آموزش پس انداز کردن به کودکان با 4 گام


آموزش پس انداز کردن به کودکان با 4 گام

آموزش پس انداز کردن به کودک یکی از مهم ترین بخش های آموزشی است که بر عهده خانواده، سیستم آموزشی و جامعه قرار دارد. در این بین خانواده به عنوان اولین پایگاه اجتماعی فرزندان می تواند نقش بسیار مهم تری در این آموزش بر عهده داشته باشد.

از طرف دیگر مسیر آموزشی جامعه و سیستم آموزشی کشور یک مسیر کلان و غیر قابل دسترس است. بنابراین بسیاری از ما نمی توانیم این مسیر را تغییر دهیم و یا انتظارهای متفاوتی از آن داشته باشیم. بنابراین بهتر این است که بدانیم ما به عنوان خانواده یک کودک چگونه می توانیم پس انداز کردن را به او آموزش دهیم؟

نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که این آموزش باید عملی باشد و بتواند نکات مهم اقتصادی را به زبان ساده به کودک نشان دهد. به طور مثال کنار گذاشتن بخشی از پول به تنهایی دیگر کارایی ندارد و نمی تواند برای کودک جذاب باشد. از این رو والدین مجبورند راهکارهایی را انتخاب کنند که پس انداز همراه با نتایج قابل توجه و روندی جذاب باشد. در ادامه سعی می کنیم بخش مهمی از آموزش پس انداز به کودک توسط والدین را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

گام اول، ثروت را درست تعریف کنید

قبل از هر چیزی شما باید به فرزند خود بیاموزید که ثروت چیست و چرا برای انسان ها اهمیت دارد؟ در واقع پس انداز کردن به صرف این که پول چیز خوبی است و یا می توان با آن کارهای مختلف انجام داد، منطق درستی برای آموزش پس‌ انداز کردن به کودک نیست.

ثروت بر خلاف تصور بسیاری از افراد جامعه، به معنای پول، دارایی و … نیست. ثروت یک روند درست و موفق برای رسیدن به تمامی این مفاهیم مادی است. در کلام ساده تر ثروتمند کسی است که می تواند از روندی درست، منطقی و مطمئن دارایی خود را افزایش دهد.

بنابراین اصلی ترین و مهم ترین وظیفه شما در آموزش پس انداز کردن این است که نشان دهید این کار یک روند درست برای افزایش دارایی های فرزندتان است. پس در گام اول، ابتدا شما باید در ذهن خود ثروت را به درستی درک کرده باشد و سپس بر اساس این درک سعی کنید فرزند خود را در مسیر درست آن قرار دهید. در ابتدای این مسیر شما با همراه فرزند خود باشید اما اجازه دهید طی مدت زمان مشخص خود از آن عبور کند.

بگذارید با یک مثال این گام را به اتمام برسانیم. فرض کنید فرزند شما خواهان یک اسباب بازی است. شما می توانید با دادن اسباب بازی دارایی وی را افزایش دهید اما این کودک ثروتمند محسوب نمی شود. شما برای خرید این عروسک اجازه دهید درصدی از سرمایه توسط کودک تامین شود. بدین ترتیب کودک برای افزایش دارایی خود و رسیدن به هدف مد نظر روش هایی را امتحان خواهد کرد تا بتواند در سریع ترین زمان به نتیجه برسد. اینجاست که کودک شما در مسیر ثروتمند شدن قرار می گیرد.

گام دوم، احساس مالکیت ایجاد کنید

زمانی انسان برای چیزی تلاش می کند که بداند می تواند آن را به دست بیاورد. در واقع احساس مالکیت و داشتن از جمله مهم ترین احساس هایی است که می تواند انسان را به حرکت وادارد. از این رو شما به عنوان والدین بهتر است کاری کنید که این حس در فرزند شما نسبت به وسایل و دارایی هایی که دارد بیدار شود.

یکی از مسیرهایی که می توانید این احساس مالکیت را در فرزند خود ایجاد کنید این است که اجازه دهید فرزندتان در روند تهیه آن ها تا حدودی شریک باشد. به نوعی زمانی که کودک شما به اندازه خود در مسیر تهیه اسباب مربوط به خود شریک شود، همان اندازه احساس مالکیت واقعی نسبت به آن ها پیدا می کند.

این حس مالکیت و عشق به آن می تواند مهم ترین ابزار برای آموزش پس‌ انداز کردن به کودک باشد. شما با دادن احساس مالکیت در خصوص دارایی های شخصی کودک می توانید کاری کنید که فرزندتان نسبت به پس انداز، حفظ و افزایش سرمایه راغب شود.

گام سوم، مفاهیم را با زبانی ساده بیان کنید

پول تنها مفهوم اقتصاد نیست. در دنیای اقتصادی مفاهیم بسیار متعددی وجود دارد که با توجه به این مسئله که بعد اقتصاد یک بعد مهم در زندگی هر انسانی محسوب می شود ناچارید با این مفاهیم آشنا شوید. بنابراین زمانی که مفاهیمی مانند سرمایه گذاری، سود و زیان در زندگی تک تک ما تاثیرگذار است، بهتر است این مفاهیم از همان ابتدا به فرزند آموزش داده شود.

گفتارها و شیوه های مختلفی را می توانید برای آموزش به فرزندان خود انتخاب کنید. به طور مثال می توانید با انجام بازی های مختلف، دادن درصدی از مسئولیت های اقتصادی خانه به فرزند و … می تواند کاری کند که کودک به صورت عملی با مفاهیم مختلف اقتصادی آشنا شود.

یک بعد مهم اقتصاد زیان است. زمانی که کودک به صورت مستقیم با مفاهیم اقتصادی درگیر شود و به طور عملی مسئولیت درصدی از مسائل اقتصادی خانه را بر عهده بگیرد به طور کامل و از درون درک خواهد کرد که ضرر چیست و چه آسیب های مالی به همراه دارد. همه این ها باعث می شود که فرزند شما در مسیر درست از پس انداز کردن قرار بگیرد و بداند که چرا و چگونه می توان سرمایه خود را برای آینده حفظ کرد.

مسیرهای درست برای آموزش پس انداز به کودک

گام چهارم، مسیرهای متعددی را پیشنهاد دهید

فرزندی که توانایی تصمیم گیری پیدا کرده باشد و بتواند تا حدودی مسیرهای مختلف را از هم تشخیص دهد، مسلما می تواند برای انتخاب مسیر درست پس انداز خود نیز صاحب نظر باشد. در چنین مواردی شما بهتر است به عنوان یک مشاور اقتصادی در کنار فرزند خودتان باشد و این اجازه را بدهید که فرزندتان با احساس استقلال اقتصادی مسیر مالی خود را انتخاب کند.

شما به عنوان مشاور و معلم اقتصادی می توانید مسیرهایی مانند سپرده گذاری بانکی، استفاده از یک قلک، سرمایه گذاری در بازار بورس و … را پیشنهاد دهید. حتما توصیه می شود که تعداد روش های متعددی را ارائه دهید و سعی کنید تک تک آن ها را به فرزند خود توضیح دهید.

در این توضیحات در نظر داشته باشید که مفاهیمی مانند ریسک، کاهش ارزش سرمایه، کاهش میزان سرمایه، سودآوری و … باید توضیح داده شود. یعنی فرزند شما باید بداند که با ورود به دنیای بورس می تواند تمام سرمایه خود را از دست دهد و یا سپرده گذاری در بانک باعث کاهش ارزش واقعی سرمایه می شود.

در این بین مسیری وجود دارد که هم برای والدین و هم برای فرزندان می تواند جذاب باشد. کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام از جمله مسیرهایی است که امکان سرمایه گذاری با پول کم بدون ریسک از بین رفتن اصل سرمایه را فراهم می کند. از طرف دیگر سود تعیین شده در دوره سرمایه گذاری بیش از درصد سودآوری بانک است و می تواند ارزش سرمایه شما را حفظ کند.

در این روش سرمایه فرزند شما برای مدت مشخصی (دو تا دوازده ماهه) در اختیار شرکت یا کسب و کاری قرار می گیرد. این شرکت در انتهای دوره بر اساس ضمانت بازگشت اصل سرمایه عمل کرده و تمام سرمایه فرزند شما را به همراه سود تعیین شده پرداخت می کند.

دونگی، کرادفاندینگ در ایران

دونگی پلتفرمی است که باعث شده است شما در ایران نیز بتوانید از مفهوم کرادفاندینگ استفاده کنید. در دونگی طرح های اقتصادی توسط شرکت های مختلفی ارائه می شوند. در این طرح ها گفته می شود که کسب و کار برای رسیدن به اهداف تعیین شده چه نیاز مالی دارد و در صورت تامین این نیاز و محقق شدن اهداف چه سودآوری ایجاد می شود.

سرمایه گذاران با بررسی طرح های مختلف می توانند در هر کدام از این موارد سرمایه گذاری کنند. در نظر داشته باشید که دونگی امکان سرمایه گذاری با حداقل یک میلیون تومان را هم فراهم کرده است. از این رو فرزند شما نیز می تواند به سادگی در کنار بزرگان دنیای اقتصاد شروع به سرمایه گذاری موفق و سودآور کند.

نکته قابل توجه این است که در دونگی طرح هایی هم وجود دارد که علاوه بر اصل سرمایه می تواند سود سرمایه گذاری را نیز تضمین کند. بنابراین عملا ریسک کاهش ارزش سرمایه با توجه به ضمانت پرداخت سود نیز از بین می رود.

همچنین در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری در دونگی بدون پرداخت کارمزد و مالیات است. بنابراین تمام سرمایه و سود حاصل از سرمایه گذاری فرزندتان به صورت خالص به وی پرداخت می شود. این ها مهم ترین مزایایی است که باعث شده است دونگی تبدیل به یک راه مطمئن برای سپرده گذاری کودک و فرزند شما باشد.

آموزش پس_ انداز کردن به کودک در مسیری درست

آموزش پس‌ انداز کردن به کودک در مسیری درست

فروید به عنوان یک روانشناس بزرگ معتقد است که شخصیت هر انسان میانگینی از شخصیت ۵ انسانی است که در کنار او قرار گرفته اند. وقتی بخواهید فرزندتان انسانی موفق و هوشمند در عرصه اقتصادی شود باید اجازه دهید که فضاهایی مانند بازار بورس یا کرادفاندینگ بر اساس اعطای وام در پلتفرم دونگی را تجربه کند.

در این نوع فضاها شخصیت انسان شکل می گیرد و فرزندتان به خوبی حس می کند که در کنار سرمایه گذاران و ثروتمندان بزرگی قرار گرفته است. سپرده گذاری یا پس انداز کردن به روش سنتی چیزی جز کاهش ارزش سرمایه به همراه ندارد.

از این رو اجازه دهید که امروز کودک شما مفهوم ریسک را بیاموزد و در مسیر امن کرادفاندینگ قدم بردارد، بدین ترتیب علاوه بر فهم مفاهیمی مانند ریسک پذیری، می تواند سودآوری خوبی هم برای خود ایجاد کند. این همان مسیر عملی و منطقی است که در بالا به آن اشاره کردیم.

پرسش های متداول

آیا آموزش پس‌ انداز کردن به کودک ضروری است؟

اقتصاد یکی از مهم ترین ابعاد زندگی هر انسانی است. از این رو اگر می خواهید فرزندتان آینده خوب و ثروتمندی داشته باشد باید از امروز مفاهیم مختلفی مانند پس انداز کردن را بیاموزد.

مهم ترین گام آموزش پس‌ انداز کردن به کودک کدام است؟

به نظر می رسد تفکر و شناخت مفاهیم مهم ترین گام این مسیر آموزشی باشد. مادامی که مفاهیمی مانند پول، زیان و سود به صورت عملی در ذهن کودک شکل نگیرد نمی توان آموزش پس‌ انداز کردن به کودک را تکمیل کرد.

بهترین روش برای پس انداز سرمایه کودک کدام است؟

در بین بازارهای مالی مختلف و موقعیت های مالی سپرده گذاری می توان گرادفاندینگ را به عنوان یکی از موقعیت های ممتاز برای پس انداز سرمایه کودک دانست.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رژیم صهیونیستی حومه حلب را بمباران کرد