محمد مخبر کیست؟


محمد مخبر کیست؟

در تیرماه ۱۳۸۶، به فرمان رهبری، مخبر به ریاست ستاد اجرایی فرمان امام منصوب شد. وزارت امور خارجه آمریکا در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ ستاد اجرایی فرمان امام و محمد مخبر، رئیس وقت آن را تحریم کرد

فرارو-خبری که روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت این بود: «ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهوری ایران در حالی که بیش از هزار روز از دوره ریاست جمهوری‌اش گذشته بود، در پی سانحه سقوط بالگرد حامل او در آذربایجان شرقی شهید شد.». اما سوال مهم پس از انتشار این خبر این است: جانشین موقت او؛ «محمد مخبر» کیست؟!

به گزارش فرارو، محمد مخبر که نخستین جلسه خود با سران قوا را روز دوشنبه برگزار کرده است، معاون اول سید ابراهیم رئیسی بود.

محمد مخبر کیست؟

متولد دزفول و بزرگ شده اهواز

محمد مخبر دزفولی تیرماه سال ۱۳۳۴ در دزفول زاده شد. خانواده محمد مخبر از طیف مذهبی شهر دزفول است و پدر او شیخ عباس مخبر، واعظ و روحانی، و در دوره‌ای امام جمعه موقت دزفول بود.

خانواده محمد مخبر هم در اهواز و هم در دزفول سکونت داشتند و در نتیجه او دوران تحصیلات خود را در این دو شهر گذرانده است.

محمد مخبر مدرک کارشناسی مهندسی برق، کارشناسی ارشد مدیریت و دکترای مدیریت و برنامه ریزی توسعه اقتصادی را در کارنامه دارد.

محمد مخبر دکترای رشته حقوق بین‌الملل را نیز دارد.

محمد مخبر کیست؟

فعالیت‌های پیش از انقلاب و پس از انقلاب

محمد مخبر سابقه فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم شاهنشاهی در دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ را در کارنامه دارد.

محمد مخبر با افرادی مانند محمد جهان‌آرا، علی شمخانی، محسن رضایی، محمد فروزنده و محمدباقر ذوالقدر عضو گروه منصورون بوده است.

محمد مخبر در دوران جنگ تحمیلی مسئول بهداری سپاه دزفول بود.

محمد مخبر بعد از پایان جنگ، مدیرعامل شرکت مخابرات دزفول، معاون اجرایی شرکت مخابرات استان خوزستان و مدیر عامل این شرکت شد.

محمد مخبر سپس به تهران مهاجرت کرد و در بنیاد مستضعفان، معاونت حمل‌ونقل و بازرگانی شد.

مخبر پس از آن، نایب رییس هیات مدیره ایرانسل شد.

مخبر سابقه ریاست هیئت مدیره بانک سینا را نیز برعهده داشت.

در تیرماه ۱۳۸۶، به فرمان رهبری، مخبر به ریاست ستاد اجرایی فرمان امام منصوب شد.

وزارت امور خارجه آمریکا در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ ستاد اجرایی فرمان امام و محمد مخبر، رئیس وقت آن را تحریم کرد.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۰ میلادی، محمد مخبر را در فهرست افراد و نهاد‌هایی قرار داد که آن‌ها را به اتهام دخالت در «فعالیت‌های هسته‌ای یا موشکی بالستیک» تحریم می‌کرد. اتحادیه اروپا دو سال بعد نام او را از این فهرست حذف کرد.

در دوران اوج گیری کرونا، پروژه ساخت واکسن برکت مورد توحه زیادی قرار داشت و در نهایت این واکسن رونمایی شد و دختر محمد مخبر به عنوان اولین فردی معرفی شد که این واکسن را تزریق کرد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چه کسانی تایید صلاحیت می‌شوند؟