تاکید شهید رئیسی بر رفع مشکلات مردم در حوزه فضای مجازی


تاکید شهید رئیسی بر رفع مشکلات مردم در حوزه فضای مجازی

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی روایتی از آخرین جلسه آیت الله شهید رئیسی در تهران پیش از عزیمت به شمالغرب کشور را بیان کرد.

تاکید شهید رئیسی بر رفع مشکلات مردم در حوزه فضای مجازی

به گزارش ایران اکونومیست، سید محمد امین آقامیری- دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی- در گفت‌وگوی زنده با شبکه خبر ضمن عرض تسلیت بابت شهادت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، امام جمعه تبریز، استاندار تبریز و جمعی از همراهان ایشان، در خصوص دغدغه‌های شهید آیت الله رئیسی در حوزه فضای مجازی اظهار کرد: شهید رئیسی پیش از سفر اخیر که منجر به شهادت ایشان شد، با قید فوریت به دلیل تداخل در جلسه شورای عالی فضای مجازی که به صورت منظم روزهای سه شنبه یک هفته درمیان برگزار می شد، با جلسه مجلس خبرگان رهبری، تاکید کردند که جلسه شورای عالی فضای مجازی در روز دیگر و خارج از روال عادی جلسات برگزار شود و این جلسه به صورت نشست فوق العاده برگزار شد.

وی با اشاره به اهتمام ایشان در پیگیری‌موضوعات فضای مجازی تاکید کرد: در این جلسه فرصتی پیش آمد که پیش از جلسه نیز خدمت ایشان رسیده و تاکیداتشان در خصوص این فضا و ارائه خدمت به مردم را بشنوم که در ادامه حدود سه ساعت به موضوعات فضای مجازی در جلسه شورای عالی فضای مجازی پرداختند و در نهایت به دلیل اهمیت ایشان به نماز اول وقت جلسه پایان یافت.

تاکید شهید آیت الله رئیسی به موضوعات فراگیر فضای مجازی

آقامیری با بیان این که شهید رئیسی تاکید ویژه بر موضوعات فراگیر در تمامی حوزه‌ها به خصوص فضای مجازی داشتند، تصریح کرد: شهید آیت الله رئیسی در تمامی حوزه‌هایی که موضوع مربوط به عامه مردم بود حساسیت و اهتمام ویژه‌ای داشتند و در حوزه فضای مجازی نیز طبق تاکید اخیر ایشان فرموده بودند که نباید این فضا برای مردم کشور تبدیل به حال گیری شود و باید شرایطی فراهم شود که مردم بتوانند درست و خوب از مزایای فضای مجازی برای کارهای خود استفاده کنند.

وی افزود: با توجه به فراگیری فضای مجازی و بسط آن در زندگی روزمره مردم ایشان اهتمام ویژه داشتند که مشکلات مردم در این فضا حل شده و به جد پیگیری می‌کردند و گزارش می‌خواستند. مثلا در حوزه‌هایی که دغدغه مردم زیاد می‌شد، شخصا ورود می‌کردند و گزارش می‌خواستند و اخیرا حتی موضوعی باعث تشویش اذهان شده بود بلافاصله تماس گرفتند و پیگیری کردند.

تاکید شهید رئیسی به برگزاری منظم جلسات شورای عالی فضای مجازی

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: اگر به سیر جلسات شورای عالی فضای مجازی از سال ۱۴۰۰ تاکنون دقت کنید، هر دو هفته یکبار جلسه این شورا با مصوبات متعدد در این سال‌ها برگزار شده و حتی اگر جلسه‌ای در هفته به دلایلی برگزار نمی‌شد، جلسه ویژه مثل جلسه شنبه اخیر برگزار می‌شد و در جلسه آخر شورای عالی فضای مجازی که آخرین جلسه ایشان در تهران بود، دستورات مهمی برای جمع بندی و ارائه گزارش‌ها صادر کردند.

وی افزود: موضوعات مهم از منظر ایشان موضوعاتی بود که عامه مردم با آن درگیر بودند و بیشترین تمرکز ایشان بر ارایه خدمات با کیفیت، توسعه کسب‌و کارها و تولیدکنندگان محتوا بود که مصوبات متعددی هم تاکنون دراین حوزه ها در شورای عالی فضای مجازی بوده است.

آقامیری در پاسخ به این سوال که چه توصیه و راهبردهایی شهید آیت الله رئیسی برای مرکز ملی فضای مجازی در حوزه کسب و کارها داشتند، تصریح کرد: ایشان در دو حالت رسمی و غیررسمی تاکیداتی در این حوزه داشتند که در حالت رسمی در حوزه کسب وکارها به دلیل اهمیت حجم زیاد فعالیت در این حوزه و فراگیری آن در کشور بسیار زمان می گذاشتند و حتی با وجود دغدغه های فراوانی که داشتند بادرخواست افطاری دیرهنگام مرکز ملی فضای مجازی برای گفتگو با کسب و کارهای فضای مجازی موافقت کردند و در همان اوایل ماه مبارک رمضان این جلسه نزدیک به دو ساعت و نیم برگزار شد و ایشان صحبت های همه فعالان این بخش را شنیدند و نکته جالب این بود که به دلیل روحیه مردمی ایشان، پس از اقامه نماز در کنار سایر فعالان در سفره نشستند و در همانجا با آنها درباره مشکلات و راه حل های رفع آنها گفتگو می کردند.

وی افزود: در افطاری به دفعات بر تاثیر فناوری نوین در کسب و کارها و تاثیر آن برای عموم مردم نیز تاکید داشتند و معتقد بودند که ادبیات جدیدی است و باید بتوانیم از طریق آن خدمات را به مردم ارایه دهیم و شهید رئیسی همواره در این حوزه پیشرو بودند و حتی از زوایای مختلف به این موضوعات می پرداختند و از آن استقبال می کردند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: یکی از این حوزه ها مدل های کسب و کار در فضای مجازی به دلیل حذف زمان و مکان بود تا بتوان از این راه کیفیت خدمات در روستاها را در حوزه اشتغال گسترش داد و بسترهای مناسبی را در تمامی سطوح کشور و حتی روستاهای دورافتاده در این زمینه ایجاد شد و حتی توسعه خدمات ارتباطی در روستاها جزو اولویت های ایشان بود که بیشترین حجم کمک بلاعوض دولت برای توسعه دسترسی در روستا و شهرها در دو سال گذشته انجام شده و برای روستا ها ردیف مستقل گذاشته شده بود.

تاکید شهید آیت الله رئیسی به بهره مندی تمامی مردم از اقتصادی فضای مجازی

آقامیری با اشاره به دغدغه شهید رئیسی در حوزه اقتصاد فضای مجازی و تاکیداتشان در انتخابات سال ۱۴۰۰ اعلام کرد: ایشان همواره پیگیر حل مشکلات اقتصادی مردم و بهبود این حوزه بودند و فضای مجازی به دلیل تاثیر مستقیم بر اقتصاد مردم، برای ایشان اهمیت فوق العاده ای داشت تا جایی که سندی برای بهره مندی تمامی اقشار مردم که تولید کننده محتوا در فضای مجازی هستند در اواخر سال ۱۴۰۲ در شورای عالی فضای مجازی مصوب کردند که براساس آن تمامی افرادی که تولید کننده محتوا هستند بتوانند در درآمد حاصل از ترافیک آن سهم داشته باشند که این در واقع یکی از شعارهای سال ۱۴۰۰ ایشان در انتخابات بود که محقق شد و در واقع باقیات الصالحاتی برای این دوره شد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در خصوص تاکیدات غیررسمی شهید رئیسی در حوزه فضای مجازی افزود: در بسیاری از مواقع ایشان شخصا پیگیر حل مشکلات فعالان این حوزه بود و مکررا پیگیری می‌کردند تا موضوعاتی که حجم مخاطب آن بسیار بود سریعا حل شود و حتی موارد جزئی همچون گرفتن مجوز برخی کسب‌و کارها که به مشکل برخورد می‌کرد ایشان ورود کرده و برای اصلاح فرایندها نیز دستور اقدام داده بودند.

تاکید شهید رئیسی؛ دین مردم بر گردن مسئولان

وی در خصوص جلسه آخر با شهید آیت الله رئیسی گفت: شنبه عصر جلسه عجیبی بود و پیش از جلسه که به صورت خصوصی خدمت ایشان رسیدم و گزارش‌ها را ارائه کردم جمله‌ای گفتند که قبلا هم جزو تاکیدات ایشان بود و این بود که هر روزی تاخیری در حل مشکل مردم شود باید جواب بدهیم و دین مردم بر گردن ماست.

آقامیری افزود: ایشان در این جلسه بر فرآیند تولید محتوا و تقویت آن تاکید کردند و یکی دیگر از دغدغه‌هایشان در این جلسه کیفیت و سرعت دسترسی به خدمات بود که ایشان فرمودن باید در اولویت گذاشته شود. در موضوع اصلی جلسه هم بر اهمیت سرمایه انسانی به عنوان یکی از گلوگاه‌های کشور تاکید کردند و پس از گزارش خوبی که معاونت علمی ریاست جمهوری ارایه کردند در انتهای جلسه پیش نویسی آماده و کلیات آن تصویب شد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی اظهار داشت: برخلاف روال که اصولا زمانی برای اجرای مصوبات و ابلاغ گذاشته می‌شود ایشان به من تاکید کردند که مرکز ملی فضای مجازی از فردا صبح کار را شروع کرده و تا جلسات رسمی اتفاق بیفتد، موضوع پیش برود و سرمایه انسانی را منوط به شورای عالی نکنید و از همه ظرفیت های دولت استفاده کنید تا این ذخیره اصلی کشور به بهترین سطح ارتقا داده شده و مورد استفاده قرار گیرد.

پیگیری‌های متعدد شهید رئیسی برای تحقق دغدغه‌های مردم در فضای مجازی

آقامیری درباره روحیه جهادی شهید آیت الله رئیسی تاکید کرد: با توجه به روحیه جهادی ایشان، توقع همکاری جهادی از سایرین هم داشتند و حتی به خاطرم هست در یکی از موضوعات در وسط جلسه هیات دولت یک وزیری تماس گرفتند از طرف ایشان و پیگیری موضوعی که در اخبار منتشر شده بود شدند و گفتند که حاج آقا دستور دادند که سریعا نگرانی برطرف و تبیین شود و ما سریعا اقدام کردیم اما در کمتر از بیست دقیقه دوباره تماس گرفتند و حاج آقا مستقیم ارتباط گرفتند تا شخصا نیز تاکید کنند تا دغدغه مردم برطرف شود و گفتند که نباید برای مردم نگرانی ایجاد شود و حتی مکررا تا انجام آن پیگیری کردند تا جایی که هفته بعد که خدمت ایشان رسیدیم فرمودند که اقدام اول خوب بود اقدام دوم باید بیشتر پرداخته می شد، یعنی در کنار پیگیری و انجام، ارزیابی بعد از اقدام هم انجام می دادند.

طبق اعلام مرکز ملی فضای مجازی، وی با اشاره به این که ایشان به دنبال استفاده از همه ظرفیت برای تامین نیازهای عامه مردم بودند، گفت: با توجه به فراگیری فضای مجازی در حوزه های اشتغال، آموزش و سرگرمی ایشان بر تک تک این موضوعات تمرکز داشتند و حتی مساله بازی های رایانه ای برای ایشان دغدغه بود و از سامانه بهبود بازی ها گزارش ها را می گرفتند و ارزیابی می کردند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: ارائه خدمات با کیفیت از تاکیدات ایشان بود و حتی سال گذشته مشکلاتی که مطرح شده بود ایشان مرکز ملی فضای مجازی را مسئول کردند تا پیگیری کند و همه دستگاه های ذیربط را عضو کمیسیون کردند تا گزارش ها متناوب ارسال شود و حتی زمانی که فرآیند طولانی میشد برای کوتاه مدت راهکار می خواستند تا در کمترین زمان بهبود ایجاد شود. مثلا در خصوص آرامش جامعه و اخبار جعلی دوشنبه هفته قبل از آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی ایشان در جلسه ای بر حوزه رسانه تاکید کرده بود که با توجه به حجم استفاده مردم از این بخش، سازوکار فعلی رضایت بخش نیست و باید این فضا تقویت شود که در جلسه ای دو ساعته همه دستگاه ها را مکلف کرده بودند تا اقدامات لازم را انجام دهند و دیروز صبح ابلاغیه آن به مرکز ملی فضای مجازی رسید که در شش بند باید اقدام شود.

آقامیری در پایان گفت: امیدواریم این مسیر بعد از ایشان نیز به درستی پیش برود و به دنبال نگرانی‌های ایشان برای مردم با حداکثر توان بتوانیم به مردم خدمت کنیم و با رهنمودهایشان که به یادگار ماند، ادامه راه شان باشیم. تاکید ایشان توجه به مردم، خدمت به مردم و رفع مشکلات مردم بود و ان شاءالله این مسیر با قدرت ادامه خواهد یافت.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

افزودن لایه باند فرکانسی 2300 به اپراتورها از فردا