ندول حنجره؛ همه‌چیز درباره گره تارهای صوتی


ندول حنجره؛ همه‌چیز درباره گره تارهای صوتی

ندول حنجره یا گره تارهای صوتی زائده‌ای غیرسرطانی است که روی یک یا هر دو تار صوتی ایجاد می‌شود. بیشتر اوقات علل ایجاد این ندول‌ها استفاه بیش از حد از تارهای صوتی است. در این مقاله درباره علائم ندول حنجره و روش‌های تشخیص و درمان آن می‌گوییم. با...

ندول حنجره یا گره تارهای صوتی زائده‌ای غیرسرطانی است که روی یک یا هر دو تار صوتی ایجاد می‌شود. بیشتر اوقات علل ایجاد این ندول‌ها استفاه بیش از حد از تارهای صوتی است. در این مقاله درباره علائم ندول حنجره و روش‌های تشخیص و درمان آن می‌گوییم. با ما همراه باشید.

ندول حنجره چیست؟

تارهای صوتی دو نوار انعطاف‌پذیر عضلانی داخل حنجره‌‍‌اند که برای تولید صدا به هم نزدیک می‌شوند و ارتعاش ایجاد می‌کنند. وقتی صحبت می‌کنیم، آواز می‌خوانیم یا به هر روش دیگر از صدایمان استفاده می‌کنیم، این تارهای صوتی فعال‌ می‌شوند. زمانی که ندول یا گره روی تارهای صوتی ایجاد می‌شود، تولید صدا دشوار و حتی گاهی بسیار دردناک می‌شود. معمولا افرادی به این عارضه مبتلا می‌شوند که بیشتر از حنجره‌شان برای صحبت‌کردن و تولید صدا استفاده می‌کنند مانند معلمان، خوانندگان و گویندگان.

علائم ندول حنجره

شایع‌ترین علامت گره تارهای صوتی، گرفتگی صدا یا صدای گوش‌خراش است. سایر علائم عبارت‌اند از:

  • تنفس دشوار؛
  • خستگی صوتی؛
  • ازدست‌دادن صدا؛
  • خش‌دارشدن صدا؛
  • سرفه مکرر و خستگی؛
  • گردن‌درد یا درد تیرکشنده‌ای که از یک گوش به گوش دیگر منتقل می‌شود.

علل ابتلا به ندول حنجره

ندول‌های حنجره طی دوره‌های طولانی استفاده بیش از حد از صدا یا استفاده نادرست از تارهای صوتی ایجاد می‌شوند. صحبت‌کردن یا آوازخواندن به‌مدت طولانی و فریادزدن مداوم ممکن است باعث تحریک و التهاب تارهای صوتی و ایجاد گره شود. آوازخواندن (به‌ویژه در خواننده‌های حرفه‌ای) و صحبت‌کردن مکرر در شغل‌هایی مانند معلمی یا فروشندگی از علل ابتلا به ندول حنجره محسوب می‌شوند. عوامل دیگری که احتمال ایجاد این عارضه را افزایش می‌دهند، عبارت‌اند از:

تشخیص ندول حنجره

معاینه بیمار برای تشخیص ندول حنجره

پزشک برای تشخیص نوع عارضه (ندول، پولیپ یا کیست) ابتدا سر و گردن فرد را معاینه می‌کند و سپس برای بررسی دقیق تارهای صوتی آزمایش‌هایی تجویز می‌کند که در ادامه بررسی‌شان کرده‌ایم.

۱. لارنگوسکوپی

حنجره‌بینی یا لارنگوسکوپی یکی از اولین آزمایش‌هایی است که پزشک برای بررسی دقیق تارهای صوتی برای فرد تجویز می‌کند. در لارنگوسکوپی پزشک لوله‌ای نازک مجهز به چراغ‌های مخصوص و دوربین فیلم‌برداری را وارد بینی یا دهان فرد می‌کند و وضعیت تارهای صوتی را دقیق بررسی می‌کند.

۲. استروبوسکوپی

ازآنجاکه بررسی عملکرد ارتعاش تارهای صوتی با چشم غیرمسلح ممکن نیست، پزشک از استروبوسکوپی برای بررسی نحوه عملکرد تارهای صوتی استفاده می‌کند. در این روش پزشک از بیمار می‌خواهد روبه‌روی او بنشیند، دهانش را باز کند و زبانش را بیرون بیاورد. سپس دستگاهی مجهز به دوربین را وارد دهان می‌کند. با هر ارتعاش تارهای صوتی دستگاه عکس و فیلم‌هایی ثبت می‌کند. پزشک با بررسی تصویرهای گرفته‌شده وضعیت تارهای صوتی و ندول‌های روی آنها را بررسی می‌کند و نوع عارضه را تشخیص می‌دهد.

درمان ندول حنجره

۱. صوت‌درمانی

در این روش درمانی، آسیب‌شناس گفتارزبان رفتارهای نامناسب و آسیب‌زننده به تارهای صوتی بیمار را شناسایی می‌کند و نحوه اصلاح آنها را به فرد یاد می‌دهد. بیشتر اوقات ندول‌های روی تارهای صوتی با همین مراقبت‌ها و تغییر رفتارها بهبود می‌یابند.

۲. درمان بیماری‌های زمینه‌ای

درمان مشکلات زمینه‌ای مانند رفلاکس معده، آلرژی و سینوزیت منجر به بهبود وضعیت و کاهش علائم فرد خواهد شد.

۳. تغییرات سبک زندگی

سیگارکشیدن، استرس و حتی رژیم غذایی نامناسب از جمله عوامل زمینه‌ساز ندول‌های حنجره محسوب می‌شوند. تغییراتی مانند ترک سیگار، کاهش استرس و بهبود رژیم غذایی در کنار صوت‌درمانی علائم ندول حنجره را التیام می‌بخشند.

۴. جراحی

ممکن است پزشک برای درمان گره‌هایی که با صوت‌درمانی بهبود نمی‌یابند، جراحی را تجویز کند. گاهی پس از جراحی برای کاهش احتمال تحریک تارهای صوتی و ایجاد ضایعات جدید برای فرد صوت‌درمانی نیز توصیه می‌شود.

پیشگیری از ایجاد ندول حنجره

برای کاهش احتمال ابتلا به عارضه‌های مربوط به تارهای صوتی این موارد را رعایت کنید:

  • سیگار را ترک کنید و در محیط‌های پر از دود نمانید.
  • اگر دچار عفونت دستگاه تنفسی فوقانی هستید، بیش از حد صحبت نکنید.
  • اگر خواننده‌اید یا در زمینه‌های آموزشی و فروشندگی مشغول به کارید، مرتبا به صدایتان استراحت بدهید.
  • بیش از حد الکل و کافئین مصرف نکنید. (مصرف بیش از حد این دو باعث خشک‌شدن تارهای صوتی و ایجاد ندول می‌شود.)

عادات سالمی که می‌توانید برای مراقبت از تارهای صوتی ایجاد کنید عبارت‌اند از:

  • آب کافی بنوشید؛
  • شب‌ها زود بخوابید و به‌اندازه کافی بخوابید؛
  • بهداشت را رعایت کنید و مرتب دست‌هایتان را بشویید؛
  • در مواقعی که نیاز است زیاد صحبت کنید، هر چند دقیقه یک بار به صدایتان استراحت بدهید.
  • از تکنیک‌های کاهش استرس، شناخت‌درمانی یا یوگا برای کاهش تنش عضلانی استفاده کنید.

سؤالات رایج درباره ندول حنجره

۱. ندول حنجره چطور درمان می‌شود؟

بیشتر ندول‌های روی تارهای صوتی با صوت‌درمانی و اصلاح رفتار بهبود می‌یابند و معمولا نیازی به جراحی ندارند. بااین‌حال پایبندی به مراقبت از تارهای صوتی در دوره بهبودی نیز بسیار مهم است.

۲. چرا درمان گره‌های روی تارهای صوتی مهم است؟

چون ندول‌ها، پولیپ‌ها و کیست‌های درمان‌نشده ممکن است باعث آسیب طولانی‌مدت به تارهای صوتی شوند.

۳. معمولا فرایند درمان ندول حنجره چقدر طول می‌کشد؟

ندول‌ها معمولاً طی ۲ تا ۶ ماه با صوت‌درمانی و تغییرات سبک زندگی بهبود می‌یابند.

۴. چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بیش از ۲ هفته است که دچار گرفتگی صدا یا سایر علائم گره تارهای صوتی هستید، بهتر است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. پزشک علت این علائم را شناسایی و روند درمان مناسب را آغاز خواهد کرد.

سخن پایانی

رشد ندول روی تارهای صوتی در صحبت‌کردن و برقراری ارتباط با دیگران اختلال ایجاد می‌کند. اگر چندین هفته از بروز علائم ندول حنجره می‌گذرد، مراجعه به پزشک را به تعویق نیندازید. گرچه این گره‌ها به‌راحتی درمان می‌شوند، ممکن است به تارهای صوتی آسیب برسانند. برای پیشگیری از عوارض وجود این گره‌ها هرچه زودتر به پزشک مراجعه و درمان را آغاز کنید.

تابه‌حال خودتان یا اطرافیانتان دچار ندول حنجره شده‌اید؟ لطفا نظرات یا تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قیمت همستر کوین؛ امروز 14 خرداد 1403