دوئل شورولت کوروت و دوج وایپر


دوئل شورولت کوروت و دوج وایپر

امروز در قسمتی دیگر از دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال به یکی از جذاب‌ترین گروه‌ها یعنی گروه سوپراسپرت‌ها رسیده‌ایم. در دوئل قبلی این گروه دو دستگاه از برترین سوپراسپرت‌های حال حاضر دنیا یعنی مک‌لارن 720S و فراری 488 GTB به مصاف یکدیگر رفتند که طی این رقابت هیجان‌انگیز مجموعاً تعداد 2017 رأی... نوشته دوئل...

امروز در قسمتی دیگر از دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال به یکی از جذاب‌ترین گروه‌ها یعنی گروه سوپراسپرت‌ها رسیده‌ایم. در دوئل قبلی این گروه دو دستگاه از برترین سوپراسپرت‌های حال حاضر دنیا یعنی مک‌لارن 720S و فراری 488 GTB به مصاف یکدیگر رفتند که طی این رقابت هیجان‌انگیز مجموعاً تعداد 2017 رأی به ثبت رسیده است. از این آراء مک‌لارن توانست با دریافت 1041 رأی با اختلافی جزئی و کسب 51 درصد از کل آراء پیروز دوئل گردد درحالی‌که فراری 976 رأی کسب نموده است. حال امروز در پنجمین دوئل گروه سوپراسپرت‌ها دو سوپراسپرت آمریکایی یعنی شورولت کوروت و دوج وایپر در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

دوئل شورولت کوروت و دوج وایپر

ب‌ام‌و i8 هوندا NSX شورولت کوروت دوج وایپر
؟ ؟
آئودی R8 لامبورگینی اوراکان فراری 812 لامبورگینی اونتادور S
؟ لامبورگینی اونتادور S
مک‌لارن 720S فراری 488 فراری کالیفرنیا مک‌لارن 570
مک‌لارن 720S فراری کالیفرنیا
نیسان GT-R فورد GT مرسدس-آام‌گ GT پورشه 911
؟ مرسدس-آام‌گ GT
آستون‌مارتین ونتیج جگوار F تایپ
؟

شورولت کوروت

دوئل شورولت کوروت و دوج وایپر

کوروت را می‌توان قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین سوپراسپرت در حال تولید دنیا دانست. پیشینهٔ این سوپراسپرت اصیل آمریکایی به سال 1953 و معرفی نسل نخست آن با کد C1 بازمی‌گردد. این نسل که آغازگر حیات کوروت بود و صرفاً به‌صورت کابریولت ساخته می‌شد، با تجربهٔ چند فیس‌لیفت تا سال 1962 به تولید رسید. سپس نسل سوم با کد C2 از سال 1963 به بازار آمد که علاوه بر کابریولت در نسخهٔ کوپه هم تولید شد. بدین ترتیب نسل‌های بعدی یکی پس از دیگری طی چندین دهه بی‌وقفه به بازار عرضه شدند تا نهایتاً نوبت به نسل کنونی رسید. این نسل که نسل هفتم کوروت محسوب می‌شود و C7 نام دارد، برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت 2013 رونمایی شد. برای نسل هفتم کوروت از نام استینگری استفاده شده که از نسل سوم به بعد کنار گذاشته شده بود. کوروت C7 مانند پیشینیان خود در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت تولید می‌شود و همچنان ترکیب موتور جلوی سنتی خود را حفظ کرده است؛ اما متأسفانه این سوپراسپرت اصیل آمریکایی از نسل آینده به نمونه‌ای موتور وسط تبدیل خواهد شد. درهرحال کوروت C7 استینگری به یک پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز شده که LT1 نام داشته و 455 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. ولی در دوئل ما نسخهٔ قدرتمندتر کوروت یعنی مدل Z06 شرکت کرده است. این مدل که تا پیش از معرفی مدل پرچم‌دار ZR1 قوی‌ترین نسخهٔ کوروت محسوب می‌شود، برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت 2014 رونمایی شد. کوروت Z06 از نسخهٔ سوپرشارژ همان پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 استفاده می‌کند که LT4 نام گرفته است. این موتور که در شورولت کامارو ZL1 و کادیلاک CTS-V هم مورداستفاده قرار گرفته است، 650 اسب بخار قدرت و 880 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیروی عظیم به چرخ‌های عقب در ابتدا یک گیربکس هفت سرعتهٔ دستی و یک نمونهٔ هفت سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده بود اما از مدل 2015 به بعد گیربکس اتوماتیک با یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ جدید تعویض شد.

دوج وایپر

دوئل شورولت کوروت و دوج وایپر

وایپر اما سابقهٔ بسیار کمتری از رقیب هم‌وطنش دارد. گروه کرایسلر برای اولین بار سوپراسپرت کانسپتی با نام وایپر را در نمایشگاه دیترویت 1989 رونمایی کرد. سپس بعد از ساخت چند پروتوتایپ در سال‌های بعد، سرانجام نسخهٔ تولیدی نسل اول وایپر در نمایشگاه لس‌آنجلس 1992 رونمایی شد. این سوپراسپرت به یک پیشرانهٔ 8 لیتری V10 تنفس طبیعی با 400 اسب بخار قدرت مجهز شده بود. لامبورگینی که در آن سال‌ها تحت مالکیت کرایسلر قرار داشت، این موتور دَه سیلندر را بر اساس پیشرانهٔ V8 کرایسلر برای وایپر طراحی کرده بود. نسل اول این ماشین که صرفاً به‌صورت رودستر ساخته می‌شد تا سال 1995 به تولید رسید و از سال 1996 نسل دوم به بازار آمد. در این نسل که تا سال 2002 روی خط تولید بود، نسخهٔ کوپه هم به وایپر اضافه شد. سپس نسل سوم بین سال‌های 2003 تا 2007 و نسل چهارم بین سال‌های 2008 تا 2010 به تولید رسیدند. بعد از نزدیک به سه سال وقفه نیز سرانجام نسل کنونی یا پنجم این سوپراسپرت آمریکایی در نمایشگاه نیویورک 2012 با مدل 2013 رونمایی شد. در این نسل نسخهٔ رودستر حذف شده و وایپر صرفاً به‌صورت کوپه تولید شد. متأسفانه فیات-کرایسلر امسال به تولید این افعی آمریکایی بدون معرفی نسل جدید و یا حتی اعلام برنامه‌ای برای ساخت آن پایان داد و آخرین دستگاه وایپر در آگوست 2017 از خط تولید خارج شد. نسل پنجم وایپر نیز همانند اسلافش از همان پیشرانهٔ V10 تنفس طبیعی استفاده می‌کند که البته حجم آن به 8.4 لیتر رسیده است؛ بنابراین وایپر در بین خودروهای تولیدی حجیم‌ترین موتور را دارد. این موتور در ابتدا 640 اسب بخار قدرت و 815 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد اما از سال 2014 به بعد 5 اسب بخار به قدرت آن اضافه شد. نسل پنجم این سوپراسپرت آمریکایی در انواع گوناگونی به تولید رسید که جدیدترین آن‌ها ACR نام دارد ولی ما برای این دوئل مدل GTC را انتخاب کرده‌ایم که در سال 2015 معرفی شد.

مشخصات فنی

شورولت کوروت Z06 دوج وایپر GTC
ترکیب موتور جلو موتور جلو
پیشرانه 6.2 لیتری V8 8.4 لیتری V10
تنفس سوپرشارژ طبیعی
قدرت 650 اسب بخار 645 اسب بخار
گشتاور 880 نیوتن متر 815 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دستی 6 سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
شتاب صفرتاصد 3.3 ثانیه 3.4 ثانیه
مسافت 400 متر 11.5 ثانیه 11.5 ثانیه
حداکثر سرعت 300 کیلومتر/ساعت 305 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 12.7 لیتر (ترکیبی) 14.2 لیتر (ترکیبی)
وزن 1600 کیلوگرم 1560 کیلوگرم
نسبت وزن به قدرت 2.4 کیلو به اسب بخار 2.4 کیلو به اسب بخار
طول 4.52 متر 4.46 متر
فاصلهٔ محوری 2.71 متر 2.51 متر
حجم صندوق بار 425 لیتر 425 لیتر
قیمت پایه 80,445 دلار 90,390 دلار
این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
Take Our Poll

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فراخوان و توقف فروش موتورسیکلت سوزوکی هایابوسا در آمریکا