یادی از گذشته، نبرد موستانگ کبرا R، کوروت Z06 و وایپر ACR سال 2001


یادی از گذشته، نبرد موستانگ کبرا R، کوروت Z06 و وایپر ACR سال 2001

مرور این مقایسه که بین بهترین و وحشی‌ترین خودروهای سه خودروساز بزرگ آمریکا در فوریهٔ سال ۲۰۰۱ توسط کارانددرایور انجام شده، خالی از لطف نخواهد بود. آنچه در این مطلب می‌خوانید: مقام سوم فورد موستانگ کبرا Rمقام دوم دوج وایپر ACRمقام اول شورلت کوروت...

مرور این مقایسه که بین بهترین و وحشی‌ترین خودروهای سه خودروساز بزرگ آمریکا در فوریهٔ سال ۲۰۰۱ توسط کارانددرایور انجام شده، خالی از لطف نخواهد بود.

شورلت کوروت Z06، دوج وایپر ACR و فورد موستانگ کبرا R بیشترین گشتاور، بیشترین چسبندگی و خالص‌ترین تجربهٔ رانندگی را بین تمام ساخته‌های سه غول خودروسازی آمریکا دارند. این ماشین‌ها همچنان اسب بخار را با استفاده از روش سنتی یانکی‌ها یعنی تزریق هوا و سوخت به بزرگ‌ترین سیلندرهای ممکن تولید می‌کنند. بااین‌حال، غیر از فرمول سنتی یعنی یک پیشرانهٔ بزرگ در جلو و چرخ‌های پهن در عقب، وایپر، Z06 و کبرا R شباهت‌های بسیار کمی به هم دارند. بین ارزان‌ترین تا گران‌ترین خودروی این جمع حدود ۴۰ هزار دلار اختلاف قیمت وجود دارد و وایپر ۷۵ اسب بخار از دو رقیب خود قوی‌تر است.

در بخش پیشرانه نیز فورد از موتور DOHC و وایپر از نیروگاه ۱۰ سیلندر استفاده می‌کند درحالی‌که سیستم‌های الکترونیکی کوروت دو خودروی دیگر را شبیه نئاندرتال‌های چهارچرخ جلوه می‌دهد. بااین‌حال، از هیچ‌کدام از این ماشین‌ها نباید راحتی و رفاه خودروهای اسپرت قرن بیست‌ویک را انتظار داشت زیرا هر سه صدای بسیار بلندی دارند، کابینشان در ترافیک مثل کوره آجرپزی گرم می‌شود و کیفیت سواری‌شان به‌گونه‌ای است که گویی محورها بدون کمک‌فنر به شاسی جوش داده شده‌اند.

مقام سوم: فورد موستانگ کبرا R

نقاط قوت: شتاب اولیه مناسب، ترمزهای قدرتمند، ظاهر مسابقه‌ای مانند

نقاط ضعف: فرمان بی‌حس، دسته‌ای که دور نصب شده است، بسیار پرسروصدا

چکیده: یک پیشرانهٔ بزرگ در جستجوی شاسی بهتر

به گفتهٔ ادارهٔ ایمنی و بهداشت، سروصدایی بیش از ۸۵ دسی‌بل باعث آسیب شنوایی می‌شود و ما مجبور بودیم چند روز در کابین کبرا R صدای ۹۴ دسی‌بل را تحمل کنیم. آوای موتور ۵.۴ لیتری V8 فورد تقریباً بدون مواجهه با هیچ مواد عایق صدایی به کابین حمله می‌کند. این پیشرانه به لطف ویژگی‌هایی مثل فیلتر هوای K N و سوپاپ‌های بزرگ‌تر، ۳۸۵ اسب بخار قدرت و ۵۲۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. هرچند کبرا R در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت و مسافت ۴۰۰ متر به لطف موتور DOHC همپای کوروت سبک‌تر پیش می‌رود اما از سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت به بالا به دلیل اسپویلرها و بال‌ها، شتاب بشدت کاهش پیدا می‌کند به‌گونه‌ای که کوروت ۲.۱ ثانیه و وایپر ۵.۷ ثانیه زودتر به سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسند.

موستانگ همچنین در پیست هم عملکرد چندان خوبی ندارد و فرمان کند کبرا R باعث تنبلی خودرو در پیچیدن می‌شود. هرچند فورد بالاترین شتاب جانبی را ثبت کرد اما با ۱ دقیقه و ۳۸.۷ ثانیه، کندترین لپ تایم را در پیست به ثبت رساند درحالی‌که این عدد برای کوروت ۱ دقیقه ۳۶.۳ ثانیه و برای وایپر ۱ دقیقه ۳۴.۹ ثانیه بود. این موستانگ در پیچ‌ها به کنترل شدیدی نیاز دارد زیرا علیرغم عملکرد خوب ترمزها، احساس راحتی و اطمینان ندارد. صندلی‌های ریکارو بدن را خوب در برمی‌گیرند اما موقعیت رانندگی خودرو عمودی و شبیه جیپ‌های قدیمی است. دسته‌دنده نیز بسیار دور از راننده قرار دارد و تعویض دنده را به کاری طاقت‌فرسا تبدیل می‌کند. درمجموع، کبرا R مأموریت خود را انجام می‌دهد و ثابت می‌کند که موستانگ هنوز هم می‌تواند با بهترین خودروهای دیترویت رقابت کند و تجربهٔ واقعی خودروهای مسابقه‌ای را ارائه کند اما درنهایت آن‌قدرها راضی‌کننده نخواهد بود.

مقام دوم: دوج وایپر ACR

نقاط قوت: چسبندگی و پایداری خوب، چابکی بیشتر با ارتقاءهای ACR، گشتاور فوق‌العادهٔ موتور

نقاط ضعف: قیمتی که نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است، اندازهٔ بزرگ و دید ضعیف

چکیده: یک خودروی پیست قدرتمند در بدنه‌ای افسانه‌ای

وایپر پس از ۹ سال و ساخت حدود ۱۱ هزار دستگاه، هنوز هم به رانندگان خود احساس شهرت می‌دهد. علاوه بر این، زیر بدنه‌ای تهاجمی و بین لاستیک‌های پهن، هنوز هم خودرویی با پرفورمنس واقعی قرار دارد. یک وایپر با پکیج ACR در پیست شبیه سلاحی خطرناک خواهد بود. گشتاور موتور آن‌قدر زیاد است که در هر دنده‌ای خودرو مثل موشک شتاب می‌گیرد. ارتقاءهای پکیج ACR مثل فیلتر هوای K N که ۱۰ اسب بخار به قدرت موتور اضافه می‌کند، کمک‌فنرهای سفت‌تر و لاستیک‌های میشلن پایلوت به‌طور هماهنگ برای بهبود رفتار وایپر در پیست کار می‌کنند. خودرو در پیچ‌ها بسیار پایدار است و لاستیک‌ها چسبندگی فوق‌العاده‌ای دارند.

با وجود قدرت بالای پیشرانه که می‌تواند به‌راحتی چسبندگی لاستیک‌های بزرگ ۳۳۵ عقب را از بین ببرد، حتی در دنده‌های سنگین هم کنترل بیش‌فرمانی خودرو به‌اندازهٔ دو خودروی دیگر و به‌ویژه کوروت سخت نیست. این باعث می‌شود وایپر به باثبات‌ترین خودرو در سرعت‌های بالا تبدیل شود. همچنین عجیب نیست که ACR سریع‌ترین خودروی این جمع بود. با وجود همهٔ این محاسن، استفاده از وایپر در جاده‌های عمومی به اعصاب فولادی نیاز دارد. این ماشین آن‌قدر بزرگ به نظر می‌رسد که نمی‌توان فهمید از کجا شروع می‌شود و در کجا تمام می‌شود. البته با وجود این مشکلات و قیمت گران، وایپر هنوز هم خودرویی دوست‌داشتنی است.

مقام اول: شورلت کوروت Z06

نقاط قوت: سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته، کابین رولزرویس مانند در قیاس با دو رقیب، بهترین نسبت هیجان به دلار!

نقاط ضعف: فقدان پشتیبانی کافی صندلی‌ها، قسمت عقب بازیگوش خودرو لپ تایم‌ها را کند می‌کند

چکیده: خودروهای کمی چنین پرفورمنسی را با راحتی بیشتر ارائه می‌کنند

Z06 نه سریع‌ترین، نه زیباترین و نه هیجان‌انگیزترین خودروی این جمع است اما در این رقابت برنده می‌شود چون از هر سه فاکتور سرعت، زیبایی و هیجان به‌اندازهٔ کافی دارد. این خودرو حدود ۸ هزار دلار از موستانگ ارزان‌تر است و تقریباً نصف وایپر قیمت دارد درحالی‌که امکانات رفاهی بیشتری از هردوی آن‌ها ارائه می‌کند. در سرعت‌های بالا اما کوروت با قسمت عقبی که بشدت تمایل به انحراف دارد، آن روی خود سرکش خود را نشان می‌دهد و کمترین شتاب جانبی گروه را ثبت می‌کند. با خاموش کردن کنترل پایداری نیز شاسی عصبی می‌شود و در پیچ‌ها چرخ‌های عقب کاملاً چسبندگی خود را از دست می‌دهند. همچنین صندلی‌ها هم کمترین حمایت را از بدن دارند.

بااین‌حال، Z06 ضعف‌هایش را با انعطاف‌پذیری ذاتی خود جبران می‌کند. برخلاف دو خودروی دیگر، کابین کوروت هم می‌تواند مکانی برای مسابقه باشد و هم جایی برای استراحت و آرامش. علاوه بر این، کوروت از سیستم هندلینگ فعال هم بهره می‌برد که در حالت کامپتیشن تمام انحراف‌ها و بیش‌فرمانی‌های Z06 را کنترل می‌کند. کوروت تنها زمانی سرکش می‌شود که این سیستم را خاموش کنید. موتور ۵.۷ لیتری LS6 کوروت هرچند قدرت وایپر را ندارد اما نسبت به موتور کبرا قدرت بیشتری را بدون نیاز به بالا بردن دور موتور ارائه می‌کند. وقتی زمان تعویض دنده فرامی‌رسد نیز دسته‌دنده به‌راحتی در دسترس است و گیربکس ترمک هرچند کمی پرسروصدا است اما دنده‌ها را به‌راحتی تعویض می‌کند. درمجموع، Z06 خودروی بی‌نقصی نیست اما کمتر دلار می‌خواهد و بیشتر ارائه می‌کند.

مقایسه مشخصات فنی

موستانگ کبرا R دوج وایپر ACR کوروت Z06
پیشرانه ۵.۴ لیتری V8 ۸.۰ لیتری V10 ۵.۷ لیتری V8
قدرت (اسب بخار) ۳۸۵ ۴۶۰ ۳۸۵
گشتاور (نیوتن متر) ۵۲۲ ۶۷۸ ۵۲۲
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
وزن (کیلوگرم) ۱۶۲۴ ۱۵۶۵ ۱۴۱۸
شتاب صفر تا ۹۶ (ثانیه) ۴.۵ ۴.۳ ۴.۵
مسافت ۴۰۰ متر (ثانیه) ۱۳.۰ ۱۲.۶ ۱۳.۰
توقف از ۱۱۰ (متر) ۵۱.۵ ۵۶.۷ ۴۶.۳
شتاب جانبی (جی) ۰.۹۹ ۰.۹۶ ۰.۹۳
قیمت پایه (دلار) ۵۵,۶۷۵ ۸۵,۲۶۵ ۴۸,۹۲۰
قیمت تست‌شده (دلار) ۵۶,۷۱۵ ۸۸,۸۱۴ ۴۸,۹۴۶
منبع
Car Driver

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

یک پیش بینی تلخ از قیمت خودرو در روزهای آینده