انتقاد تند مسکو از واکنش مقامات آمریکا به حکم لاهه علیه نتانیاهو


انتقاد تند مسکو از واکنش مقامات آمریکا به حکم لاهه علیه نتانیاهو

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت اظهارات آمریکا در رابطه با درخواست دادگاه کیفری بین المللی برای صدور حکم بازداشت نتانیاهو، شبیه واکنش یک عقرب خودگزیده است.

به گزارش راهبرد معاصر، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که اظهارات ایالات متحده در رابطه با درخواست دادگاه کیفری بین المللی (ICC) برای صدور حکم بازداشت علیه رهبران اسرائیلی، شبیه واکنش یک عقرب خودگزیده است.

به گزارش تاس مسکو، زاخارووا در کانال تلگرامی خود نوشت: واکنش واشنگتن در رابطه با اتهامات دیوان بین‌المللی کیفری علیه رهبری اسرائیل، شبیه واکنش عقربی است که توسط خودش نیش زده یا عنکبوت در تار خودش گیر کرده است.

به گفته این دیپلمات، «اینکه وضعیت فاجعه بار خاورمیانه ناشی از سناریو‌های مهندسی شده آمریکا است.

پیش از این، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود که قانونگذاران آمریکایی در حال بررسی امکان اعمال تحریم‌ها علیه دیوان کیفری بین‌المللی در صورت صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هستند.

دادستان‌های دیوان بین المللی کیفری در سال ۲۰۲۱ تحقیق در مورد سرزمین‌های فلسطینی را آغاز کردند. این مربوط به جنایات جنگی و علیه بشریت است که توسط نیرو‌های اسرائیلی در نوار غزه انجام شده است.

«کریم خان» دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی روز (دوشنبه اعلام کرد که این دیوان به دنبال صدور حکم بازداشت برای «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و همچنین شماری از مقامات حماس است.

این اولین باری است که دیوان کیفری بین‌المللی رئیس یکی از نزدیک‌ترین متحدانش، آمریکا را هدف قرار می‌دهد. هیاتی از قضات دیوان کیفری بین‌المللی درخواست کریم خان برای صدور حکم بازداشت را بررسی خواهند کرد.

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در گفتگو با سی ان ان، اتهامات علیه نتانیاهو و گالانت را کشتار، ایجاد گرسنگی به عنوان روشی برای جنگ، جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان اعلام کرد.

اعلام تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور حکم بارداشت علیه نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در نوار غزه، واکنش و انتقاد شدید مقامات رژیم اشغالگر را به همراه داشته است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا پرونده دادگاه لاهه علیه اسرائیل را «شرم آور» خواند و مدعی شد که این پرونده مذاکرات آتش بس را به خطر می‌اندازد.

پیش از این، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز گفت: «تقاضای دادستان دیوان بین‌المللی کیفری برای صدور حکم بازداشت علیه رهبران اسرائیل ظالمانه است. باید واضح بگویم: هیچ شباهتی میان اسرائیل و حماس وجود ندارد. ما همیشه در کنار اسرائیل در برابر تهدیدات علیه امنیت آن خواهیم بود.»

«یائیر لاپید» رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی امروز (دوشنبه) در واکنش به این اتفاق اظهار کرد: تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو و یواو گالانت یک فاجعه است.

«بنی گانتس» عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی نیز ادعا کرد: این تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی یک «جنایت تاریخی» غیر قابل انکار است.گانتس با چشم پوشی از شهادت ده‌ها هزار زن و کودک بی‌گناه در حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، مدعی شد که این حملات جنایتکارانه مطابق با قوانین بین‌المللی است.

«گدعون ساعر» عضو مستعفی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به این تصمیم دادگاه لاهه مدعی شد: تصمیم دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه دلیلی بر ورشکستگی نهاد‌های حقوقی بین‌المللی است.

«ایتامار بن گویر» وزیر تندرو امنیت داخلی کابینه نتانیاهو هم در این باره تاکید کرد: نتانیاهو و گالانت باید دادستان دیوان کیفری بین‌المللی را نادیده بگیرند و جنگ را تشدید کنند.

«بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی اسرائیل هم در این باره ادعا کرد: دستور دستگیری، آخرین میخ بر تابوت این دادگاه سیاسی و یهودستیز است./ ایرنا


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تاکید پوتین بر تداوم توسعه همکاری‌ها با آمریکای لاتین