اعلام عزای عمومی در ترکیه


اعلام عزای عمومی در ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی گفت: تصمیم گرفتیم برای شریک شدن در درد ایرانیان در ترکیه یک روز عزای عمومی اعلام کنیم.

در پی شهادت رئیس‌جمهور ایران، رئیس جمهور ترکیه در این کشور یک روز عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش برنا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی گفت: تصمیم گرفتیم برای شریک شدن در درد ایرانیان در ترکیه یک روز عزای عمومی اعلام کنیم.

جمهوری مقابل دوربین‌ها ظاهر شده و اظهار داشت: «درگذشت برادرم رئیس جمهوری اسلامی ایران جناب آقای ابراهیم رئیسی و اعضای هیئت همراه بسیار متاثر شدیم. از خداوند متعال برای همه برادران‌مان که جان خود را از دست دادند طلب رحمت می‌کنم. در جلسه هیئت دولت با معاون رئیس جمهور آقای محمد مخبر تلفنی گفتگو کردم و به آن‌ها تسلیت گفتیم».

وی در ادامه افزود: «ایران همسایه مرزی ماست و مردم ایران برادران ما هستند. ما قرن هاست که جغرافیای یکسانی را به اشتراک می‌گذاریم و در کنار هم در صلح کار می‌کنیم. ما همیشه از حمایت قوی ایران از آرمان فلسطین قدردانی کرده ایم».

اردوغان تاکید کرد: «ما از زمان روند آستانه در گفت‌وگوی نزدیک با ایران بوده‌ایم. ما با عدم مشارکت در تحریم‌های یکجانبه اعمال شده علیه ایران به قانون همسایگی خود عمل کردیم. ما در ۲۴ ژانویه میزبان رئیس‌جمهور فقید در آنکارا بودیم و روابط خود را پیش بردیم».

رئیس‌جمهور اردوغان تصریح کرد: پس از سقوط هلیکوپتر، ما با مقامات ایرانی تماس گرفتیم و تمام امکانات خود را برای کمک به تلاش‌های جستجو و نجات بسیج کردیم. در جلسه هیئت دولت تصمیم گرفتیم در کشورمان یک روز عزای ملی اعلام کنیم تا درد عمیقی را که مردم ایران تجربه کرده‌اند به اشتراک بگذاریم. ما دوباره به برادران ایرانی تسلیت می‌گوییم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اهمیت پهپاد‌ها بار دیگر در حادثه سقوط هلیکوپتر که رئیس جمهور ایران و هیئت همراه در آن جان باختند، آشکار شد. پهپاد آکینجی به درخواست برادران ایرانی ما نقش فعالی در عملیات جستجو و نجات ایفا کرد.

او اضافه کرد: «پهپاد آکینجی به مدت ۷.۵ ساعت فعالیت‌های جستجو و غربالگری را در منطقه انجام داد. آکینجی پس از انجام موفقیت‌آمیز وظیفه به کشورمان بازگشت. می‌دانیم که صنایع دفاعی ما مکررا مورد هدف محافل خاصی در کشورمان قرار می‌گیرد. من از طرف کشورم و ملتم از شرکت‌های دفاعی خود که فداکارانه کار می‌کنند تشکر می‌کنم».

پیشتر کشور‌های سوریه (سه روز)، لبنان (سه روز)، عراق (یک روز)، پاکستان (یک روز) و هند (یک روز) به دلیل شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد عزای عمومی اعلام کرده بودند.

از طرفی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور گفت: به نمایندگی از تمام ملت ترکیه مراتب تسلیت و همدلی خود را به شما و مردم ایران ابراز می‌دارم و صمیمانه اعلام می‌کنم در هر زمینه‌ای آماده همکاری و همیاری با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

رجب طیب اردوغان عصر دوشنبه در تماسی تلفنی با مخبر مدیر قوه مجریه با ابراز مراتب همدردی و همدلی دولت و ملت ترکیه با مردم ایران گفت‌: پس از پیام تسلیت به رهبری معظم انقلاب اسلامی ایران خواستم که با شما نیز تماس گرفته و ضمن آرزوی غفران الهی برای آیت الله رییسی، دکتر امیرعبدالهیان و هیئت همراه اعلام کنم ملت ترکیه در کنار ملت ایران است و از صمیم قلب آرزوی صبر جمیل برای شما و مردم ایران دارم.

اردوغان افزود: آقای رئیسی و آقای امیرعبداللهیان در ایجاد صلح و ثبات در منطقه بسیار کوشیدند و من از آن‌ها خاطراتی ماندگار در ذهن خواهم داشت.

مخبر نیز در این گفت وگوی تلفنی ضمن تشکر از ابراز همدردی و تسلیت رئیس جمهور ترکیه گفت: ترکیه همواره برای ایران کشوری مهم و راهبری است و تاریخ نشان داده دو ملت ترکیه و ایران همواره در سختی‌ها در کنار هم بودند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: استحکام درونی نظام جمهوری اسلامی ایران نوید گذر از موقعیت کنونی را با سلامت و توفیق می‌دهد.

وی در این گفتگوی تلفنی خاطرنشان کرد: از محبت‌های شما که به نمایندگی از مردم ترکیه ابراز شده بسیار سپاسگزارم و امیدوارم روز‌های خوبی برای دولت در پیش رو باشد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟