رقابت نفس‌گیر در اقتصاد چرخشی/ ایتالیا پادشاه اقتصاد چرخشی


رقابت نفس‌گیر در اقتصاد چرخشی/ ایتالیا پادشاه اقتصاد چرخشی

ایتالیا با اتکا به نرخ بالای بازیافت زباله و مدیریت کارآمد پسماند، عنوان بهترین کشور در زمینه اقتصاد چرخشی را در بین پنج کشور بزرگ اتحادیه اروپا به خود اختصاص داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، اقتصاد چرخشی به یک مدل کلیدی در تلاش کشورها برای حفاظت از محیط زیست و در عین حال رشد اقتصادی تبدیل شده است.

گزارشی که توسط شبکه اقتصاد چرخشی (CEN) و آژانس ملی فناوری جدید، انرژی و توسعه اقتصادی پایدار (ENEA) منتشر شده است، ایتالیا را با 45 امتیاز در صدر رده بندی قرار داده است. آلمان با 38 امتیاز در رتبه دوم و فرانسه با 30 امتیاز در رده سوم قرار گرفته‌اند. لهستان و اسپانیا هر دو 26 امتیاز کسب کرده‌اند.

در ادامه به بررسی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، فرانسه، آلمان، اسپانیا و لهستان از نظر مصرف مواد، مدیریت پسماند، نوآوری و پایداری زیست‌محیطی می‌پردازیم.

اروپا در مسیر اقتصاد چرخشی؛ مقایسه عملکرد کشورهای اروپایی

به نقل از یورونیوز، در حالی که ایتالیا در رده بندی کلی پیشتاز است، هر کشوری در زمینه های مختلف نقاط قوت خود را دارد

مصرف مواد

اسپانیا با 9.8 تن به ازای هر نفر در سال 2022، کمترین میزان مصرف مواد را در بین این کشورها دارد. ایتالیا با 12.8 تن در رده دوم قرار گرفته و پس از آن فرانسه، آلمان و لهستان قرار دارند.

با این حال، لهستان در تولید زباله شهری با 365 کیلوگرم سرانه در مقایسه با 593 کیلوگرم سرانه آلمان که بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا است، بهترین عملکرد را داشت.

مدیریت پسماند

نرخ بازیافت زباله‌های شهری ایتالیا بین سال‌های 2017 تا 2022، 3.4 درصد افزایش یافته و به 49.2 درصد در سال 2022 رسیده است. این رقم نزدیک به هدف 50 درصدی تعیین شده توسط دستورالعمل چارچوب زباله برای سال 2020 (با افزایش به 55 درصد در سال 2025) است. ایتالیا بهترین عملکرد را در این زمینه داشته است.

در همین راستا، آلمان نیز در بازیافت زباله‌های شهری با نرخ 69.1 درصد در مقایسه با میانگین اتحادیه اروپا 48.6 درصد عملکرد قابل قبولی ارائه داد.

مواد اولیه ثانویه

اصطلاح مواد اولیه ثانویه، اشاره به مواد زائدی دارد که بازیافت شده و مجدداً به عنوان ماده تولیدی استفاده می‌شود.

فرانسه با 19.3 درصد، بهترین عملکرد را در مواد اولیه ثانویه دارد. ایتالیا با 18.7 درصد در رده دوم قرار دارد. آلمان بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا با 13 درصد و لهستان (8.4 درصد) و اسپانیا (7.1 درصد) در رده‌های پایین‌تر قرار دارند.

رقابت و نوآوری

آلمان با سرمایه گذاری 31.5 میلیارد یورویی در سال 2021 در فعالیت های اقتصاد چرخشی، پیشرو در بخش رقابت پذیری و نوآوری است. فرانسه با 20.4 میلیارد یورو و ایتالیا با 12.4 میلیارد یورو در رده‌های بعدی قرار دارند.

از نظر اشتغال، آلمان با 785000 کارگر در مشاغل مرتبط با اقتصاد چرخشی در سال 2021 در صدر قرار گرفت در حالی که ایتالیا 613000 و فرانسه 524000 کارگر داشتند.

پایداری زیست محیطی

از نظر ردپای مصرف (تاثیرات زیست‌محیطی و آب و هوایی ناشی از مصرف کالاها و خدمات)، آلمان با ارزش 95 در مقایسه با فرانسه 98 و ایتالیا 104 پایدارترین است.

کدام کشور اروپایی بالاترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را دارد؟

از نظر انتشار سالانه گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های تولید سرانه در سال 2022، فرانسه و اسپانیا با 4861 کیلوگرم دی اکسید کربن و 4925 کیلوگرم دی اکسید کربن به ترتیب کمترین میزان را داشتند. با این حال، لهستان و آلمان مقادیر قابل توجهی بالاتر 9587 کیلوگرم دی اکسید کربن و 7392 کیلوگرم دی اکسید کربن را گزارش کردند.

در طول پنج سال گذشته، همه کشورهای مورد تجزیه و تحلیل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را ثبت کرده‌اند. آلمان با کاهش 15 درصدی رتبه اول را به خود اختصاص داد و پس از آن اسپانیا با 13 درصد و فرانسه با 8 درصد قرار گرفتند. انتشار گازهای گلخانه ای تنها در ایتالیا و لهستان 1 درصد کاهش یافته است.

به طور کلی، اقتصاد چرخشی به یک عنصر کلیدی در تلاش کشورهای اتحادیه اروپا برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و مقابله با چالش‌های زیست محیطی تبدیل شده است. با این حال، هنوز هم کارهای زیادی برای رسیدن به یک اقتصاد واقعا چرخشی در سراسر اتحادیه اروپا باقی مانده است.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

لیست خریدهای پرسپولیس فاش شد