بیوگرافی شهید سید محمدعلی آل‌هاشم ششمین نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی


بیوگرافی شهید سید محمدعلی آل‌هاشم ششمین نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی

سید محمدعلی آل‌هاشم ؛ فرزند آیت‌الله سید محمدتقی آل‌هاشم از روحانیون برجسته و بنام تبریز می باشد. وی پس از شهیدان محراب آیت‌الله قاضی و آیت‌الله مدنی، مرحوم آیت‌الله مشکینی،...

سید محمدعلی آل‌هاشم ؛ فرزند آیت‌الله سید محمدتقی آل‌هاشم از روحانیون برجسته و بنام تبریز می باشد. وی پس از شهیدان محراب آیت‌الله قاضی و آیت‌الله مدنی، مرحوم آیت‌الله مشکینی، مرحوم آیت‌الله ملکوتی و آیت‌الله مجتهدشبستری، از ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ ششمین نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعهٔ تبریز بود.

• مدارج تحصیلی

تحصیلات مقدماتی را تا دبیرستان در تبریز گذراند؛ سپس برای تحصیل علوم دینی در حوزه علمیه تبریز مشغول و سپس به حوزه علمیه قم عزیمت نمود و تحصیلات حوزوی را تا مقطع سطح چهار حوزوی (دکتری) گذراند و به مدت ۱۴ سال در درس خارج مقام معظم رهبری حضور فعال داشت. همچنین ایشان دارای تالیفات تخصصی برای نیروهای مسلح، طلاب و روحانیون و تالیفات عمومی می باشند.

تحصیلات مقدماتی را تا دوران دبیرستاندر تبریز

سیدمحمدعلی آل هاشم در سال 1341 در تبریز متولد شده است، پدرش آیت‌الله سید محمد تقی آل‌هاشم است. او تحصیلات مقدماتی را تا دوران دبیرستان در تبریز گذرانده است، و پس از آن برای تحصیل علوم حوزوی راهی حوزه علمیه قم شده و تا مقطع سطح چهار حوزوی را سپری کرد. او همچنین مدت 14 سال را در درس خارج آیت الله خامنه ای حضور داشته و مدرک دکترای فقه و مبانی را نیز داراست.

او سابقه حضور در جبهه را داراست و سال ها ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی را برعهده داشته است. ایشان با حکم مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در ارتش کل کشور بوده و همچنین به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز فعالیت می کند.

• مسئولیت‌ها و سوابق اجرایی

شهید سید محمدعلی آل‌هاشم ششمین نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز

ایشان سنوات بسیاری در مناطق عملیاتی جبهه های جنگ حق علیه باطل شرکت کرده و با فرماندهان بزرگی همچون شهید صیاد شیرازی همراه بوده و سابقه درخشانی در این زمینه دارد. حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، همچنین از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ با حکم مقام معظم رهبری مسئولیت سنگین نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران را عهده دار بودند. وی در این دوره سه بار موفق به کسب مقام اول بین سازمان‌های عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح در اشراف فرماندهی معظم کل قوا شد.

با نگاهی به کارنامه فعالیت‌های حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم برخی از مسئولیت‌های برجسته ایشان را می‌توان چنین نام برد: مسئول ستاد نماز جمعه تبریز، مسئول عقیدتی سیاسی مرکز آموزش پشتیبانی نیروهای زمینی ارتش، رئیس عقیدتی سیاسی لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان، رئیس اداره عقیدتی سیاسی منطقه‌ای آذربایجان، معاون تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی منطقه‌ای آذربایجان، جانشین اداره عقیدتی سیاسی نیروی دریایی ارتش، جانشین اداره عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش، معاون هماهنگ کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، جانشین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با تصویب فرماندهی معظم کل قوا، رئیس اداره عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش با تصویب فرماندهی معظم کل قوا.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم؛ همچنین عضو میز آذربایجان در مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و از این ناحیه هم خدمات ارزشمند و ارزنده‌ای به این منطقه داشته است.

متن حکم انتصاب توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیّد محمّدعلی آل‌هاشم دامت‌افاضاته

اکنون که جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای مجتهد شبستری پس از سال‌ها خدمات مجاهدت‌آمیز در جایگاه باعظمت امامت جمعه در شهر قهرمان تبریز، از ادامه‌ی این تلاش مکرّم معذور گشته و درخواست کناره‌گیری کرده‌اند، جنابعالی را که خود فرزند آن شهر عزیز و دارای سابقه‌ی خدمت موفق در مسئولیت‌های دیگر بوده و از شایستگی لازم برخوردار می‌باشید به نمایندگی خود در آن استان و امامت جمعه‌ی تبریز منصوب می‌کنم.

از جنابعالی انتظار می‌رود که با سلوک صمیمانه و تلاش خردمندانه با آن مردم مؤمن و پرانگیزه و شجاع که گامهای بلندشان در مجاهدتهای بزرگ در همه‌ی دورانها، کم‌نظیر است به‌ویژه با قشر جوان انقلابی و پرشور، جایگاه معتبر امامت جمعه را بیش از پیش در خدمت پیشرفتهای فکری و عملی انقلاب قرار دهید.

تأکید بر وحدت کلمه‌ی عموم مردم، ارتباط مستحکم با روحانیت معظم و علمای اعلام، رابطه‌ی صمیمی با دانشگاهیان و فرزانگان، گسترش خدمات فرهنگی با کمک جوانان و مجموعه‌های مؤمن و انقلابی، و همدلی با ایثارگران و همدردی با ضعیفان، نیز همواره باید مدّنظر باشد.

توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

سیّدعلی خامنه‌ای

شهادت سیدمحمدعلی آل هاشم امام‌جمعه تبریز

بعداز ظهرروز ۳۰ اردیبهشت( یکشنبه ) ۱۴۰۳، خبرگزاری‌های ایران اعلام کردند بالگرد بل 412 حامل حجت الاسلام سید محمد ال هاشم امام جمعه تبریز ، سید ابراهیم رئیسی (رئیس‌جمهور) و امیرعبداللهیان ( وزیر امور خارجه ) که برای افتتاح سد قیز قلعه سیبه آذر بایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در جنگل دیز مار در محدوده عمومی میان ورزمان و جلفا دچار «فرود سخت» و سانحه شده و به شهادت رسیدند. سید ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان ، وزیر امور خارجه، حجت الاسلام سید محمد علی ال هاشم امام‌جمعه تبریز، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان او در بالگرد بودند. خبرگزاری مهر بامدادامروز ( دوشنبه 31 / 2 / 1403) از شهادت حجت الاسلام سید محمد ال هاشم امام جمعه تبریز، رئیس جمهور و امیر عبداللهیان وزیر امر خارجه و همراهان وی خبر داد

فهرست سایر مسئولیت ها:

مسئول ستاد نماز جمعه تبریز

• مسئول عقیدتی سیاسی مرکز آموزش پشتیبانی نیروهای زمینی ارتش

• رئیس عقیدتی سیاسی لشکر 21 حمزه آذربایجان

• رئیس اداره عقیدتی سیاسی منطقه‌ای آذربایجان

• معاون روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی منطقه‌ای آذربایجان

• جانشین اداره عقیدتی سیاسی نیروی دریایی ارتش

• جانشین اداره عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش

• معاون هماهنگ کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش

• جانشین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با تصویب فرماندهی معظم کل قوا

• رئیس اداره عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش با تصویب فرماندهی معظم کل قوا

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل‌هاشم در سال 1388 با حکم مقام معظم فرماندهی کل قوا امام خامنه‌ای به سمت رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش منصوب شد و در این دوران توانست سه بار مقام اول بین سازمان های عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح در اشراف فرماندهی کل قوا به خود اختصاص دهد.

آل هاشم همچنین عضو میز آذربایجان در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.


بیوگرافی شهید سید محمدعلی آل‌هاشم ششمین نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رایان سرلک: بیوگرافی بازیگر خردسال و بامزه سریال زیرخاکی