تحلیل و بررسی آخرین وضعیت بازار‌های جهانی


امیررضا اعلاباف / تحلیلگر بازار سرمایه پس از واکنش مثبت شاخص‌های بازار کامودیتی و فلزات اساسی و گرانبها در پایان هفته قبل به اعلام هفتگی تعداد افراد بیکار (درخواست اولیه) در آمریکا که ۲۳۱‌هزار نفر ثبت‌شده و ۲۱‌هزار نفر بالاتر از سطح موردانتظار ۲۱۰‌هزار نفر و بالاترین سطح از اوت سال‌۲۰۲۳ بود، با آغاز هفته جدید شاهد ثبات نسبی در سطح قیمت‌ها هستیم.

اعلاباف copy

یکی دیگر از اخبار امیدوارکننده هفته قبل مربوط به داده‌های تورمی کشور چین (بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد دنیا) بود که نرخ تورم ماهانه مجددا به سطح مثبت بازگشته و تورم نقطه‌به‌نقطه سالانه نیز با عدد 0.3‌درصد فراتر از انتظار بازار‌ها اعلام شد که می‌تواند سیگنال بهبود تقاضای کل در اقتصاد را در صورت تداوم برای ماه‌های آینده داشته‌باشد اما همچنان ضعف قابل‌توجهی در بخش مسکن این کشور دیده می‌شود و به‌طور کلی این هفته قیمت انواع آهن‌آلات در بازار داخلی این کشور باثبات و همراه با تغییرات جزئی دنبال شده‌است.در این میان قیمت مس در بازار نقدی بورس فلزات لندن مجددا از سطح قیمتی ۱۰‌هزار دلار/تن همزمان با تشدید نگرانی‌ها از مازاد تقاضا و ایجاد کسری در بازار با کاهش ظرفیت تولید معادن در مقایسه با سطح تقاضا عبور کرده‌است.

البته لازم به ذکر است که کاهش‌های قابل‌توجه در تولید مس چین هنوز به‌وقوع نپیوسته است و به‌نظر می‌رسد رشد قیمت فعلی بیشتر در اثر ترس از جاماندگی سرمایه‌گذاران باشد تا عوامل بنیادین بازار. به‌طور کلی این هفته بازار‌های جهانی در انتظار داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده و شاخص قیمت تولیدکننده آمریکا برای ماه آوریل بودند تا علاوه‌بر بررسی میزان چسبندگی و انحراف از سطح هدف تورم در ایالات‌متحده، لحن صحبت‌های رئیس فدرال‌رزرو را که پیش‌تر به نیاز به داده‌های بیشتر جهت تایید کاهش تورم تاکید کرده‌بود را تحلیل کرده و در انتظارات خود منعکس کنند.

در حال‌حاضر با بررسی ابزار فدواچ موسسه Cme که برگرفته از معاملات آتی نرخ بهره شبانه در آمریکا است، می‌توان دریافت که انتظار معامله‌گران نرخ بهره در راستای آغاز کاهش نرخ بهره سیاستی توسط فدرال‌رزرو از جلسه هجدهم ماه سپتامبر و در مجموع یک یا نهایتا ۲ پله کاهش تا پایان سال‌۲۰۲۴ است. انتظار می‌رفت در صورت اعلام داده‌های تورمی ضعیف‌تر از انتظار برای ماه آوریل می‌توان انتظار داشت که بازار‌های جهانی از جمله بازار فولاد واکنش مثبت خوبی را به این موضوع نشان‌داده و همچنین احتمال آغاز کاهش نرخ بهره در آمریکا از ماه سپتامبر و حتی زودتر از آن تقویت شود که همزمان با اعلام تورم مصرف‌کننده ایالات‌متحده که در مقیاس ماهانه پایین‌تر از انتظار ظاهرشده و در سایر مقیاس‌ها مطابق با انتظارات بازار‌ها بود، شاهد تحرکات مثبت و روبه بالا در سطح بازار‌های جهانی هستیم.

داده‌های اقتصادی مهم برای صنعت فولاد از چین

با توجه به اعلام شاخص قیمت مسکن در چین که به‌طور نقطه‌به‌نقطه با کاهش 3.1درصد مواجه شده‌است (بیشترین کاهش در یک سال‌گذشته) به‌نظر می‌رسد وضعیت نابسامان سمت تقاضا و رکود صنعت ساختمان در این کشور همچنان ادامه‌دار است. تولیدات صنعتی این کشور در ماه آوریل اوضاع خوبی را تجربه‌کرده و فراتر از انتظارات بازار رشد کرده‌اند اما همچنان تشکیل سرمایه ثابت ضعیف است.

در بخش خرده‌فروشی نیز داده‌های خوبی دیده نمی‌شود و همچنان ضعف ادامه دارد اما نرخ بیکاری پایین‌تر از انتظار اعلام‌ شده‌است. به‌طور کلی با وجود مشاهده‌شدن برخی بهبود‌ها هنوز رکود و ضعف تقاضای کل در این کشور ادامه دارد و برای اظهارنظر بهتر باید داده‌های امیدوارکننده برای چند ماه ادامه‌دار باشند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...