شهید آیت الله رئیسی، مرد میدان خدمت به مردم


شهید  آیت الله رئیسی، مرد میدان خدمت به مردم

شهید آیت الله رئیسی در تمام مدت فعالیتش در قامت رئیس قوه قضائیه یا در قامت ریاست دولت انقلابی خدمت رسان و در میدان بود و هیچ گاه از تلاش برای حل مشکلات و دغدغه‌های مردم دست بر نداشت.

شهید رئیسی، مرد میدان خدمت به مردم

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ملت ایران هیچ گاه 31 اردیبهشت 1403 را از خاطر نخواهند برد، لحظات پر اضطرابی که از لحظه انتشار خبر «فرود سخت» بالگرد حامل آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور محبوب کشورمان و همراهانش در نقطه ای از آذربایجان شرقی منتشر شد و شب تا صبح خواب را از چشمان مردم نگران ایران زمین ربود.


ملت ایران نگران شخصیتی شدند که مرد میدان خدمت به مردم بود، نه اهل حرف و حاشیه سازی. مردی که شب ولادت حضرت رضا(ع) به جای نشستن پشت میز و ارسال پیام های تبریک برای این و آن و صدور دستورات پشت میزی، در ارتفاعات غرب کشور به دنبال حل مشکلات کشور بود؛ در حالی که می توانست لباس خدمت از تن به در و اندکی استراحت کند. وی تا آخرین لحظات زندگی دست از کار نکشید. مردی از جنس خدمت که صبح عید خبر پر کشیدنش همه را در بهت و حیرت فرو برد.

فعالیت های آیت الله رئیسی در قوه قضائیه تحول‌آفرین و امیدآفرین و منشأ آثار ماندگار و مطلوبی بود که برای همیشه در حافظه تاریخی ملت ثبت خواهد شد


شهید آیت الله رئیسی، خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهور ایران اسلامی عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه تمامی همراهان ازجمله حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، آیت الله آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و ...، در شب ولادت علی ابن موسی الرضا (ع) در حین خدمت به شهادت رسیدند.


ایجاد تحول در قوه قضائیه

آیت الله رئیسی مسئولیت‌هایی همچون ریاست قوه قضاییه و معاونت اول قوه، دادستانی کل کشور، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نایب رئیسی مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان قدس رضوی را در کارنامه داشت. از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳، به مدت ۱۰ سال معاون اول قوه قضائیه و از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ دادستان کل کشور بود. همچنین از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ با حکم حضرت آیت الله خامنه‌ای (مد ظله العالی)، رهبر معظم انقلاب به عنوان دادستان دادگاه ویژه روحانیت فعالیت می‌کرد.


فعالیت های آیت الله رئیسی در قوه قضائیه تحول‌آفرین و امیدآفرین و منشأ آثار ماندگار و مطلوبی بود که برای همیشه در حافظه تاریخی ملت ثبت خواهد شد.


دومین شهید خدمت و رئیس جمهور انقلابی کشورمان سال ها در آستان قدس رضوی به عنوان خادم الرضا (ع) تولیت آستان قدس را برعهده داشت و خدمات بی شماری در این عرصه به زائران و مجاوران ارائه کرد.


آیت الله رئیسی به عنوان رئیس دولت سیزدهم، از بدو انتخاب در قامت مجری قوانین کشور در سال 1400 لحظه ای آرام ننشست و در مسیر خدمت به مردم و حل مشکلات ریز و درشت سر از پا نمی شناخت. مردمی و همراه آنها بود تا گره از مهم ترین مشکلات و دغدغه هایشان باز کند.


مدیریت بحران در دوره شیوع کرونا

شاید مهم ترین مشخصه هشتمین رئیس جمهور کشورمان را می توان به پرهیز از ورود به حاشیه‌ها و تمرکز بر کار و تلاش برای حل مشکلات دانست؛ رئیس جمهوری که اهل حرف نبود و مرد میدان بود. یکی از چالش‌های مهم دولت انقلابی آیت الله رئیسی در آغاز فعالیت شیوع کرونا و خودداری دولت‌های غربی از ورود واکسن به کشور بود.


در این شرایط درآمد‌های دولت به دلیل وضعیت فروش نفت، دسترسی نداشتن به درآمد حاصل از آن ناشی از تحریم‌های ظالمانه و دیگر مشکلات به ارث مانده از دولت های قبل و افزایش تورم به شدت کاهش یافت. با وجود این، آیت الله رئیسی و دولتمردانش، انقلابی وارد میدان شدند و تمام مشکلات را با دیپلماسی و حمایت از تلاش دانشمندان ایرانی در تولید واکسن مدیریت کردند.


آیت الله رئیسی از آغاز دولت سیزدهم با وجود شروعی خوب، جهادی و فعالیت های میدانی، در سه سال اخیر با چالش‌های بسیاری مواجه بود، اما لحظه ای از تلاش برای حل مشکلات و دغدغه های مردم غافل نشد و همواره در مسیر تحول و پیشرفت حرکت کرد. وی تمرکز ویژه‌ای بر حوزه‌های اقتصادی، علمی، تولید و اشتغال، زیرساخت‌ها و امور زیربنایی کشور، صنعت و به ویژه دیپلماسی و روابط با همسایگان داشت، چنانکه تحقق دستاوردهای ویژه در این حوزه ها در کارنامه شهید آیت الله رئیسی می درخشد.


اصلاحات مالیاتی و خودکفایی

اصلاح و کارآمدسازی نظام مالیاتی به وسیله جلوگیری از فرار مالیات، وصول مطالبات و شناسایی مؤدیان جدید مالیاتی، تأمین مالی تولید، کنترل و کاهش تورم، خودکفایی در تأمین کالا‌های اساسی مانند تولید غلات، توسعه سرمایه‌گذاری در طرح‌های کلان و ملی، مدیریت بازار ارز، نقدینگی و ساماندهی خلق پول و جلوگیری از سوداگری با اجرای نظام مالیاتی صحیح و مردمی‌سازی یارانه‌ها و حذف رانت در همه عرصه ها ازجمله دستاوردهای سه ساله شهید خدمت در حوزه اقتصادی کشور است.

آیت الله رئیسی از آغاز دولت سیزدهم با وجود شروعی خوب، جهادی و فعالیت های میدانی، در سه سال اخیر با چالش‌های بسیاری مواجه بود، اما لحظه ای از تلاش برای حل مشکلات و دغدغه های مردم غافل نشد


دولت با هدف افزایش تولید و اشتغال در کشور، موضوعات تأمین مالی تولید، توسعه صادرات، رفع موانع تولید و تولید دانش بنیان را در دستور کار قرار داد و به خوبی از عهده آن بر آمد. همچنین با هدف توسعه صادرات و افزایش ظرفیت دیپلماسی اقتصادی، تمامی ظرفیت‌های دیپلماسی را در موضوعات اقتصادی فعال کرد که می توان فعالسازی کمیسیون‌های مشترک اقتصادی با کشورها، انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعدد در موضوعات مختلف اقتصادی و کسب تراز تجاری مثبت در تعامل اقتصادی با ۸۴ کشور را ازجمله دستاورد‌های آن دانست.

شهید آیت الله رئیسی در حوزه مسکن و کم کاری بانک ها در پرداخت تسهیلات و سنگ اندازی آنها در دریافت ضمانت، دستگاه ها و بانک ها را در طرح نهضت ملی مسکن هماهنگ و همسو کرد و توانست خیلی از دغدغه های مردم را در این زمینه برطرف کند.


دیپلماسی راهبردی از همسایگی تا همگرایی

یکی از اولویت‌های راهبردی دولت آیت الله رئیسی را می توان فعالسازی ظرفیت‌های دیپلماسی و نقش آفرینی در تحولات منطقه‌ای و جهانی برگرفته از دکترین همسایگی و همگرایی با هدف بازگرداندن تعادل به سیاست خارجی کشور، یعنی تعامل با جهان بر مبنای عدالت و منافع ملی عنوان کرد. موضوع مهمی که سبب کسب دستاوردهای بزرگ و بیشماری در این زمینه برای ملت و کشور عزیزمان با خدمت رسانی بی شائبه و انقلابی شهید آیت الله رئیسی شد.


حفظ امنیت مرز‌ها و مبارزه با قاچاق، ارتقا و تقویت بنیه اقتصادی مرزنشینان و تثبیت جداره مرز‌ها و اشتغالزایی، تهیه و تدوین لایحه دو فوریتی طرح ساماندهی کولبران از دیگر دستاوردهای شهید آیت الله رئیسی در دولت انقلابی اش بود.


وی در تمام مدت فعالیتش در قامت رئیس قوه قضائیه یا در قامت ریاست دولت انقلابی خدمت رسان و در میدان بود و هیچ گاه از تلاش برای حل مشکلات و دغدغه های مردم دست بر نداشت.


شاید بتوان یکی از مهم ترین دستاوردها و خدمات این شهید بزرگوار به ملت و کشور ایران را ارتقای جایگاه کشورمان در دنیا به عنوان یکی از قطب های قدرت جهانی دانست؛ کشوری که در دولت قبل می کوشید دیگران را راضی کند دست از تحریمش بردارند، در دولت انقلابی چنان جایگاهی یافت که حتی رژیم صهیونیستی و آمریکا را به زانو در آورد و سبب شد کشورهای دنیا برای ایجاد ارتباط با ایران اسلامی بر هم پیشی بگیرند.


در ادامه راه شهید والامقام سلیمانی و دیگر سرداران شهیدی که در راه آزادی فلسطین و تقویت محور مقاومت برای مقابله با صهیونیست ها جان خود را فدا کردند، آیت الله شهید رئیسی نیز هیچ گاه پرچم عدالت خواهی و حامی مظلومان بودن را کنار نگذاشت.


هنوز در باورمان نمی گنجد پر کشیدن و رفتنش را؛ قرارمان بود تا پایان و رسیدن به پیروزی نهایی همراهمان باشد، همو که مرد میدان و اهل خطر بود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

امتناع سعید محمد از کاندیداتوری