عطش بالا برای خرید ریسک در رشته های پرخطر بی توجه به هشدارها


عطش بالا برای خرید ریسک در رشته های پرخطر بی توجه به هشدارها

ریسک در صنعت بیمه بر اساس گزارش بیمه مرکزی در فروردین امسال افزایش چشمگیری داشت. شرکت‌های بیمه مانند دوره های قبل تمرکز خود را همچنان تنها بر چهار رشته بیمه درمان، شخص ثالث، زندگی و بدنه خودرو گذاشتند.به گزارش بانکداری ایرانی، شرکت های بیمه...

عطش بالا برای خرید ریسک در رشته های پرخطر بی توجه به هشدارها

ریسک در صنعت بیمه بر اساس گزارش بیمه مرکزی در فروردین امسال افزایش چشمگیری داشت. شرکت‌های بیمه مانند دوره های قبل تمرکز خود را همچنان تنها بر چهار رشته بیمه درمان، شخص ثالث، زندگی و بدنه خودرو گذاشتند.

به گزارش بانکداری ایرانی، شرکت های بیمه بیشترین تمرکز خود را همچنان بر فروش گذاشتند و به دنبال نقدینگی بیشتر هستند و بر تخصصی بودن و سودآوری بالاتر توجه کمتری داشتند.

بر همین اساس بیمه درمان بیش از 32 درصد از سهم حق بیمه تولیدی و 47.5 درصد از خسارت کل صنعت را به خود اختصاص می دهد و سراسر ضرر است ولی شرکت های بیمه به دلیل اینکه ممکن است نقدینگی بیشتری را در پی داشته باشد و فروش را بالاتر ببرد رقابت عجیبی برای فروش بیمه درمان دارند. از مهمتر اینکه نسبت خسارت این رشته به صورت میانگین در کل صنعت حدود 68.6 درصد است.

نکته جالب توجه اینکه در این دوره مورد بررسی بیمه درمان رشدی 54 درصد داشت و عطش شرکت های بیمه برای فروش حق بیمه بدون بررسی ریسک و خطر بیشتر از قبل شده است.

عملکرد فروردین 1403 صنعت بیمه نشان می دهد که خسارت پرداختی از حق بیمه تولیدی به لحاظ تعدادی پیشی گرفته است. در فروردین 1403 شرکت های بیمه حدود چهارمیلیون و 400هزار بیه نامه صادر کدرند که در مقابل چهارمیلیون و 500 هزار فقره خسارت پرداخت کردند.

در این دوره کوتاه بالاترین سهم بیمه به رشته های درمان، شخص ثالث، زندگی و بدنه اتومبیل اختصاص داشت که در برخی از این رشته ها نسبت خسارت بالایی وجود دارد.

رشته بیمه بدنه نسبت خسارت 72 درصد و درمان نزدیک به 70درصدی دارد. رشته آتش سوزی هم نسبت خسارت 116 درصدی دارد که نشان از ریسک پذیر بوده این رشته و عدم کنترل و مدیریت ریسک شرکت های بیمه در این رشته است.

بیشترین سهم از خسارت پرداختی در بازار بیمه همچنان به چهار رشته درمان با 47.5 درصد، شخص ثالث 18 درصد، بدنه اتومبیل 11درصد و زندگی 11 درصد بوده در حقیقت این چهار رشته به تنهایی 87 درصد از خسارت پرداختی را به خود اختصاص دادند و 12 رشته دیگر تنها 13 درصد از بازار را در اختیار داشتند.

از طرف دیگر چهار رشته بیمه درمان 32.4 درصد، شخص ثالث 28 درصد ، زندگی 14درصد و بدنه اتومبیل 7.2 درصد از سهم بازار را در اختیار داشتند. در حقیقت نزدیک به 82 درصد از کل بازار به این چهار رشته و 18 درصد مابقی به 12 رشته دیگر اختصاص داشت.

چندی پیش دبیرکارگروه درمان سندیکای بیمه گران ایران طی مصاحبه ای گفته بود که 30شرکت بیمه گری در حوزه درمان فعالیت بالایی دارند. ولی نرخ شکنی در این رشته برای فروش بیشتر زیاد است و شرکت ها به هشدارها و خطرات این رشته توجهی ندارند و در آینده صنعت بیمه با مشکل اساسی همراه می شود و این مشکل امروزه در حال نمایان شدن است.

لیلا فریادرس


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قیمت کوییک اتوماتیک افزایش یافت [خرداد 1403]