درگ شاسی‌بلندهای اسپرت، پورشه ماکان GTS یا جگوار SVR


درگ شاسی‌بلندهای اسپرت، پورشه ماکان GTS یا جگوار SVR

درحالی‌که پورشه ماکان بنزینی و جگوار F-Pace هردو به پایان عمر خود نزدیک می‌شوند، قوی‌ترین نسخهٔ آن‌ها برای آخرین نبرد در برابر هم قرار گرفته‌اند. جگوار چند روز پیش با معرفی دو نسخهٔ ویژه از F-Pace، خبر از خداحافظی با این شاسی‌بلند جذاب تا...

درحالی‌که پورشه ماکان بنزینی و جگوار F-Pace هردو به پایان عمر خود نزدیک می‌شوند، قوی‌ترین نسخهٔ آن‌ها برای آخرین نبرد در برابر هم قرار گرفته‌اند.

جگوار چند روز پیش با معرفی دو نسخهٔ ویژه از F-Pace، خبر از خداحافظی با این شاسی‌بلند جذاب تا پایان سال جاری داد. این یعنی کسانی که خواهان شاسی‌بلند جگوار هستند فرصت زیادی نخواهند داشت. بااین‌حال، F-Pace خصوصاً در نسخهٔ اسپرت و پرچم‌دار SVR هنوز هم خودروی بسیار چشمگیری است و دیدن رقابت آن با شاسی‌بلندهای رقیب همچنان جذاب خواهد بود. به همین دلیل، سم کارلیجن این شاسی‌بلند بریتانیایی را در برابر یکی از رقبای خود یعنی پورشه ماکان GTS قرار داده است.

زیر کاپوت F-Pace SVR پیشرانهٔ سنتی و آشنای جگوار-لندروور یعنی ۵ لیتری V8 سوپرشارژ قرار گرفته است که ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌شود تا خودرویی ۲۱۸۱ کیلوگرمی را حرکت دهد. از سوی دیگر، ماکان GTS از یک پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو با تنها ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند که بسیار از رقیب بریتانیایی ضعیف‌تر است. بااین‌حال، نباید فراموش کنیم که در حال صحبت در مورد یک پورشه هستیم یعنی برندی که در محصولات خود فراتر از اعداد و ارقام عمل می‌کند. علاوه بر این، ماکان نه‌تنها به گیربکس دوکلاچهٔ بسیار سریع پورشه مجهز است بلکه با وزن ۱۹۶۴ کیلوگرم، از جگوار سبک‌تر است.

ابتدا دو مسابقهٔ رولینگ بین دو خودرو برگزار می‌شود که در اولی با شروع از سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت، ماکان پیروز می‌شود و نشان می‌دهد که در سرعت‌های پایین‌تر خودروی چابک‌تری است. در رولینگ دوم از سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت اما جگوار می‌تواند از موتور بزرگ‌تر و قدرت بیشتر خود استفاده کند و خودی نشان دهد. بااین‌حال، این خوشحالی جگوار خیلی زود به پایان می‌رسد زیرا در هردو مسابقهٔ درگ، شاسی‌بلند آلمانی پیروز می‌شود. البته در درگ دوم اختلاف بسیار جزئی است و جگوار با زمان ۱۲.۳ ثانیه، تنها یک‌دهم ثانیه کندتر از پورشه عمل می‌کند. درهرحال، در آینده‌ای نزدیک دیگر شاهد نبردی مثل این نخواهیم بود زیرا ماکان در نسل جدید خود به شاسی‌بلندی الکتریکی تبدیل شده و آیندهٔ F-Pace هم مشخص نیست.

مشخصات فنی

جگوار F-Pace SVR پورشه ماکان GTS
پیشرانه ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۵۵۰ اسب بخار ۴۴۰ اسب بخار
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر ۵۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۲۱۸۱ کیلوگرم ۱۹۶۴ کیلوگرم
قیمت ۹۳,۱۷۵ دلار ۸۸,۴۵۰ دلار

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ریزش قیمت سانتافه، سورنتو و توسان در بازار + جدول