شد. پس از این اتفاق مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس اعلام کرد: «بر اساس مکاتباتی که داشتیم، شبندر گزارش جدید و اصلاح‌شده منتشر خواهد کرد. همچنین برخورد مقتضی را با عاملان آن خواهیم داشت.» این کشمکش در نهایت با اصلاح گزارش مالی شبندر پایان یافت.

پیش بینی بورس دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

با توجه به زنجیره اتفاقات بازار سرمایه در دومین روز معاملاتی هفته، در راستای پیش بینی بورس دوشنبه، می‌توان احتمال داد جو معاملات ملایم‌تر از روز یکشنبه دنبال شود. همچنین در صورتی که ارزش معاملات به شکل ملموسی افزایش پیدا کند، رشد نوسانی و موقت بازار دور از انتظار نیست. با این حال معاملات روز دوشنبه بورس تحت تاثیر اخبار سانحه هلیکوپتر رئیس‌جمهوری نیز قرار خواهد گرفت.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بی تصمیمی در بازار سهام/ کاهش 5 هزار واحدی شاخص کل