فرآیند و روش برگزاری انتخابات جدید ریاست‌جمهوری چیست؟


فرآیند و روش برگزاری انتخابات جدید ریاست‌جمهوری چیست؟

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان فرآیند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و چگونگی شرایط دولت بعد از شهادت رئیس‌جمهور را تشریح کرد.

فرآیند و روش برگزاری انتخابات جدید ریاست‌جمهوری چیست؟

به گزارش راهبرد معاصر؛ علی فتاحی قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان فرآیند انتخاب رئیس‌جمهور جدید و شرایط دولت بعد از اعلام شهادت رئیس‌جمهور را تشریح کرد.

* موافقت رهبری با انتقال اختیارات به معاون اول باید اعلام شود

وی گفت: طبق اصل 131 قانون اساسی، تمام اختیارات رئیس‌جمهور با اذن مقام معظم رهبری به معاون اول رئیس‌جمهور منتقل خواهد شد تا ظرف 50 روز آینده شرایط را برگزاری انتخابات مهیا کند؛ اعلام موافقت مقام معظم رهبری با انتقال اختیارات رئیس‌جمهور به معاون اول باید رسماً اعلام شود چرا که در قانون اعلام موافقت رهبری، شرط شده است.

* تا انتخاب رئیس‌جمهور جدید، مجلس حق استیضاح یا رای اعتماد ندارد

فتاحی گفت: بعد از اعلام موافقت رهبری، معاون اول همه اختیارات رئیس‌جمهور را خواهد داشت؛ در این 50 روز مجلس نمی‌‌تواند هیچ وزیری را استیضاح کرد یا به وزیری رای اعتماد بدهد و اینکه معاون اول حق اعلام برگزاری همه‌پرسی را نخواهد داشت.

*تعیین سرپرست برای وزارت‌خارجه در اختیار معاون اول است

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان گفت: معاون اول رئیس‌جمهور در مدت 50 روز آینده می‌تواند وزیری را برکنار یا فردی را به عنوان سرپرست برای وزرات‌خانه تعیین کند؛ در صورتی که رهبر انقلاب با انتقال اختیارات رئیس‌جمهور به آقای مخبر موافقت کند ایشان باید یک نفر را برای وزارت خارجه به عنوان سرپرست تعیین کند تا زمان برگزاری انتخابات و تشکیل دولت جدید، مسئولیت وزارت خارجه را به عهده بگیرد.

* وزیر کشور دستور برگزاری انتخابات را می‌دهد؛ رئیس‌جمهور جدید باید تا 50 روز آینده انتخاب شود

فتاحی تصریح کرد: طبق قانون، وزیر کشور باید تا چند روز آینده دستور برگزاری انتخابات را صادر کند؛ 5 روز برای ثبت‌ نام نامزدها تعیین خواهد شد و سپس 5 روز شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها زمان خواهد داشت و بعد از اعلام نظر شورای نگهبان، تبلیغات نامزدها آغاز خواهد شد و رئیس‌جمهور جدید برای یک دوره 4 سال انتخاب خواهد شد و تا زمان تنفیذ رئیس‌جمهور جدید، معاون اول مسئولت امور را به عهده خواهد داشت./ تسنیم


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

یک خبرگزاری دولتی: ثبت نام علیرضا زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری قطعی شد