معلم‌بلاگر‌ها و نگاه ابزاری به دانش آموزان


معلم‌بلاگر‌ها و نگاه ابزاری به دانش آموزان

معاون اسبق آموزش متوسطه گفت: اگر معلمان از طریق بستر فضای مجازی از دانش آموزان به‌عنوان ابزاری برای مطرح کردن خود در جهت منافع شخصی استفاده کنند، این کار کرامت و جایگاه معلمان را زیر سؤال برده و این خود تخلف است و باید با آن برخورد شود.

مدت‌هاست در پلتفرم اینستاگرام، شاهد حضور معلم بلاگر‌ها هستیم که از لحظه‌لحظه‌های کلاس خود به همراه دانش آموزان تصاویری بازنشر می‌کنند. تصاویری از خصوصی‌ترین رفتار‌های کودکانی که هنوز در کودکی خود سیر می‌کنند و بدون هیچ اطلاعی از خود، رفتار‌هایی در مقابل دوربین معلم انجام می‌دهند، که ممکن است در آینده اثرات سویی برای آن‌ها در پی داشته باشد.

به گزارش ایلنا، تصویربرداری از دانش آموزانی که هنوز به بلوغ فکری نرسیده‌اند، تجاوز به حریم خصوصی آن‌ها در محیط مدرسه است، محیطی که اتفاقا باید برای رشد، آموزش و پرورش کودکان امن باشد، اما مدتی است که به واسطه حضور این دست معلمان که با هدف درآمدزایی بلاگری می‌کنند، امن بودنش زیر سوال رفته است. هر چند تعداد خیلی کمی از معلمان، به این عرصه وارد شده‌اند، اما همین تعداد انگشت شمار نیز می‌تواند آسیبی به پیکره‌ی جامعه معلمان وارد کند.

ورود به حریم خصوصی دانش آموزان محمل قانونی ندارد

«ابراهیم سحرخیر» معاون اسبق آموزش متوسطه در واکنش به روندی که معلم بلاگر‌ها در پیش گرفته‌اند، گفت: این موارد نه تنها مورد تایید آموزش و پرورش است، بلکه محمل قانونی هم ندارد. این گونه رفتار‌ها که از برخی معلمان در فضای مجازی مشاهده می‌کنیم، قابل دفاع نیست و مدیر مدرسه، دانش آموزان و حتی آموزش و پرورش می‌توانند نسبت به معلم بلاگر‌ها شاکی خصوصی باشند و از طریق مراجع قانونی و پلیس فتا این مسئله را پیگیری کنند.

وی افزود: اگر زمانی معلمی از طریق فضای مجازی به دانش آموزان، دانش خود را ارائه بدهد، قابل تقدیر است و باید بستر برای این دست معلمان ایجاد شود تا راه میان‌بری باشد برای تدریس بیشتر در جامعه آماری بزرگتر و صد البته با کیفیت‌تر در کنار کتاب‌ها و دیگر منابع آموزشی.

معلم بلاگرها، محیط مدارس را برای دانش آموزان ناامن کرده‌اند

سحرخیز در ادامه گفت: معلم بلاگرها، محیط مدارس را برای دانش آموزان ناامن کرده‌اند و از خصوصی‌ترین لحظه‌های دانش آموزان خود، فیلم در فضای مجازی بارگذاری می‌کنند، اگر معلم بلاگر، رسمی باشد، آموزش و پرورش می‌تواند از طریق هیئت‌های رسیدگی تخلفات اداری با او برخورد کند و اگر غیررسمی باشد، گزینش با او برخورد خواهد کرد.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش باید حتما یک دستور العملی برای جلوگیری از روند کاری معلم بلاگر‌ها ایجاد کند که طبق آن، معلمان از اشتراک‌گذاری فضای مدرسه که باید محلی امن برای دانش آموزان باشد، در فضای مجازی خودداری کنند و بر اساس این دستورالعمل اگر معلمی، مجدد از فضا و محیط مدرسه و دانش آموزان در فضای مجازی فیلم و عکس بارگذاری کند با آن فرد خاطی اگر رسمی باشد باید برخورد شود و بر اساس شدت اثرگذاری؛ فرد خاطی مورد توبیخ قرار گیرد، به طور مثال برکناری موقت، مسدود شدن حساب حقوق و حتی ارسال پرونده به محاکم قضایی مدنظر قرار گیرد که در صورت انجام مورد آخر، امکان اخراج معلم نیز وجود دارد. اگر معلم غیررسمی، قراردادی باشد، مدیر خود می‌تواند به فرد خاطی رسیدگی کند و فرد را اخراج کند.

تدریس دروس با شیوه نوین در فضای مجازی، کارآمد است

معاون اسبق آموزش متوسطه در ادامه گفت: اگر در فضای مجازی معلمی درسی را با روش نوین و جدید تدریس می‌کند و آن را در فضای مجازی درصفحه‌ی خود بازنشر می‌کند، در این صورت هیچ گونه آسیبی در پی نخواهد داشت، بلکه بسیار مفید و کارآمد برای دانش آموزان خواهد بود. حتی اگر معلمی این روند آموزش عالی خود را در صفحه‌ی خود بارگذاری کند که تبلیغ کلاس خود را به همراه داشته باشد، این هم هیچ ایرادی ندارد که روش نوین خود را تبلیغ کرده، چرا که راهی برای یادگیری بهتر دانش آموزان در جامعه آماری گسترده‌تر است.

نگاه ابزاری معلم به دانش آموز تخلف است

معاون اسبق آموزش متوسطه در پاسخ به ادعای یک معلم بلاگر که گفته بود، ما از طریق فضای مجازی، سختی کار خود را نشان می‌دهیم، گفت: اگر معلمان از طریق بستر فضای مجازی، از دانش آموزان به عنوان ابزاری برای مطرح کردن خود در جهت منافع شخصی استفاده کنند، این کار کرامت و جایگاه معلمان را زیر سوال برده و این خود تخلف است و باید با آن برخورد شود و سختی کار معلمین را می‌توان از راه‌های دیگر نشان داد که با چه سختی و مشقتی روبرو هستند.

لزوم تعیین چارچوب‌هایی برای ایمن‌سازی حریم خصوصی دانش آموزان

کارشناس آموزش در ادمه گفت: چارچوب‌هایی باید شورای عالی آموزش و پرورش تدوین کند که خط مشی‌ها و حریم‌هایی تعیین شود و در واقع انتظاری که از یک معلم در استفاده از فضای مجازی می‌توان داشت، تعریف شود و سپس در کارگاه‌های آموزشی به آن‌ها اعلام کنند که اگر طبق این چارچوب‌ها فعالیت نکنید و از آن خارج شوید با شما برخورد خواهد شد.

مدیران مدارس، وظیفه راهبری خود را به خوبی انجام نمی‌دهند

سحرخیز با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش نباید اجازه دهد که دانش آموزان و فضای مجازی بنگاهی برای سودآوری معلم بلاگر‌ها باشد، گفت: شوربختانه اگر با این دست اتفاقات روبرو هستیم به دلیل این است که آموزش و پرورش نظارت بالینی کمی دارد و مدیران مدارس وظیفه راهبری خود را به خوبی انجام نمی‌دهند.

حذف معلم بلاگر، باید آخرین گزینه باشد

معاون اسبق آموزش و پرورش درباره اظهاراتی مبنی بر حذف معلم بلاگر‌ها از سیستم آموزش و پرورش گفت: ابتدا باید مضرات و اثرات مخربی که بخشی از معلم بلاگر پیش گرفته‌اند، مشخص شود که به چه میزان است. وزارت آموزش و پرورش باید چارچوب‌هایی را تعیین کند، نمی‌تواند بدون در نظرگرفتن چارچوب‌ها دست به اقدامی بزند. از طرفی به معلمین گفته می‌شود از فناوری‌های نوین در آموزش خود بهره ببینند و فقط به روش‌های گذشته بسنده نکنند و از روش‌های جدید و کارآمد استفاده کنند که دانش آموزان ترغیب شوند به درس و مدرسه و از یک طرف دیگر هم دانش آموزان را نمی‌توان محدود کرد که شما فقط کتاب‌های درسی را مطالعه کنید و به بستر‌های دیگر ورود نکنید.

وی تاکید کرد: زمانی که معلمی در استخدام آموزش و پرورش است، باید به چارچوب‌ها احترام بگذارد و اگر اعتقادی به این چارچوب‌ها ندارد، می‌تواند از آن خارج شود.

دکان باز کردن معلم بلاگر‌ها با انتشار تصاویر دانش آموزان

سحرخیز در ادامه گفت: زمانی که معلم رسمی آموزش و پرورش در مدارس دولتی که بی‌شمار دانش آموز دارد، بدون کسب اجازه از آن ها، تصاویری می‌گیرد و آن را در فضای مجازی بارگذاری می‌کند، برای خودش به نوعی دکان باز می‌کند و دانش آموزان را همچون پله‌ای از نردبان پیشرفت خود فرض می‌کند و در چنین شرایطی مدیر باید با معلم خطاکار برخود کند، اما اخراج آن‌ها منجر به اتمام رویه‌ای که معلم بلاگر‌ها در پیش گرفته‌اند، نخواهد شد. اخراج هم باید آخرین گزینه در نظر گرفت نه اولین گزینه و به اعتقاد من باید متناسب با تخطی که صورت گرفته، مجازات صورت گیرد. اگر معلمی تواناست و همچون یک هنرمند است، آموزش و پرورش باید از این هنر معلم بهره ببرد و او را وارد پلتفرمی همچون پلتفرم شاد کند و از آن برای آموزش و پرورش دانش آموزان بهره ببرد.

معلم بلاگری؛ شمشیری دولبه است

«حسین روزبهانی» روانشناس بالینی و استاد دانشگاه درباره تاثیر عملکرد معلم بلاگر‌ها بر دانش آموزان چنین گفت: معلم بلاگر‌ها با تولید محتوای خود در پلتفرم اینستاگرام که هر روزه مشاهده می‌کنیم، هم اتفاق‌های مثبت و هم منفی را برای دانش آموزان رقم می‌زنند، در حقیقت کار آن‌ها یک شمشیر دو لبه است. یک سری محاسن و یک سری معایب با خود به همراه دارد.

وی افزود: محاسنی که درباره حضور معلم بلاگر‌ها می‌توان اشاره کرد مربوط به شیوه تدریسی است که برخی از آن‌ها در فضای مجازی ارائه می‌دهند، که اینقدر رسا و جذاب است که باعث افزایش تعداد مخاطبین خواهد شد و در حقیقت تعداد بیشتری از دانش آموزان از تدریس این معلم بلاگر‌ها بهره‌مند خواهند شد. معلم، در این فضا سعی می‌کند با استفاده از خلاقیت در شیوه‌ی تدریس خود، ساده‌سازی در محتویات کتاب‌ها داشته باشد که این باعث علاقه بیشتر دانش آموزان به درس و کتاب خواهد شد.

استاد دانشگاه تهران غرب در ادامه گفت: حتی با این اشتراک گذاری، معلمان دیگر در شهر‌های کوچک، یا معلمان جوان که در این مسیر تاره ورود کرده‌اند و قدم‌های نخستین را با تردید برمی دارند، با دیدن این شیوه‌ی تدریس تجربیاتی به دست می‌آورند و اطلاعات بیشتری را کسب می‌کنند و ترسی که در ابتدای راه خود دارند از بین می‌رود و با آمادگی بهتر و جامع‌تر به تدریس دانش آموزان خود می‌پردازند.

این روانشناس بالینی در ادامه گفت: زمانی که معلمان بخش‌هایی از تدریس خود را در فضای مجازی باز نشر می‌کنند، می‌توانند حس فضای همدلانه که در کلاس بین معلم و شاگرد‌ها ایجاد می‌شود را نشان دهند. حتی می‌توانند دیدگاه والدین را به محیط مدرسه و دیدگاه دانش آموزان را نسبت به محیط و فضای مدرسه التیام بدهند و یک ارتباط عالی و خوب از شاگرد و معلم را نشان به تصویر بکشند و در والدین نسبت به محیطی که فرزندانشان در آنجا تحصیل می‌کنند، حس اطمینان خاطری ایجاد کنند.

معلم بلاگری گاهی خانواده‌ها را زیر سوال می‌برد

روزبهانی در ادامه گفت: ابعاد منفی معلم بلاگری این است که وقتی معلم تولید محتوای خود را در فضای مجازی از دانش آموزان باز نشر می‌کند، یا صحنه‌هایی را باز نشر می‌کند که شاید برای بعضی از مخاطبان طنز و فکاهی باشد و دانش آموز که در سن کم، تفکر انتقادی ندارد و زمانی که مورد تمسخر دیگران قرار بگیرد، نمی‌تواند از خودش دفاع کند، در آینده دچار آسیب‌های روحی بسیاری خواهد شد و حتی تاثیر‌هایی بر پیکره‌ی خانواده می‌گذارد و خانواده را زیر سوال خواهد برد.

تبعات اجبار دانش آموزان به رفتار‌های نمایشی

استاد دانشگاه آزاد تهران غرب گفت: در این فیلم‌ها که بازنشر می‌شود، دانش آموز سعی می‌کند، آن بعد شاد بودن خود را نشان بدهد و غم و غصه خود را نشان ندهد و این احساس‌ها را در خود سرکوب کند که موجب نمایشی رفتار کردن دانش آموزان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این شرایط باعث می‌شود که دانش آموز بخشی از زندگی خودش را حذف کند و واقعیت‌های زندگی خود را مخفی کند و سعی می‌کند، لبخند‌های غیر واقعی داشته باشد که می‌تواند از لحاظ روحی، روانی به آن‌ها آسیب وارد شده و هوش هیجانی آن‌ها کاهش پیدا کند، چون نمی‌توانند تمام هیجانات خود را نشان بدهند و هیچ وقت نمی‌تواند خود واقعی‌اش را نشان دهد که این مسئله برای او در طی زندگی مشکل ساز خواهد بود؛ چون نمی‌تواند احساسات خود از جمله خشم، ناراحتی و عصبانیت و… را نشان دهد که این مسئله به مرور موجب افسردگی فرد می‌شود، چون دیگر احساسات درونی خودش را سرکوب می‌کند و در انتها این فرد به سمت انزوا و افسردگی می‌رود.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

هشدار برای وزش باد شدید در تهران