مسئولیت اداره دولت پس از شهادت رئیس جمهور با کیست؟


مسئولیت اداره دولت پس از شهادت رئیس جمهور با کیست؟

با شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور، طبق قانون اساسی مسئولیت دولت و کشور با معاون اول وی خواهد بود.

مسئولیت اداره دولت پس از شهادت رئیس جمهور با کیست؟

به گزارش راهبرد معاصر، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در سانحه سقوط بالگرد در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی به شهادت رسید.

آیت‌الله محمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان و آقای مالک رحمتی استاندار تبریز نیز در این سانحه در بالگرد حامل رئیس جمهور حضور داشتند و آنان نیز به شهادت رسیدند. خلبان این بالگرد و محافظ رئیس‌جمهور نیز جزو شهدای این سانحه هستند.

آیت‌الله رئیسی و همراهانشان پس از آئین بهره‌برداری از سد قیزقلعه‌سی که با حضور الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان برگزار شد، با بالگرد عازم تبریز بودند، اما این بالگرد در میانه راه و در منطقه ورزقان دچار سانحه شد و سقوط کرد.

با شهادت رئیس جمهور، طبق قانون اساسی، مسئولیت هیئت دولت با محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور خواهد بود. البته این مساله منوط به موافقت رهبر معظم انقلاب است.

طبق اصول 131 و 132 قانون اساسی «در صورت‏ فوت‏، عزل‏، استعفا، غیبت‏ یا بیماری بیش‏ از دو ماه‏ رییس‏ جمهور و یا در موردی که‏ مدت‏ ریاست‏ جمهوری پایان‏ یافته‏ و رییس‏ جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب‏ نشده‏ و یا امور دیگری از این‏ قبیل‏، معاون‏ اول‏ رئیس‏ جمهور یا موافقت‏ رهبری اختیارات‏ و مسئولیت‌های وی را بر عهده‏ می‌گیرد و شورایی متشکل‏ از رئیس‏ مجلس‏ و رییس‏ قوه‏ قضاییه‏ و معاون‏ اول‏ رئیس‏ جمهور موظف‏ است‏ ترتیبی دهد که‏ حداکثر ظرف‏ مدت‏ 50 روز رییس‏ جمهور جدید انتخاب‏ شود.

بنابر قانون اساسی، در صورت‏ فوت‏ معاون‏ اول‏ و یا امور دیگری که‏ مانع انجام‏ وظایف‏ وی گردد و نیز در صورتی که‏ رییس‏ جمهور معاون‏ اول‏ نداشته‏ باشد، رهبر انقلاب، فرد دیگری را به‏ جای او منصوب‏ خواهد کرد.

در مدتی که‏ اختیارات‏ و مسئولیت‌های رئیس‏ جمهور بر عهده‏ معاون‏ اول‏ یا فرد دیگری است‏ که‏ به‏ موجب‏ اصل‏ یکصد و سی‏ و یکم‏ منصوب‏ می‌گردد، وزرا را نمی‌توان‏ استیضاح‏ کرد یا به‏ آنان‏ رای‏ عدم‏ اعتماد داد و نیز نمی‏‌توان‏ برای‏ تجدید نظر در قانون‏ اساسی‏ و یا امر همه‏ پرسی‏ اقدام‏ نمود.»/ تسنیم


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اسم دخترمو چی سیو کنم؟ ایده‌های خاص برای ذخیره اسم دختر در گوشی همراه