رکوردشکنی تاریخی در بازار فلز سرخ


دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی : رکورد تاریخی بهای فروش مس در معاملات آتی کامکس آمریکا شکسته شد و هر پوند فلز سرخ ظرف روز جمعه هفدهم ماه مه با نرخ ۵ دلار و ۵‌سنت به‌فروش رسید که این رقم بیشترین قیمت فروش ثبت‌شده برای این فلز از زمان بازگشایی این بازار بود. البته این فلز در روز ۱۵ ماه مه برای ساعاتی در نرخ ۵.۱۳ دلار به ازای هر پوند نیز به‌فروش رفته اما در این نرخ تثبیت نشده بود. اقدامات حمایتی جسورانه دولت چین از بازار مسکن این کشور، احتمال آغاز اولین دور از کاهش نرخ بهره از سپتامبر و استمرار کاهش عرضه در بازار فلز سرخ از این جهش قیمتی در بازار مس حمایت کرد. در این شرایط برخی تحلیلگران معتقدند جریان رشد بهای فلز سرخ به بازار نقره نیز سرایت کرده و این فلز نیز همراه این جریان صعود قیمتی شده‌است.

Untitled-7 copy

در حالی رکورد تاریخی بهای فروش مس در معاملات آتی کامکس آمریکا شکسته شد که این فلز در معاملات آتی بورس لندن در نرخ 10‌هزار و 70دلار به ازای هر‌تن به‌فروش رسید. رکورد تاریخی بهای فلز سرخ در بورس فلزات لندن در سال‌2022 و‌ برابر 10‌هزار و 845دلار بود، اگرچه بازار فلز سرخ مورد حمایت سیگنال‌های افزایشی قرار دارد؛ اما با توجه به‌جا ماندن قیمت‌ها در بورس لندن از قیمت‌های کامکس آمریکا؛ احتمال عقب‌نشینی بهای این فلز در معاملات بورس آمریکا در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز دوشنبه 20ماه مه وجود دارد.

حمایت چینی‌‌‌‌‌ها از بازار مسکن دوچندان شد

پیش‌بینی افزایش تقاضا برای فلز سرخ از سوی چین، نگرانی از کسری عرضه در بازار مس را تشدید کرد. دولت چین در آخرین اقدام حمایتی خود برای کاهش تبعات اقتصادی بحران مسکن در این کشور اعلام کرد برای جلوگیری از نکول شرکت‌های توسعه‌‌‌‌‌دهنده املاک در چین نسبت به خرید خانه‌‌‌‌‌های فروخته نشده اقدام می‌کند. این یکی از جسورانه‌‌‌‌‌ترین اقدامات چین برای تحریک فعالیت اقتصادی در این کشور ظرف سال‌های اخیر به‌شمار می‌رود. در عین‌حال دولت چین اعلام کرد؛ یک‌تریلیون یوآن اوراق قرضه با سررسید ‌طولانی‌مدت به‌منظور تامین سرمایه مورد‌نیاز جهت اجرای پروژه‌های زیرساختی منتشر می‌کند. از آنجا‌که فلز سرخ، نقشی کلیدی در پروژه‌های نیروگاهی، برق‌‌‌‌‌رسانی و همچنان ذخیره‌سازی انرژی دارد؛ اجرای پروژه‌های زیرساختی در چین می‌تواند تقاضا برای فلز سرخ را افزایش دهد.

در حالی احتمالا بر میزان تقاضا برای مس افزوده می‌شود که بسیاری از واحدهای ذوب و تصفیه این فلز در چین به دلیل عدم‌تامین مس معدنی مورد‌نیاز امکان تولید محصول با حداکثر ظرفیت را ندارند. به‌‌‌‌‌این ترتیب در شرایط کنونی تولیدکنندگان مس تصفیه‌شده با چالش تامین مواد اولیه مواجه هستند.

تضعیف شاخص دلار به سود فلز سرخ

تضعیف شاخص دلار آمریکا و تثبیت آن در کانال 104‌واحدی، حامی رشد بهای کامودیتی‌‌‌‌‌ها در بازار جهانی است. افزایش احتمال آغاز کاهش نرخ بهره آمریکا از ماه سپتامبر، بر میزان تقاضای سرمایه‌ای در بازار فلز سرخ افزود و در صورتی‌که کاهش نرخ بهره در آمریکا آغاز شود، بر جذابیت ورود سرمایه به بازار دارایی‌های پرریسک نظیر کامودیتی‌‌‌‌‌ها افزوده می‌شود. طی سال‌2024 طلا در بازار جهانی صعودی کم‌‌‌‌‌سابقه داشت؛ در این شرایط بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر روی فلزات که امکان سرمایه‌گذاری بیشتر در بازار طلا را ندارند و درواقع از بازار طلا جا مانده‌‌‌‌‌اند؛ به خرید فلز سرخ روی‌آورده‌‌‌‌‌اند و این موضوع نیز حامی رشد بهای فلز سرخ است.

صعود مس، نقره را گران کرد

فیل استریبل، استراتژیست ارشد بازار در Blue Line Futures، معتقد است جریان صعود کم‌‌‌‌‌سابقه بهای مس در بازار جهانی در حال سرریز‌شدن به معاملات نقره است، اگرچه نقره فلزی گرانبها تلقی می‌شود و در ساخت زیورآلات به‌‌‌‌‌طور گسترده به‌کار می‌رود، اما این فلز کارکردهای خاص صنعتی نیز دارد؛ به‌عنوان مثال مس در ساخت پنل‌‌‌‌‌های خورشیدی نیز استفاده می‌شود. استریبل می‌گوید: سه فاکتور بر قیمت یک کالا تاثیر می‌گذارند؛ عرضه، تقاضا و جریان قیمتی در بازارها. در حال‌حاضر مس از ناحیه 3 فاکتور مورد حمایت قرار گرفته‌است. فلزات صنعتی و گرانبها هر دو در سال‌جاری میلادی به دلیل افزایش علاقه سرمایه‌گذاران در مسیر رشد نرخ قرار داشته‌‌‌‌‌اند و این در حالی است که بازار فلزات در بسیاری از کالاها با کسری عرضه فیزیکی مواجه است، بنابراین شرایط برای صعود قیمتی مهیا است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟