اخلاص و تلاش بی وقفه دو ویژگی رییس جمهور شهید


معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، اخلاص و تلاش بی وقفه را دو ویژگی آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» برشمرد و گفت: این اخلاص و تلاش بی وقفه، قطعاً جز شهادت اجر دیگری نداشت و شهادت این خادم‌ راستین امام رضا (ع) در شب ولادت آن حضرت، قطعا رییس جمهور شهید را در دل‌ها ماندگار کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست، روح الله دهقانی فیروزآبادی که در نشست شورای معاونین معاونت علمی ریاست جمهوری سخن می گفت ضمن تسلیت شهادت آیت الله رئیسی، حسین امیر عبداللهیان، آیت الله آل هاشم و دیگر همراهان در سانحه تلخ سقوط بالگرد به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، مردم شریف ایران و خانواده معظم شهدا افزود: خداوند برای تحمل این داغ سنگین به مردم صبر و اجر دهد و این انقلاب و نظام اسلامی، الهی‌تر، مستدام تر و مستقیم‌تر در صراط حق گام بردارد.

وی ادامه داد: خبر این حادثه تلخ و ناگوار برای همه ما بسیار جانسوز بود و امیدوارم خداوند به خانواده و دوستداران این شهدای عزیز صبر و توفیق عنایت فرموده و ما را در ادامه مسیری که رییس جمهور شهید ترسیم کردند، مستدام‌تر بدارد.

معاون علمی رییس جمهور با بیان اینکه روحیه اخلاص و تلاش رییس جمهور شهید مثال زدنی بود، گفت: پیش از انتخابات ریاست جمهوری، آیت الله رئیسی را از نزدیک نمی شناختم و هیچ ارتباط قبلی با ایشان نداشتم. نخستین دیدار ما برای مسئولیتم در جهاد دانشگاهی بود، دیداری که بسیار ساده و صمیمی انجام شد، برنامه‌ خود را ارائه کردم و این فرایند حدودا طی ۴۸ ساعت اتفاق افتاد. پس از این انتخاب و آن جلسه، رییس جمهور را بیشتر دیدم و در جلسات متعدد و سفرها ایشان را همراهی کردم.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: با این واقعیت و با دو دهه سابقه فعالیت در عرصه‌های مختلف در کشور در محضر حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام شهادت می‌دهم که ایشان همزمان از دو ویژگی برخوردار بودند و فردی را در این دو ویژگی مشابه ایشان ندیده بودم؛ نخستین ویژگی، «اخلاص» ایشان بود که در حد اعلی بود. جلب رضایت خدای متعال و بعد رضایت رهبر انقلاب اسلامی به معنای واقعی کلمه در تمامی حرکات، سکنات، رفتارها و موضع گیری های ایشان، موج می‌زد و این ویژگی برجسته را می‌شد به وضوح در اخلاق، رفتار و شخصیت ایشان مشاهده کرد.

وی همچنین گفت: نماز خالصانه و حال خوبی که آیت الله رئیسی موقع خواندن نماز داشتند، برای من خیلی شیرین بود و به یاد ماندنی ترین خاطره ای که از ایشان دارم، دعایی است که هر دفعه خدمتشان بودم، در قنوت نمازشان می‌خواندند که «فدعا ربّهۥٓ أنّی مغۡلوبٞ فٱنتصرۡ» و این دعا را با حالت تضرع قرائت می‌کردند.

معاون علمی رییس جمهور ادامه داد: در سفرهایی که توفیق همراهی ایشان را داشتم از جمله پروازهایی که شب بود، بلا استثنا نماز شب را با همان حال خوب و دوست‌داشتنی در هواپیما به‌جای می آورند؛ لذا ایشان در اخلاق شخصی و فردی و ارتباطش با خداوند متعال، واقعا از ویژگی های خاصی برخوردار بود و عشق و علاقه ایشان به علی بن موسی الرضا (ع) مثال زدنی است.

دهقانی فیروزآبادی به پیگیری‌های شخص مرحوم آیت‌الله رئیسی برای تحقق قانون جهش تولید دانش‌بنیان اشاره کرد و اظهار داشت: اجرایی شدن قانون جهش تولید دانش‌بنیان، مدیون حمایت مستقیم شخص رییس‌جمهور بود. کارهای این قانون در دولت قبلی انجام شده بود، اما مخالفت‌های بسیار جدی برای اجرای این قانون وجود داشت و حتی در مجلس در کمیسیون ها و امثالهم، مخالفت‌های جدی وجود داشت، اما وقتی رهبر معظم انقلاب سال ۱۴۰۱ را «سال تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» نام گذاری کردند، آیت‌الله رئیسی، شخصا جلب موافقت دولت و مجلس را پیگیری کردند و با این‌که می‌دانستند این موافقت چه هزینه‌هایی برای ایشان دارد، برای اجرای آن ایستادگی کردند.

وی ادامه داد: بسیاری معتقد بودند تصویب و اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان، برخی قواعد که خط قرمز تلقی می شدند را به هم می زند و در برخی حوزه‌ها مانند مالیات‌ها، سرمایه گذاری و ... مقاومت‌هایی تا مرز جان دادن وجود داشت اما ایشان شخصاً از این قانون حمایت کرد و پشت قانون ایستاد.

رییس بنیاد ملی نخبگان به ولایت‌مداری و اراده آیت‌الله رئیسی برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: نگاه و عمل رییس جمهور از جنس ولایت مداری بود. معتقد بود و باور قلب داشت هر آنچه که حضرت آیت الله خامنه ای تاکید دارند باید انجام و دل ایشان شاد شود. در واقع رضایت رهبری، خط قرمز آیت‌الله رئیسی بود و اجرش را نیز دریافت کرد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه رییس‌جمهور منتخب دولت سیزدهم به معنای واقعی، مردمی بود، تصریح کرد: خداوند متعال به بهترین نحو به ایشان پاداش داد و با عزت، به دیار حق شتافتند. مردم را می‌دیدم که از هر قشری برای سلامت ایشان دعا می‌کردند و اتفاقی که در شب شهادت ایشان در کشور افتاد، نشان از عزت‌ و اجری داشت که خدای متعال به ایشان عطا کرد.

وی به تلاش وقفه‌ناپذیر آیت‌الله رئیسی به عنوان دومین بارزه شخصیتی ایشان خاطرنشان کرد: تلاش بی وقفه در عین خستگی‌ناپذیری در وجود ایشان برجسته بود و رهبر معظم انقلاب، در یک جمله بسیار کوتاه و خیلی عمیق، این ویژگی را تبیین کردند و فرمودند «رئیسی عزیز، خستگی نمی‌شناخت».

معاون علمی رییس جمهور ادامه داد: در سفرهایی که رییس جمهور را همراهی می‌کردم، شاهد بودم که ایشان بدون معطلی و پس از نماز صبح، فعالیت را آغاز می‌کرد و این اخلاص و کار برای خدا در کنار این خستگی ناپذیری در طول همه این سال ها قطعاً اجری جز شهادت در مسیرش و عزت و ابدی شدن نیست. این شهادت در شب میلاد علی بن موسی الرضا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی که خادم الرضا(ع) بود را در دل‌ها ماندگار کرد.

شهید امیرعبداللهیان، مرد خستگی‌ ناپذیر میدان عزت‌ و افتخار ایران

دهقانی با بیان اینکه شهید امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز یکی از همراه‌ترین و پرتلاش‌ترین وزرا در مسیر عزت‌مندی ایران و به معنای واقعی مرد پرتلاش و خستگی‌ناپذیر میدان بود، افزود: شهید امیرعبداللهیان در همکاری با معاونت علمی در مسیر تحقق شعار سال، توسعه دیپلماسی فناوری و عزت و اقتدار فناورانه ایران از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.

رییس بنیاد ملی نخبگان به همراهی ها و حمایت‌های بی دریغ وزیر فقید امور خارجه از توسعه و پیشرفت زیست بوم علم و فناوری کشور اشاره کرد و گفت: همراهی دکتر امیرعبداللهیان در مسیر توسعه همکاری‌های فناورانه، مثال زدنی بود و شعار امسال مجمع آسیا مبنی بر «پیشرفت بر مبنای فناوری و نوآوری»، پیشنهاد ایشان بود؛ ایشان به طور جد در این مسیر استمرار داشت و بارها بر اهمیت موضوع پیشرفت فناورانه تأکید کرده و در محضر رییس‌جمهور مکررا بیان می‌کرد که در حوزه علم فناوری، قوت داریم و دست برترمان در گفت‌وگوها را باید این موضوع قرار دهیم.

دهقانی فیروزآبادی، رکن اصلی شخصیت شهید امیرعبداللهیان را آرامش و اخلاق مداری دانست و اظهار داشت: آیت الله رئیسی به آرامش و اخلاق، رفتار خوب و انصاف شناخته می‌شد و در موضوع غزه، مدیریت میدان و مدیریت دیپلماسی در عملیات «وعده صادق» بسیار خوش درخشید.

وی با بیان این‌که مرحوم مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی نیز خادم الرضا(ع) و یک شخص ولایی بود، ادامه داد: وی با جدیت در تبریز مشغول به حل مشکلات استان بود و با توجه به تجربه و سابقه بسیار خوبی که داشت، عملکرد درخشانی از خود به یادگار گذاشت.

معاون علمی رییس جمهو ادامه داد: شهید آیت الله آل هاشم هم امام جمعه ای بود که در این سال‌ها برای مردم یک نقطه امید محسوب می‌شد، مردم وی را دوست داشتند و چند سال پیش در معدود مصاحبه‌هایی که از وی منتشر شده بود، گفته بودند ان شاءالله، امام جمعه شهید بعدی تبریز من باشم. سردار موسوی، سرتیم حفاظت رییس جمهور نیز شخصیتی مورد اعتماد رییس‌جمهور بودند که امیدوارم امروز این شهدای عزیز در خوان نعمت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام مهمان باشند.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران از دوران آغاز خود و در فواصل کم، بزرگان و قله هایی را از دست داده که فقدان هرکدامشان، خساراتی عظیم برای کشور بود، اما این شهادت ها و فقدان ها، هیچ خللی در سد آهنین اراده ملت بزرگ ایران ایجاد نکرده و کشور با قوت به مسیر خود ادامه داد و در ادامه نیز، مستحکم و پر قدرت کارش را پیش می‌برد. دولت کار خود را محکم و بدون وقفه، ادامه می‌دهد و گرچه دل‌ها بابت از دست دادن این عزیزان اندوهناک است اما برنامه های معاونت علمی با قوت و محکم ادامه می یابد.

به گزارش ایران اکونومیست، آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه تمام همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نائل شد.

حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رییس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد، از سرنشینان بالگرد حامل رییس‌جمهور بودند.

هیات دولت در پی شهادت رییس‌جمهور و هیات همراه در بیانیه‌ای اعلام کرد: مسیر پرافتخار و خدمت با تاسی به روحیه خستگی ناپذیر آیت الله رئیسی قهرمان و خادم ملت و یار وفادار رهبری ادامه خواهد داشت و کوچکترین خللی در مدیریت جهادی کشور ایجاد نخواهد شد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اطلاعات جالب درباره نانو داروهای ضدسرطان ایرانی + اینفوگرافیک