شهید رئیسی، سردار خنثی سازی تحریم


شهید رئیسی، سردار خنثی سازی تحریم

گفتمان اقتصادی شهید آیت الله رئیسی موضوعی است که نباید منتظر گذر زمان ماند تا مجدداً عده ای غبار شبهه و سیاه نمایی بر روی عملکرد این مرد با اخلاص بنشانند.

شهید رئیسی، سردار خنثی سازی تحریم

به گزارش ایران اکونومیست،‌ دکتر سعید حسین‌زاده یزدی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در یادداشتی اختصاصی برای ایران اکونومیست درباره گفتمان اقتصادی شهید آیت الله رئیسی نوشت: قلبمان آزرده از فقدان ایشان همچنان با درد می‌تپد، گوش‌ها از شنیدن سجایا و صفات اخلاقی ایشان معنای صحیح سیاست‌ورزی اخلاقی و صادقانه را درک می‌­کند، دیدگان از دیدن صحنه‌های آن حادثه هولناگ همچنان پراشک می‌شود و زبان برای توصیف ویژگی های اخلاقی و سیاسی ایشان در دهان نمی چرخد. اما نباید منتظر گذر زمان ماند تا مجدداً غبار شبهه و سیاه نمایی بر روی عملکرد این مرد با اخلاص بنشیند.

رضایت عموم در سیاست‌گذاری اقتصادی

"رئیسی عزیز" نماد سیاست‌ورزی مردم سالارانه دینی بود. سیاست‌ورزی که رضایت توده مردم بر رضایت خواص ترجیح دارد. امیرمؤمنان در نامه خود به مالک اشتر معیارهای سیاست ورزی اقتصادی و سیاسی مردم سالارانه دینی را اینطور می فرمایند: «و باید که محبوب ترین چیزها در نزد تو آن باشد که در معیار حق حالتی میانه داشته باشد و از نظر عدالت همگان را شامل شود و خرسندی رعیت را بیشتر فراهم آورد، چه خشم عامه مردم خرسندی خواص را بی‌اثر می‌سازد، ولی خشم خاصان با وجود خرسندی عامله مردم قابل اغماض است... عامه مردم ستون دین و مایه اجتماع مسلمانان‌اند... پس باید میل تو به جانب ایشان باشد و رضای آنان را به چنگ آوری».

از نظر امیرمؤمنان رضایت عموم مردم در سیاست گذاری اقتصادی و اجتماعی باید بر رضایت خواص مردم ترجیح داشته باشد. شهید جمهور در دوران ریاست جمهوری خود ثابت کرد سیاست های وی در راستای رضایت عموم مردم است و در نهایت جان خود را در راه خدمت به مردم فدا کرد. ایجاد طرح کالابرگ الکترونیک، رایگان سازی بهداشت و درمان دهکهای پایین و محروم، طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان و عدم افزایش مستقیم قیمت نان با وجود فشارهای مختلف، آزادسازی مجوزهای کسب و کار و حذف رانت‌ها و موانع ایجاد اشتغال جوانان، افزایش وام ازدواج و اجرای طرح تعالی جمعیت، افزایش یارانه دهک‌های پایین درآمدی و از همه مهمتر سفرهای استانی و پیگیری مستقیم امور مردم برای حل مشکلات آنان از جمله اقداماتی است که در دوران مدیریت کوتاه ایشان با هدف جلب رضایت عموم مردم انجام شد.

توجه به سیاست‌های زیرساختی و بلند مدت به جای منافع کوتاه مدت

ایشان بدون اینکه توجهی به سخنان و ناسپاسی ها و طعنه ها و کنایه های خواص داشته باشد، با احساس تکلیفی که داشت سیاستهایی که نفع آن به صورت زیرساختی و بلندمدت برای مردم ایجاد می شد، بر سیاست های کوتاه مدت که منافع کوتاه، اما مضرات بلندمدت برای کشور داشت ترجیح داد. مقابله با خلق پول بی ضابطه بانک‌ها و برخورد با بانک‌های ناسالم و جلوگیری از ایجاد نقدینگی بی‌ضابطه، افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای آسیایی، اروپایی، آفریقایی و آمریکایی که منجر به عضویت ایران در پیمان شانگهای، گروه بریکس، اتحادیه اوراسیا و...شد و همچنین گسترش تعاملات اقتصادی و تجاری با کشورهای چین و روسیه و .... کمربند محافظی را برای خنثی‌سازی تحریم‌های مالی و تجاری فراهم می‌آورد و منافع مردم را به صورت بلندمدت فراهم می‌سازد.

بحران‌هایی که شهید رئیسی مدیریت کرد

شهید رئیسی بیشتر از آنکه اهل حرف باشد، اهل عمل بود. شاید خیلی از ما انتقاداتی به دولت داشتیم که چرا دولت اقدامات زیرساختی خود را که اثرات بلندمدتی بر معیشت مردم خواهد گذاشت به درستی به مردم منتقل نمی کند، اما رئیسی بیشتر از انکه بخواهد با حرف درمانی اقدام کند، سعی کرد در حد مقدورات کشور و شرایط بحرانی جهانی به وعده های خود جامعه عمل بپوشاند. خزانه خالی، بدهی های در حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی به جای مانده از دولت قبل، بانکهای ناسالم و خلق پول بی ضابطه به جای مانده از سنوات قبل، جنگ اوکراین و روسیه و بالارفتن قیمت غلات جهانی، فتنه سال ۱۴۰۱ و جنگ غزه و رژیم منحوس اسرائیل از جمله موانعی بود که در دوره کوتاه ایشان بر مسند ریاست جمهوری ایجاد شد، و ایشان با سیاستهای خود سعی کردند حتی المقدور اثرات این بحرانها را کاهش دهند.

فسادستزی ِ سیدالشهدای خدمت

یکی دیگر از ویژگی های دیگر دولت رئیسی تکیه بر شایسته سالاری و منع نزدیک شدن نزدیکان و خویشان به امور حکمرانی دولت است که منشأ مفاسد بسیاری است. امیرمؤمنان در نامه خود به مالک اشتر در ادامه می فرمایند:«حکمران، نزدیکان و خویشانی دارند که همه چیز را برای خود می خواهند و به امول مردم دست درازی می کنند. تو باید ریشه این جریان را در حاکمیت از بیخ برکنی....». ایشان ریشه دخالت نزدیکان به دولت را به معنای حقیقی کلمه برکند و به صورت عملی به این توصیه امیرمؤمنان جامعه عمل پوشاند. خیلی از آشنایان و نزدیکان و برادران و فرزندان ایشان شاید الان شناخته شوند و پیش از این برای عموم مردم ناشناخته بودند.

رئیسی نماد مردم سالاری سیاسی و اقتصادی دینی

در مجموع در یک کلمه می توان گفت همانطور که سردار سلیمانی سردار مقاومت در عرصه نظامی بود، رئیسی سردار خنثی سازی تحریم برای تأمین رضایت عموم مردم بود و در این راه از طعنه ها و کنایه های خودی ها و ناخودی ها نمی هراسید و تنها و تنها به تکلیف خود عمل می کرد. رئیسی نماد مردم سالاری سیاسی و اقتصادی دینی بود و در نهایت با خون خود پای کارنامه پربار خود را امضاء کرده باشد که گفتمان و کردار ایشان در آینده سیاست ورزی ایران ادامه یابد و بتوانیم به تشکیل دولت اسلامی نزدیک شویم.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جواد نکونام 5 میلیارد تومان جریمه شد