فواید فروان برگه زردآلو برای رفع یبوست، کم‌خونی و تنظیم فشارخون


فواید فروان برگه زردآلو برای رفع یبوست، کم‌خونی و تنظیم فشارخون

زردآلو و برگه آن حاوی طبیعتی سرد و تر و هسته آن طبیعتی گرم و خواص بیشماری دارد. در این مطلب نحوه مصرف برگه زردآلو برای یبوست و فواید زردآبلو بیان شده است.

به گزارش بهداشت نیوز برگه زردآلو را می‌ توان به صورت‌های مختلفی مصرف کرد. برخی از افراد مصرف آن را به صورت خشک ترجیح می‌دهند؛ اما در حالت کلی هنگام استفاده از برگه زردآلو برای یبوست، بهتر است آن را در آب خیس و پس از چند ساعت آن را مصرف کرد. مصرف برگه زردآلو به صورت ناشتا در اول صبح می‌تواند سیستم گوارشی را به طور کامل پاک کند.

مصارف مختلف برگه زردآلو

میوه زردآلو به شکل خام، پخته و خشک مصرف می‌شود و دارای کربوهیدرات، پروتئین، چربی، آهن، فسفر، کلسیم، سدیم، پتاسیم، منیزیوم، مس، کلر، فولیک اسید، اسید پانتونیک، بتاکاروتن و ویتامین‌هایی از جمله ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B ۱ و ویتامین B ۲ است.

اگر از برگه زردآلو برای یبوست استفاده می‌ کنید، بهتر است بدانید که می‌توانید آن را با سایر خوراکی‌ها مصرف کنید. به طور مثال از این فرآورده می‌توان در تهیه انواع مربا، کمپوت و… استفاده کرد. هنگام پخت برخی انواع آش مثل آش جو نیز می‌توانید از این برگه‌ها استفاده کنید و طعم بی نظیری به آن ببخشید. اگر در وادار کردن کودکان برای خوردن این ماده مفید دچار مشکل هستید، می‌توانید آن را به همراه سایر خوراکی‌ها یا غذاها به کودک بخورانید.

طبع برگه زردآلو در طب سنتی

در طب سنتی بارها در مورد برگه زردآلو و فواید آن صحبت شده است. طبق نظر متخصصان، زردآلو و برگه آن حاوی طبیعتی سرد و تر و هسته آن طبیعتی گرم دارد. در کتاب ابوعلی سینا آمده است که استفاده و مصرف زردآلو خشک به صورت هفت روز پیاپی، می‌تواند در درمان مشکلات روده‌ای مثل ورم روده و لوزالمعده بسیار موثر باشد. همچنین گفته شده است که استفاده از این فرآورده می‌تواند از کم خونی جلوگیری کند.

زردآلو یک میوه آبرسان است و عطش را کم می‌کند. گذشته از این طبع سرد و تر این میوه هم به کم شدن عطش بعد از مصرف آن کمک می‌کند. با وجود این، متخصصان طب سنتی معتقدند اگر طبع بدنتان گرم و خشک باشد این میوه با بدنتان سازگارتر خواهد بود و درصورتی که طبعتان سرد و تر است، بهتر است زردآلو را همراه با گرمی‌جات مصرف کنید.

۱۵ فایده مهم مصرف زردآلو

از آنجا که زردآلو سرشار از ویتامین‌های گروه B است، می‌تواند در درمان بیماری‌های عصبی، روحی و روانی، بیخوابی و خستگی نقش موثری داشته باشد.

طبع سرد طلایی‌ترین میوه فصل تابستان با کاهش حرارت درونی بدن باعث رفع عطش می‌شود.

گوشت میوه زردآلو اسید معده و کیسه صفرا را به راحتی دفع می‌کند.

وجود پتاسیم در زردآلو ضمن تنظیم فشار خون، آلودگی‌ها و پلاک‌ها را از خون پاک می‌کند.

قلیایی کردن بدن از دیگر فواید مصرف زردآلوست.

همچنین برگه زردآلو خاصیت ملین کنندگی داشته و ضمن کمک به هضم راحت غذا از یبوست جلوگیری می‌کند.

مغز شیرین هسته زردآلو به علت برخورداری از ویتامین C، اختلالات رشد کودکان را رفع کرده و ضمن تقویت بدن از خونریزی لثه جلوگیری می‌کند.

گوشت میوه زردآلو قدرت تصفیه کنندگی خون را داشته و باعث باز شدن عروق می‌شود.

آهن موجود در میوه زردآلو می‌تواند در درمان کم خونی موثر باشد.

توصیه می‌شود میوه زردآلو را به همراه مغز هسته آن مصرف کنید چرا که خود میوه باعث نفخ معده و مغز هسته آن منجر به رفع نفخ معده می‌شود، بنابراین زردآلو در درمان التهاب معده نقش دارد.

بهبود رماتیسم، رفع نرمی استخوان و برطرف کنندگی التهاب مفاصل از دیگر فوائد مصرف زردآلوست.

ویتامین A موجود در زردآلو نقش قابل توجهی در تقویت بینایی و رفع بیماری‌های چشمی دارد.

روغن گرفته شده از هسته میوه زردآلو باعث نرمی پوست می‌شود.

دم کرده برگ زردآلو در قطع و رفع اسهال موثر است.

برای تسکین درد گوش می‌توان چند قطره از دم کرده برگ زردآلو را در گوش چکاند، به عبارتی دم کرده این میوه در درمان سنگینی گوش نقش قابل توجهی دارد.

منبع: همشهری


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کارت های امروز همستر؛ یکشنبه 13 خرداد 1403