کاترین ستاره زن پیش از انقلاب به سعادت‌آباد رفت و خاطرات را زنده کرد!


کاترین ستاره زن پیش از انقلاب به سعادت‌آباد رفت و خاطرات را زنده کرد!

روز گذشته یکی از خانه‌نشینان دنیای بازیگری در حوالی سعادت آباد دیده شد.

روز گذشته یکی از خانه‌نشینان سینمای ایران در حوالی سعادت آباد دیده شد. «شورانگیز طباطبایی» بازیگر پیشکسوت سینما که حالا ۵ دهه است از پرده سینما دور مانده و وایرال شدن تصاویرش نیز در مراسمی مثل یادبود زری خوشکام، همکار قدیمی‌اش برمی‌گردد. در حالی که در این مراسم، چهره‌های مطرح سینمای امروز نظیر هانیه توسلی و محمدرضا فروتن حضور داشتند، اما حضور این چهره مطرح سینمای قبل از انقلاب در حالی که اغلب هم‌نسلان او در خارج از ایران به سر می‌برند، در فضای مجازی به چشم آمد.

شورانگیز طباطبایی با نام مستعار کاترین و با فیلم اکبر دیلماج ساخته خسرو پرویزی وارد سینما شد. شرکت در فیلم اکبر دیلماج (با حضور رضا ارحام صدر، ایرن زازیانس و دیانا) سکوی پرتابی برای شورانگیز طباطبایی بود و بعد از آن به علت جذابیتی که داشت به یک باره مورد توجه فیلمسازان قرار گرفت و دستمزدش از سی هزار ریال به سیصد هزار ریال ترقی نمود. او پس از انقلاب در ایران ماند و پس از ۴ دهه در مراسم رونمایی فیلم «پناه» در سال ۱۳۹۷ به همراه همسرش محمد صالح علا مجری تلویزیون حاضر شد که با استقبال حاضرین در مراسم مواجه شد.

شورانگیز طباطبایی در سال ۵۷ با محمد صالح اعلاء ازدواج کرد. محمد صالح‌علا، برای بسیاری از ما نامی آشنا است. مردی که بار‌ها "سلام بر شما هم‌وطنانِ جان"ش را از رادیو و تلویزیون شنیده‌ایم و "محبوبِ من"هایش با آن صدا و لحنِ لغزانِ بغض‌آلود حداقل یک‌بار قلبمان را لرزانده یا آرام کرده است.

شورانگیز طباطبائی زمانی پرکارترین ستاره ایرانی سینما بود. زمانی که نیاز به چهره‌های تازه در سینمای ایران روز به روز بیشتر احساس می‌شد و این نیاز سبب می‌گشت که به تدریج چهره‌های نو در سینمای ایران ظهور کنند. شورانگیز طباطبائی هنرپیشه‌ای است که تا قبل از ورود به کار سینما، بار‌ها برای بازی در فیلم از وی دعوت به عمل می‌آمد، اما سعی او آن بود که بتواند در فیلم‌های برجسته‌تری شرکت کند.

وی قبل از آنکه با نام کاترین بازیگر نفش نخست فیلم «اکبر دیلماج» گردد با نام شاپرک در چند صحنه از فیلم «خشم و خون» که هنوز به نمایش در نیامده شرکت جسته بود. اما به خاطر آنکه در آن فیلم نتوانسته بود کاری از خود نشان دهد، از قبول نقش‌های کوتاه مدت بعدی خود خود داری نمود و در انتظار فرصتی بود که بتواند با ایفای نقش نخست فیلم‌ها برای خود موفقیتی به دست آورد.

آثار شاخص این هنرمند

در پایان‌بندی این مطلب به سراغ برخی آثار شاخص این هنرمند در کارنامه‌اش بود. بازیگری که دوره کاری‌اش به یک دهه هم نرسید، اما در سینمای ایران ماندگار شد.

اکبر دیلماج

اکبر دیلماج فیلمی به کارگردانی خسرو پرویزی و نویسندگی احمد نجیب‌زاده محصول سال ۱۳۵۲ است. همکاری موفق رضا ارحام صدر، سلطان کمدی ایران با ایران و شورانگیز طباطبایی. سکوی پرتابی که شورانگیز را به عنوان یک استعداد به سینمای ایران معرفی کرد.

کنیز

این فیلم که اقتباسی از فیلک ربه‌کای آلفرد هیچکاک استبه کارگردانی کامران قدکچیان و نویسندگی احمد نجیب‌زاده در سال ۱۳۵۳ ساخته شد. در این فیلم سعید راد، شورانگیز طباطبایی، توران مهرزاد و جلال پیشواییان ایفای نقش می‌کنند. کنیز، تراژدی مشترک سعید راد و شورانگیز طباطبایی‌ست که داستان تلخش بیننده را جریحه‌دار می‌کند.

پاشنه طلا

انگار احمد نجیب‌زاده سناریوهایش را مختص به چند بازیگر خاص مثل شورانگیز طباطبایی می‌نوشته. پاشنه طلا فیلمی به کارگردانی نظام فاطمی در سال ۱۳۵۴ ساخته شد. این بار شورانگیز طباطبایی مقابل یکی از ستون‌های سینما یعنی ناصر ملک مطیعی مقابل دوربین رفت و خروجی کار نیز باتوجه به موضوع مورد پسند مخاطب چنین ژانری قرار گرفت.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تاکید علی نصیریان بر تئاتر استان‌ها، حریم تئاترشهر در دستان شهردار