وقایع نگاری سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور


وقایع نگاری سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور

روز گذشته هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، امام جمعه تبریز، نماینده ولی‌فقیه و استاندار آذربایجان شرقی در منطقه ورزقان سقوط کرد.

تا آخرین لحظات تنظیم این گزارش، خبری درباره سرنوشت سرنشینان این بالگرد منتشر نشد. همچنان امیدوار به زنده و سلامت بودن رئیس‌جمهور کشورمان و همراهان او هستیم.

واکنش مقام رهبری

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب شب گذشته در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تأثر از حادثه نگران‌کننده برای رئیس‌جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس‌جمهور مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند و همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند.

ایشان افزودند: امیدواریم خداوند متعال نعمت خدمت‌گزاری رئیس‌جمهور محترم و همراهان ایشان را از کشور سلب نکند اما مردم عزیز مطمئن باشند مسئولین با جدیت چندبرابری مشغول کارهای خود هستند و ما هم توصیه‌هایی را که لازم بوده، به آنها کرده‌ایم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.

ایشان افزودند: ان‌شاءالله همه کارها اعم از امنیت کشور و امنیت مرزها و امور مربوط به قوه مجریه مرتب و منظم انجام خواهد شد و پیش خواهد رفت.

مقام رهبری در پایان اظهار امیدواری کردند، رئیس‌جمهور محترم و همراهان ایشان به آغوش ملت بازگردند و کارها به بهترین وجه انجام گیرد.

انتشار و تکذیب اولین خبر

ساعت ۱۵:۳۵ یکشنبه، خبری کوتاه مبنی بر وقوع سانحه برای هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور و همراهانش در فضای مجازی منتشر شد. در خبر ابتدایی، آمده بود که سیدابراهیم رئیسی، امام‌جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی سرنشینان این بالگرد بودند.

رئیس‌جمهور کشورمان صبح روز گذشته در مراسم افتتاح طرح مشترک سد قیز قلعه‌سی بر روی رود مرزی ارس حاضر شد و با الهام علی‌اف دیدار کرد. این سانحه در بازگشت از این مراسم رخ داد.

به فاصله دقایقی پس از انتشار خبر اولیه، خبرگزاری فارس اقدام به تکذیب این خبر کرد.

در این خبر آمده بود: «دقایقی پیش هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور به‌دلیل مه‌آلود بودن هوای منطقه شمال آذربایجان شرقی بر زمین نشسته و هم‌اکنون کاروان رئیس‌جمهور به‌صورت زمینی راهی تبریز شده است. دقایقی قبل شایعه بروز حادثه برای یکی از ٣ هلی‌کوپتر کاروان رئیس‌جمهور در فضای مجازی منتشر شد.»

اعلام خبر در ایرنا

براساس گزارشی که در سایت خبرگزاری دولت وجود دارد، این خبرگزاری در ساعت ۱۶:۱۷ خبر سانحه را منتشر کرد. در این خبر آمده بود: «بالگرد حامل رئیس‌جمهور حین بازگشت از افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود دچار سانحه شد.

آیت‌الله رئیسی، حجت‌الاسلام آل‌هاشم امام‌جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی، خلبان، کمک‌خلبان، کروچیف (یعنی دستیار خدمه پرواز) سرتیم حفاظت و یکی از محافظین و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بودند. شرایط سخت آب‌وهوایی و مه سنگین تلاش گروه‌های امدادی را با سختی روبه‌رو کرده است.»

اعلام نظر مسئولان و نمایندگان استان

شرق در ساعت ۱۶:۱۵ دقیقه گفت‌وگویی با معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی منتشر کرد. جبارعلی ذاکری‌ با بیان اینکه محل حادثه نزدیکی ورزقان است، ادامه داد: «3 بالگرد بوده که 2 تای آن به سلامت به زمین نشسته و یکی از آنها سقوط کرده است.»

او با تاکید به اینکه هنوز در مسیر رسیدن به محل حادثه است، گفت: «با توجه به اینکه هنوز به محل حادثه نرسیده‌ام، از تعداد و مشخصات مصدومان احتمالی و علت و ابعاد دقیق حادثه اطلاعی ندارم.»

احمد علیرضابیگی، نماینده آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی، یکی از اولین افرادی بود که در این باره با رسانه‌ها صحبت کرد.

براساس خبری که خبرگزاری خبرآنلاین در ساعت ۱۶:۲۳ دقیقه منتشر کرد، علیرضابیگی با بیان اینکه از جزئیات حادثه اطلاعی ندارد، بیان کرد: «دوستان هلال‌احمر که به منطقه می‌رفتند به من اعلام کردند که این اتفاق افتاده است و ما به‌دنبال هلی‌کوپتر زمین‌خورده هستیم.»

او در پاسخ به این سوال که حادثه برای بالگرد حامل رئیس دولت سیزدهم رخ داده است، گفت: «دقیقاً نمی‌توانم بگویم.»

همچنین یکی دیگر از نمایندگان استان آذربایجان شرقی، که خواست نامش فاش نشود، بیان کرد: «گویا حادثه برای بالگرد آقای رئیسی بوده است، اطلاعات دقیقی ندارم.»

انتشار خبر در تلویزیون

حوالی ساعت ۱۶:۲۰ شبکه خبر، خبری مبنی بر انتشار «اخبار تائیدنشده درباره وقوع سانحه برای یکی از بالگردهای همراه رئیس‌جمهور» را زیرنویس کرد.

خبر بعدی نیز اعزام تیم‌های امدادی بود. براساس این خبر، تیم‌های امدادی واکنش سریع استا‌ن‌های آذربایجان شرقی و اردبیل و زنجان به سوی محل سانحه اعزام شده‌اند. اما دقایقی بعد، گوینده خبر صداوسیما از وقوع حادثه برای هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور خبر داد.

رسانه‌ها ابتدا از عبارت «فرود سخت» برای این حادثه استفاده کردند. از همان زمان اعلام شد که گروه‌های امدادی در حال تلاش برای رسیدن به محل حادثه هستند. گوینده خبر بار دیگر تاکید کرد که این خبر هنوز به تائید نرسیده است.

حدود ساعت ۱۶:۴۰ گوینده دیگری از شبکه خبر با تاکید بر وجود «اخبار تائیدنشده» اعلام کرد که شرایط سخت آب و هوایی تلاش امدادرسانی به محل سانحه بالگرد رئیسی را با سختی روبه‌رو کرده است. در همین زمان اخباری مبنی بر حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز منتشر شد.

گزارش تسنیم

ساعت ۱۶:۴۴ خبرگزاری تسنیم یک گزارش تکمیلی درباره این حادثه منتشر کرد. تسنیم نوشت: «نیروهای امدادی هلال‌احمر و نیروهای کمکی نظامی و انتظامی از همان ابتدای گزارش سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور، عملیات گسترده‌ای برای یافتن این بالگرد آغاز کرده‌اند.

افراد محلی می‌گویند که به دلیل فضای مه‌آلود منطقه، هنوز وضعیت بالگرد مشخص نیست. استاندار آذربایجان شرقی، آل‌هاشم و امیرعبداللهیان نیز در بالگرد حامل رئیس‌جمهور‌ حضور داشته‌اند.

با توجه به تماس تلفنی یکی از همراهان رئیس‌جمهور با مرکز که پس از سانحه صورت گرفته، امیدهای فراوانی برای پایان بدون تلفات جانی این واقعه وجود دارد. محرابیان و‌ بذرپاش، وزرای نیرو و راه که در بالگردهای دیگر حضور داشته‌اند، سالم به مقصد رسیده‌اند.»

روایت وزیر کشور

در نهایت، ساعت ۱۷ روز گذشته عبارت اخبار تائیدنشده از محتوای رسانه‌ها کنار رفت و اطلاع‌رسانی درباره سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور ادامه پیدا کرد.

حوالی این ساعت احمد وحیدی، وزیر کشور روی خط بخش خبری تلویزیون آمد و از «فرود سخت» بالگرد رئیس‌جمهور خبر داد.

وحیدی گفت: «ما امروز افتتاح سد خداآفرین را با اتقاق رئیس‌جمهور آذربایجان داشتیم، رئیس‌جمهور و همراهان ایشان با چند بالگرد در مسیر بازگشت بودند که یکی از بالگردها به علت وضعیت هوا دچار فرود سخت می‌شود. گروه‌های امدادی به سمت منطقه در حال حرکت هستند اما با توجه به مه‌آلود بودن و نامناسب بودن وضعیت هوا ممکن است زمان ببرد. اوضاع در دست کنترل است و کارهای گروه‌های امدادی در حال انجام است.»

وزیر کشور، در پاسخ به این سوال که آیا ارتباطی با رئیس‌جمهور یا همراهان او داشت، گفت: «ارتباط بوده است اما با توجه به پیچیده بودن منطقه برقراری ارتباطات سخت است، منتظر هستیم گروه‌های امدادی به محل وقوع حادثه برسند تا اطلاعات بیشتری به ما بدهند.»

پوشش عملیات جست‌وجو

پس از تایید خبر سانحه توسط وزیر کشور، مسئله عملیات امدادی و جست‌وجو برای یافتن محل حادثه به محل تمرکز رسانه‌ها تبدیل شد. از همان ابتدای امر اعلام شد که با توجه به صعب‌العبور بودن منطقه، شرایط کوهستانی و جنگلی آن و همچنین شرایط آب و هوایی نامناسب به‌ویژه مه شدید، عملیات جست‌وجو و نجات زمان‌بر خواهد بود.

ساعت ۱۷:۱۵ اعلام شد که تیم‌های امدادی به محل حادثه رسیده‌اند و جست‌وجو را آغاز کرده‌اند. با توجه به اینکه براساس خبر ایرنا، تیم‌های امدادی یک ساعت پس از اعلام حادثه به محل رسیدند، بنابراین اعلام حادثه حوالی ساعت ۱۶:۱۵ اتفاق افتاده است.

براساس اخبار مختلف، پهپادها، تیم‌های پیاده و سگ‌های زنده‌یاب در این عملیات جست‌وجو حضور داشتند و به خاطر شرایط منطقه، استفاده از تجهیزات موتوری وجود نداشت.

براساس همین گزارش‌ها، وجود مه غلیظ در منطقه حادثه نیز اجازه پرواز هلی‌کوپترها را نمی‌داد. تمام گزارش‌های تصویری صداوسیما و فیلم‌های کوتاهی که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های داخلی منتشر شد، خبر از شرایط آب و هوایی نامناسب می‌داد.

حدود ساعت ۱۷:۴۵ تسنیم خبر از کشف محل دقیقه حادثه داد و آن را نقطه‌ای در اطراف روستای اوزی در جنگل‌های ارسباران اعلام کرد. ترکیبی از کوهنوردان غیرنظامی بومی، نیروهای نظامی، انتظامی و هلال احمر در عملیات جست‌وجو حضور داشتند.

سفر اعضای دولت به تبریز

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم با انتشار پستی در شبکه ایکس (توئیتر) روز گذشته از برگزاری جلسه هیئت دولت خبر داد. این جلسه به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

براساس پستی که بهادری‌جهرمی منتشر کرد، برخی اعضای دولت به همراه محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور راهی تبریز شدند. براساس گفت‌وگویی که وزیر بهداشت با شبکه خبر داشت، بهرام عین‌اللهی یکی از مقاماتی بود که به تبریز سفر کرد.

دستور رئیس ستادکل نیروهای مسلح

سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح شب گذشته دستوری مبنی بر به‌کارگیری امکانات و نیروهای نظامی برای کمک به جست‌وجوی یافتن بالگرد سانحه‌دیده صادر کرد.

به گزارش ایسنا، سرلشکر پاسدار محمد باقری به سازمان نیروهای مسلح دستور داد که برای تفحص و امدادرسانی در سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان وی از کلیه امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهی انتظامی استفاده شود.

اطلاعیه‌های هلال احمر

پیرحسین کولیوند، رئیس و راضیه عالیشوندی، دبیر مرکز کنترل و هماهنگی اضطراری جمعیت هلال احمر روز گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها و شبکه خبر به تشریح اقدامات این نهاد پرداختند. در نهایت ساعت ۲۱:۳۹ اطلاعیه شماره ۱ ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر صادر شد.

در این اطلاعیه آمده بود: «به محض اطلاع از وقوع حادثه برای بالگرد رئیس‌جمهوری و همراهان، ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر تشکیل و در اولین گام، ۴۶ تیم واکنش سریع هلال‌احمر از استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، البرز، اردبیل، زنجان و آذربایجان غربی به محل حادثه اعزام شد‌.

کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر از لحظه وقوع حادثه، فرماندهی عملیات جست‌وجو و امداد و نجات را شخصاً عهده‌دار و عازم منطقه وقوع حادثه شده است.

۲۳۰ امدادگر واکنش سریع و تخصصی کوهستان هلال‌احمر از ساعات اولیه در محل حادثه حاضر و در مسیر رسیدن به نقطه احتمالی حادثه هستند.

گزارش‌های اولیه حاکی است محل احتمالی حادثه شناسایی شده و امدادگران در این مسیر در حال حرکت هستند. در حال حاضر جهت تقویت تیم.های امدادی و به‌کارگیری تمامی امکانات، ۱۵ تیم آنست هلال‌احمر (سگ‌های زنده‌یاب) در حال جست‌وجوی منطقه هستند. شرایط جوی نامساعد و مه‌گرفتگی شدید در منطقه کوهستانی و صعب‌العبور، سرعت عملیات جست‌وجو را با کندی روبه‌رو کرده است.»

دقایقی بعد اطلاعیه شماره ۲ هلال احمر نیز منتشر شد. اقداماتی که در ادامه می‌آید، در اطلاعیه اعلام شد: «تقویت تیم‌های امدادی و استمرار عملیات جست‌وجو در منطقه وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهوری در فاصله بین منطقه اردشیر - برازین از توابع ورزقان به‌عنوان محل احتمالی وقوع حادثه. این منطقه در شرایط جاری علاوه بر مه‌آلود و بارانی بودن، دارای بافت جنگلی و سنگلاخ بوده و به همین دلیل از ظرفیت تیم‌های امداد کوهستان برای رسیدن به محل حادثه استفاده شده است.

اعلام آماده‌باش به استان‌های مجاور و افزایش نیروهای امدادی به ۲۴۰ امدادگر و نجاتگر در منطقه وقوع حادثه. تقسیم کار منظم بین نیروهای مسلح، فراجا و هلال‌احمر برای افزایش سرعت عملیات جست‌‌وجو.»

براساس این اطلاعیه، در حال حاضر روستای اوزی، محل استقرار تیم‌های پشتیبان، خودروهای امدادی، آمبولانس بیمارستان، تیم پهپادی و ارتباطات رادیویی هلال‌احمر است.

اطلاعیه شماره ۳ هلال احمر ساعت ۲۲ منتشر شد. در این اطلاعیه اعلام شد: «با توجه به نشر اخبار از منبع برخی رسانه‌های محلی مبنی بر رسیدن امدادگران به بالگرد حامل رئیس‌جمهوری، خلاف واقع بوده و صرفاً گمانه‌زنی است.

اخبار رسمی در قالب اطلاعیه هلال‌احمر در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعلام می‌شود. به دلیل حساسیت شرایط در منطقه وقوع حادثه و برای سرعت بخشیدن به عملیات جست‌وجو در شب، تعداد تیم‌های امدادی به ۶۵ تیم افزایش پیدا کرد.

اعلام آماده‌باش هلال‌احمر به نیروهای امدادونجات در استان‌های مجاور آذربایجان شرقی و تقویت توان عملیاتی در روستای اوزی، نزدیک‌ترین محل احتمالی به وقوع حادثه. با توجه به فرارسیدن شب، عملیات جست‌وجو و امدادونجات با استفاده از بالاترین ظرفیت و تمامی امکانات در حال انجام است.»

روایت معاون اجرایی دولت سیزدهم

منصوری که پس از جلسه هیئت دولت به تبریز رفت، با بخش خبری ۲۱ گفت‌وگو کرد. معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: «سه هلی‌کوپتر در این مسیر بوده‌اند ولی ارتباط بالگرد حامل رئیس‌جمهور با دو هلی‌کوپتر دیگر قطع می‌شود. آنها اقدام به جست‌وجو می‌کنند. با یکی از سرنشینان هلی‌کوپتر و کادر پرواز ارتباط برقرار شده که نشان می‌دهد سختی سانحه زیاد نبوده است. بلافاصله مجموعه‌های امدادی هلال احمر فراجا، ارتش و سپاه در محل حاضر شده و تقسیم کار صورت می‌گیرد.»

او ادامه داد: «در وزارت ارتباطات و سایر دستگاه‌های امنیتی، محدوده حادثه تا شعاع ۲ کیلومتر مشخص شده است و به دلیل شرایط آب و هوا، کار به کندی پیش می‌رود. دسترسی به منطقه مشکل است و برودت هوا و بارندگی هم کار را مشکل کرده است. امیدواریم شاهد خبرهای خوبی باشیم.»

اخباری که تکذیب شد

بین ساعت ۱۸ تا ۱۸:۳۰ خبری مبنی بر تشکیل جلسه اضطراری شورایعالی امنیت ملی در حضور مقام رهبری منتشر شد. اما حدود ساعت ۱۹ منابع آگاه برگزاری چنین جلسه‌ای را تکذیب کردند.

برخی منابع گزارش دادند که این خبر توسط سخنگوی این شورا تکذیب شده است. خبری نیز مبنی بر لغو مراسم‌های حرم امام رضا(ع) منتشر شد که رئیس مرکز ارتباطات آستان قدس آن را تکذیب کرد.

حوالی ساعت ۲۱:۳۰ نیز خبری مبنی بر پیدا شدن هلی‌‌کوپتر سانحه‌دیده منتشر شد که حدود ساعت ۲۲ منابع هلال احمر آن را تکذیب کردند.

خبر مفقود شدن ۳ تیم امدادی این جمعیت نیز از سوی راضیه عالیشوندی، دبیر مرکز کنترل و هماهنگی اضطراری جمعیت هلال احمر تکذیب شد.

واکنش‌های داخلی

جمعی از چهره‌های سیاسی کشورمان طی ساعاتی که جست‌وجوها برای یافتن هلی‌کوپتر سانحه‌دیده ادامه داشت، نسبت به این واقعه واکنش نشان دادند.

جماران به نقل از سیدمحمد خاتمی نوشت: با نگرانی در این شرایط خاص کشور، اخبار نگران‌کننده در مورد سقوط بالگرد رئیس‌جمهور محترم و همراهان را پیگیری و برای سلامتی ایشان و همراهان دعا می‌کنم.

حسن روحانی طی پستی در شبکه ایکس نوشت: در شب میلاد امام هشتم، از درگاه پروردگار متعال برای رئیس‌‌جمهور محترم و همراهان‌شان، سلامتی آرزومندم و صمیمانه امید دارم ایشان هر چه زودتر به آغوش ملت بازگردند.

على لاریجانى در شبکه ایکس نوشت: در این لحظات، برای سلامتی جناب آقای رئیسی و همراهان همه دست به دعا برداریم.

محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه نیز در پی وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور، در پیام کوتاهی تصریح کرد: در شب میلاد حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) امام رئوف، برای خادم‌الرضا علیه‌السلام، رئیس‌جمهور خدوم و انقلابی جناب آقای رئیسی و هیئت همراه، صحت و سلامتی از خداوند متعال مسئلت دارم و دست به دعا برداشته و چشم‌انتظار اخبار مسرت‌بخش هستیم.

محمدباقر قالیباف در شبکه ایکس نوشت: برای سلامتی جناب آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم. برای سلامتی خادم‌الرضا علیه‌السلام، ریاست محترم جمهوری، جناب آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم. خداوند به برکت دعای مؤمنین ایشان را از گزند بلایا حفظ کند. در شب میلاد امام رئوف (ع) از صمیم قلب منتظر خبر صحت و سلامت کامل ایشان هستیم. ان‌شاءالله.

علی‌اکبر ولایتی گفت: امیدوارم رئیسی و هیئت همراه به سلامت به آغوش ملت بازگردند. در این شب عزیز از درگاه خداوند متعال برای رئیس‌‌جمهور محترم و همراهان‌شان، آرزوی صحت و سلامتی دارم و امیدوارم با تکیه بر الطاف صاحب امشب حضرت ابالحسن علی‌ابن موسی‌الرضا (علیه آلاف التحیة و الثناء) ایشان و هیئت همراه‌شان هر چه زودتر به آغوش ملت بازگردند.

صادق آملی لاریجانی گفت: از حضرت حق جل‌جلاله به برکت حضرت رضا علیه‌السلام برای رئیس‌جمهور محترم و همکاران خدوم‌شان عافیت و سلامتی مسئلت دارم.

عبدالناصر همتی در شبکه ایکس نوشت: ‌در شب میلاد امام رضا(ع) امیدوارم ضامن سلامت رئیس‌جمهور محترم کشورمان و همراهان‌شان باشد.

عباس عراقچی در شبکه ایکس به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: سلامتی رئیس‌جمهور و همراهان ایشان به‌ویژه دوست و همکار عزیزم دکتر امیرعبداللهیان و بازگشت آنان به آغوش ملت و خانواده‌هایشان را خاضعانه از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

مسعود پزشکیان نیز گفت: برای رئیس‌جمهور محترم،‌ امام جمعه محترم استاندار آذربایجان شرقی، وزیر امورخارجه و سایر همراهان‌شان آرزوی سلامتی دارم، ‌امیدوارم هرچه زودتر خبر سلامتی ایشان را بشنویم.

محمدجواد آذری‌جهرمی طی واکنشی، اظهار داشت: در این شب عزیز میلاد حضرت رضا علیه‌السلام، همه‌ با هم برای سلامتی آقای رئیسی و همراهان‌شان دعا کنیم. خداوند بزرگ نگاهدار ایران و مردمانش باشد.

آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات ایران در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «نگران و پیگیر خبر حادثه پیش‌آمده برای بالگرد حامل آقای رئیسی هستم. برای ایشان و همراهان‌شان آرزوی سلامتی دارم.»

همچنین در پی بروز حادثه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان ایشان، عصر امروز در کلاس درس تفسیر نهج‌البلاغه یادگار امام حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، دعای توسل قرائت شد.

واکنش‌های خارجی

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با قطع تعطیلات خود به کاخ سفید بازگشت تا گزارش‌های فوری درباره حادثه بالگرد رئیسی را دریافت کند.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان که صبح قبل از حادثه با رئیسی دیدار داشت، در شبکه ایکس نوشت: امروز پس از دیدار دوستانه با رئیس‌جمهور ایران، در پی خبر فرود اضطراری بالگرد حامل هیئت عالی در ایران به‌شدت نگران شدیم. دعای ما از خداوند متعال با رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی است. جمهوری آذربایجان به‌عنوان کشوری همسایه، دوست و برادر، آماده هرگونه حمایت است.

رئیس مدیریت بحران اتحادیه اروپا طی پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: با توجه به حادثه هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران و بنا به درخواست این کشور برای کمک، ما در حال فعال کردن خدمات نقشه‌برداری ماهواره‌ای (Copernicus EMS) هستیم. همچنین «شارل میشل» رئیس شورای اروپا در واکنش به گزارش‌ها درباره سانحه برای بالگرد حامل «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران گفت که اتحادیه اروپا از نزدیک این وضعیت را رصد می‌کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه: روسیه از نزدیک اطلاعات مربوط به سرنوشت مسافران بالگرد رئیس‌جمهور ایران را زیر نظر دارد، ما صمیمانه امیدواریم که مسافران زنده باشند و جان و سلامت آنها در خطر نباشد. او همچنین گفت که این کشور آماده ارائه کمک برای یافتن بالگرد حادثه‌دیده رئیس‌جمهور ایران است.

وزارت‌خارجه طالبان در واکنش به حادثه روی‌داده برای هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور با صدور بیانیه‌ای نوشت: اظهار امیدواری می‌نماییم که گروه‌های نجات بتوانند مؤفقانه آقای رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و همراهان‌شان را نجات دهند. امارت اسلامی افغانستان در این وضعیت دشوار در کنار حکومت و ملت برادر و همسایه ایران قرار دارد و امیدواریم اتفاق ناخوشایندی صورت نگرفته باشد.

بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در شبکه ایکس نوشت: من با نگرانی عمیق اخبار سقوط هلیکوپتر ریاست‌جمهوری ایران را دنبال می‌کنم. از خدا می‌خواهم که آنها و یاران‌شان را سالم نگه دارد و برایشان دعا می‌کنیم. فکر ما در این برهه سخت با رهبری و مردم دوست و همسایه ایران است.

وزارت خارجه عربستان اعلام کرد که این کشور با نگرانی شدید آنچه را که در رسانه‌ها در خصوص بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران و هیئت همراه منتشر شده است دنبال می‌کند. ریاض در ادامه تاکید کرد: «عربستان بر حمایت خود از جمهوری اسلامی ایران در این شرایط سخت و همچنین آمادگی برای ارائه هر گونه کمک مورد نیاز ایران، تاکید می‌کند.»

وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد: تحولات مربوط به سقوط بالگرد در ایران را با ناراحتی دنبال می‌کنیم، امیدواریم رئیس‌جمهور رئیسی و مسئولان سلامت باشند.

سخنگوی وزارت خارجه قطر در واکنش به سانحه بالگرد رئیس‎جمهور گفت: کشور قطر آماده هرگونه حمایت در جست‌وجوی هواپیمای رئیس‌جمهور ایران است.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند نیز اظهار داشت: عمیقاً از گزارش‌های مربوط به سانحه بالگرد رئیس‌جمهور ایران متأسفم. ما در این ساعات سخت با مردم ایران اعلام همبستگی کرده و برای رئیس‌جمهور و هیئت همراه دعا می‌کنیم.

کانال ۱۳ اسرائیل به نقل از مسئولان اسرائیلی مدعی شد: اسرائیل ارتباطی با سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران ندارد.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل اعلام کرد: امکان زنده ماندن رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران وجود ندارد، این اتفاق یک پیروزی برای اسرائیل است.

رئیس مجلس ملی پاکستان با ابراز نگرانی عمیق نسبت به حادثه بالگرد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: پارلمان پاکستان و تمام ملت ما در این لحظات دشوار و آزمون حساس در کنار دولت و ملت مقاوم ایران ایستاده‌اند.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفت: با نگرانی شدید حادثه بالگرد رئیس‌جمهور ایران و تعدادی از مقامات ایرانی را دنبال می‌کنیم. رهبری و مردم یمن در شرایط سختی که دارند در کنار مردم ایران و رهبری آنها ایستاده‌اند. از خداوند می‌خواهیم که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و همراهانش را به سلامت بازگرداند.

منبع: هم میهن


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

محدودیت در حوزه نظامی برای تولید هیچ‌گونه راداری نداریم