حمایت روسیه برای یافتن هلیکوپتر نشاندهنده ی روابط حسنه دو‌کشور است


حمایت روسیه برای یافتن هلیکوپتر نشاندهنده ی روابط حسنه دو‌کشور است

نایب رئیس کمیسیون أمور داخلی ایران: رئیس جمهور بعدی باید مانند آقای رئیسی جهادی باشد

روز گذشته هلیکوپتر حامل رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، امام جمعه استان آذربایجان شرقی و استاندار آذربایجان شرقی جمهوری اسلامی ایران در عبور از منطقه کوهستانی و صعب العبور دچار سانحه شد و تمامی سرنشینان آن از دنیا رفتند.
این اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که رئیس جمهور این کشور در سانحه هوایی جان خود را از دست می‌دهد، بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باید ظرف مدت ۵۰ روز انتخاباتی مجدد برگزار شود تا رئیس جمهور جدید توسط مردم انتخاب شود.
اکنون پس از یک شب نفسگیر برای کشور ایران مهمترین سوال شکل گرفته در افکار عمومی چگونگی انتخاب رئیس جمهور بعدی است.
محمد حسن آصفری نایب رئیس کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس جمهوری اسلامی ایران در خصوص سرنوشت وزارت امور خارجه ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یک قانون دقیق و مبتن است که برای تمام شرایط و زمان‌ها اتفاقات را پیش‌بینی کرده.
این شرایط در قانون اساسی کاملاً محرز و مشخص است که شورای متشکل از رئیس قوه مقننه، رئیس قوه قضاییه و معاون اول رئیس جمهور تشکیل می‌شود و معاون اول عهده‌دار اختیارات ریاست جمهوری تا زمان انتخابات خواهند بود و باید ظرف مدت ۵۰ روز زمینه انتخابات را فراهم کند.
همین معاون اول می‌توانند سرپرستی را برای وزارت امور خارجه انتخاب کند و حکم بزند، سرپرست نیز می‌تواند تا سه ماه مسئولیت سرپرستی وزارت امور خارجه را عهده‌دار باشد.
البته این امکان نیز برای معاون اول رئیس جمهور وجود دارد که فردی را به عنوان وزیر امور خارجه به مجلس معرفی کند چرا که تمام اختیارات رئیس جمهور را دارند اما قاعدتاً موضوع انتخاب وزیر رخ نخواهد داد چرا که زمانی که رئیس جمهور جدید انتخاب شود فردی را به عنوان وزیر امور خارجه مشخص خواهد کرد".
وی در ادامه پیش بینی گزینه‌های احتمالی برای ریاست جمهوری جدید ایران را کمی زود عنوان کرد و افزود: "نکته مهم آن است که هر فردی اکنون قرار باشد به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود باید همان روحیه جهادی رئیس جمهور شهید را داشته باشد.
اعتقاد ما آن است که آقای رئیسی مرد میدان و عمل بود و دولتی را تشکیل داده بود که از نزدیک در میدان حاضر می‌شد و فقط پشت میز نشین نبودند".
نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس جمهوری اسلامی ایران در خصوص سرپرست جدید وزارت امور خارجه این کشور گفت: "نباید فراموش کرد که گره ‌های فراوانی در گذشته برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده بود که آقای دکتر امیرعبداللهیان تلاش کردند آنها را مرتفع کنند.
این گره‌ها برای آن بود که دستگاه دیپلماسی کشور ما توسط کشورهای غربی منزوی شود؛ پروژه ایران هراسی را به راه انداخته بودند و با تلاش‌های آقای امیرعبداللهیان توانستیم ارتباط خوبی با دنیا برقرار کنیم".
وی افزود: "گره مسائل کشور تماماً به برجام زده شده بود و آقای امیرعبداللهیان دیگر منتظر چراغ سبز آمریکایی‌ها نماند و با تعامل خوب با دنیا و سطح روابط بالا با تمامی کشورهای دنیا تلاش کردند تا این مسائل را حل کنند هر کسی به جای ایشان انتخاب شود باید همین مسیر را دنبال کند".
محمد حسن آصفری به واکنش مجامع جهانی در خصوص درگذشت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: "از همان دقایق اولیه جهان به رصد و نظاره اتفاقات نشسته بود و روند ردیابی هلیکوپتر و سرنشینان آن را دنبال می‌کردند.
این نشان از اهمیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و سطح روابط این کشور با جهان است و نشان دهنده جایگاه ویژه‌ای است که ایران در دنیا دارد.
پیام‌هایی که پس از شهادت آقای رئیسی ارسال شد نیز نشان دهنده اهمیت جمهوری اسلامی ایران است.
پیام‌ها از سوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آقای گوترش ارسال شد که نشان از جایگاه جمهوری اسلامی ایران در دنیا دارد".
وی همچنین در خصوص حمایت روسیه از جمهوری اسلامی ایران برای یافتن هلیکوپتر حامل رئیس جمهور و سرنشینان آن بیان کرد:"البته که توانمندی ما در داخل کشور بسیار بالا است اما تمهیداتی که روسیه، ترکیه و عراق بلافاصله در اختیار ایران قرار دادند نشان از روابط حسنه ای است که ایران با کشورهای منطقه دارد".

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

حضور بیش از 350 میهمان خارجی در مراسم سالگرد ارتحال امام