کاخ سفید: آمریکا و عربستان به توافق امنیتی و انرژی هسته‌ای نزدیک شده اند


کاخ سفید: آمریکا و عربستان به توافق امنیتی و انرژی هسته‌ای نزدیک شده اند

کاخ سفید روز دوشنبه ادعا کرد که مذاکرات میان آمریکا و عربستان پیشرفت چشمگیری داشته است و دو کشور به توافقنامه امنیتی و انرژی هسته‌ای نزدیک شده اند.

کاخ سفید: آمریکا و عربستان به توافق امنیتی و انرژی هسته‌ای نزدیک شده اند

به گزارش راهبرد معاصر؛ جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که دو طرف «بیش از همیشه» به توافق «نزدیک شده اند.»

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید که برای موضوع آتش‌بس در غزه راهی عربستان شده بود، بامداد امروز یکشنبه با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دیدار کرد.

سالیوان و بن سلمان که در ظهران دیدار کردند، علاوه بر توقف جنگ در غزه، در خصوص روابط راهبردی دو کشور و راه‌های توسعه آن در زمینه‌های مختلف دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار همچنین درخصوص شکل نهایی پروژه‌های راهبردی میان عربستان و آمریکا رایزنی کردند.

از دیگر موضوعات مورد بحث دو طرف یافتن یک راه‌حل معتبر برای تشکیل دو دولت مستقل در فلسطین بود به نحوی که خواسته‌ها و حقوق قانونی ملت فلسطین را برآورده کند.

آخرین تحولات منطقه‌ای، ضرورت توقف جنگ، برقراری آتش‌بس و تسهیل کمک‌های بشردوستانه به غزه از دیگر موضوعاتی بود که بن سلمان و سالیوان درباره آن به رایزنی پرداختند.

شنبه شب بود که کاخ سفید اعلام کرد، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه به وقت محلی برای دیدار و گفتگو با ولیعهد سعودی درباره جنگ غزه، واشنگتن را به مقصد ریاض ترک کرده است.

مقامات آمریکایی امیدوارند به توافقی دوجانبه با سعودی‌ها دست یابند و احتمالاً آن را به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ارائه کنند که به عنوان طرف دیگر توافق شامل تعهد به راه کار دو کشوری است. سپس نتانیاهو با یک انتخاب روبرو می‌شود: اگر موافقت کند، می‌تواند یک توافق صلح تاریخی با عربستان سعودی را بدست آورد، اگر او نه بگوید، ممکن است به عنوان یک فرد مخالف شناخته شود و تمام حمایت آمریکا را از دست بدهد.

بسیاری در کاخ سفید با اشاره به جنگ در غزه، وابستگی نتانیاهو به شرکای ائتلاف راست افراطی خود و سیاست داخلی آمریکا فکر می‌کنند که توافق عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل یک رویا است. / ایرنا


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پرداخت خدمات معلمان در امتحانات با تعرفه جدید حساب می شود؟