میز خبر: پرواز قیمت خودروهای وارداتی


میز خبر: پرواز قیمت خودروهای وارداتی

دنیای اقتصاد به نقل از فارس نوشت: نبود نظارت دستگاه‌های مسئول باعث شده قیمت رسمی خودروهای وارداتی در ماه‌های اخیر به بهانه توقف ثبت سفارش و افزایش تعرفه‌ها تا 36 درصد نیز رشد داشته باشد؛ اما این خودروها با تعرفه‌های قبلی به کشور وارد شده‌اند. توقف ناگهانی ثبت سفارش خودروهای وارداتی در ماه‌های پیش به... نوشته میز خبر: پرواز قیمت...

دنیای اقتصاد به نقل از فارس نوشت: نبود نظارت دستگاه‌های مسئول باعث شده قیمت رسمی خودروهای وارداتی در ماه‌های اخیر به بهانه توقف ثبت سفارش و افزایش تعرفه‌ها تا 36 درصد نیز رشد داشته باشد؛ اما این خودروها با تعرفه‌های قبلی به کشور وارد شده‌اند.

میز خبر: پرواز قیمت خودروهای وارداتی
توقف ناگهانی ثبت سفارش خودروهای وارداتی در ماه‌های پیش به همراه فقدان نظارت دستگاه‌ها در بازار باعث ایجاد هرج‌ومرج در بازار فروش خودروهای خارجی شد و شرکت‌های عرضه کننده نیز قیمت‌ها را به دلخواه افزایش دادند. این رشد قیمت‌ها در برخی موارد تا 36 درصد نیز رسید و این در حالی است که خودروهای یاد شده پیش از افزایش تعرفه ها ثبت و وارد شده‌اند و رشد تعرفه یا حتی افزایش قیمت دلار نیز روی آن‌ها تأثیر نداشته است. در واقع خودروهای خارجی بر مبنای دستورالعمل و تعرفه‌های قبلی واردات خودرو، وارد شده‌اند.

چرایی واردات پررنگ خودرو از امارات

دنیای اقتصاد در مطلبی قابل‌تأمل به بحث واردات خودروهای خارجی و مبدأ آن‌ها پرداخته و آورده است: طبق آمار گمرک در 9 ماه ابتدایی سال جاری بیش از 56 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده و البته عمده آن‌ها همچنان از امارات وارد کشور شده‌اند. آن‌گونه که گمرک اعلام کرده در مدت‌زمان یاد شده بیش از 70 درصد واردات از امارات بوده و بعد از آن نیز کشورهای کره جنوبی، فرانسه، چین، ترکیه و آلمان قرار دارند.

میز خبر: پرواز قیمت خودروهای وارداتی
اینکه امارات همچنان اولین کشور مبدأ واردات خودرو به کشور است این سؤال را ایجاد می‌کند که چطور با وجود الزام واردات از نمایندگی رسمی، امارات همچنان در صدر قرار دارد. پس از برجام تغییراتی در دستورالعمل واردات خودرو به کشور اعمال شد به گونه‌ای که تنها شرکت‌های دارای مجوز از شرکت مادر می‌توانستند ثبت سفارش کنند.

میز خبر: پرواز قیمت خودروهای وارداتی
پیش از ابلاغ دستورالعمل یاد شده و همچنین فعالیت آزاد نمایندگی غیررسمی، امارات در صدر کشورهای مبدأ واردات خودرو به کشور بود اما با توجه به دستورالعمل‌های جدید هنوز امارات اولین مبدأ خودروهای وارداتی به داخل محسوب می‌شود. دنیای اقتصاد در ادامه به نقل از یک کارشناس بازار عنوان می‌کند که بسیاری از نمایندگی‌ها با واسطه شرکتی ثالث نسبت به اخذ مجوز از شرکت مادر اقدام کرده‌اند که همین امر آمار واردات خودرو از امارات را افزایش داده است.

حرکت چراغ خاموش پژو-سیتروئن در ایران

مطلب دیگر دنیای اقتصاد به فعالیت‌های پژو-سیتروئن در ایران اختصاص یافته است. اگرچه دور جدید فعالیت‌های این شرکت در ایران از اوایل تابستان سال جاری آغاز شده اما آمار دقیقی از آمار تولید در دسترس نبوده و این خودروساز فرانسوی به نوعی چراغ خاموش در حال بازار کشور حرکت می‌کند.

میز خبر: پرواز قیمت خودروهای وارداتی
پژو که اولین خودروساز پسابرجامی ایران محسوب می‌شود در حال حاضر با همکاری مشترک ایران‌خودرو مشغول تولید 2008 است. هرچند همکاری ایران‌خودرو و پژو از تابستان آغاز شده اما تا به امروز آمار دقیقی از تیراژ این خودرو منتشر نشده است. ایران‌خودرو می‌گوید تولید 2008 طبق برنامه پیش می‌رود اما در آمار منتشر شده از طرف وزارت صنعت اشاره‌ای به میزان تولید آن نمی‌شود.

به عبارت دیگر هنوز مشخص نیست ایران خودرو تا به اینجا چه تعداد 2008 را تولید کرده و بنابراین آمار دقیقی هم از تعداد مدل‌های تحویلی به مشتریان وجود ندارد. ایران خودرو حدود 16 هزار دستگاه از 2008 را در تابستان پیش‌فروش کرده و البته تعهد دارد آن‌ها را تا پایان شهریور 97 تحویل دهد.

میز خبر: پرواز قیمت خودروهای وارداتی
از طرف دیگر خبری از گزارش کیفیت پژو 2008 در دسترس نبوده و مشتریان نیز به آمار رسمی در این مورد دسترسی ندارد. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که هر ماه وضع کیفی خودروهای داخلی را اعلام می‌کند هنوز نام 2008 را در لیست مدل‌های ارزیابی شده قرار نداده است؛ اما جدای از پژو، به نظر می‌رسد سیتروئن نیز تمایلی به اعلام جزئیات فعالیت‌های خود در کشور نداشته و کسی هم نمی‌داند همکاری مشترک این کمپانی با سایپا در چه وضعیتی است.

قیمت برخی خودروهای داخلی

دنیای اقتصاد در ادامه اخبار خود نگاهی هم به قیمت برخی از خودروهای پرطرفدار داخلی داشته است. در این میان دو هاچ‌بک پرطرفدار ایران خودرو یعنی پژو 206 تیپ 5 و 207 به ترتیب قیمت 39 و 53.5 میلیون تومانی دارند. تندر 90 مدل E2 و اتومات نیز به ترتیب برچسب قیمتی 41.2 و 49 میلیون تومانی داشته و هاچبک تولیدی سایپا یعنی تیبا 2 نیز 28.7 میلیون تومان قیمت دارد.

میز خبر: پرواز قیمت خودروهای وارداتی
دیگر محصول تولیدی سایپا یعنی ساینا 28.9 میلیون تومان قیمت داشته درحالی‌که پراید 131، پرفروش‌ترین خودروی داخلی با قیمت 21.5 میلیون تومانی خود به خریداران چشمک می‌زند. از طرف دیگر دنا پلاس، لوکس‌ترین خودروی ملی قیمت 52 میلیونی داشته و در رانا و سمند موتور ملی نیز به ترتیب 34.4 و 32 میلیون تومان قیمت دارند.

میز خبر: پرواز قیمت خودروهای وارداتی
نهایتاً به خودروی پرطرفدار این روزها یعنی ساندرو استپ وی می‌رسیم که بهای 61 میلیونی داشته و سراتو اتومات آپشنال و پارس تندر نیز با قیمت‌های 104 و 42.8 میلیون تومانی خریدوفروش می‌شوند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شوک بنزینی بهارستان ‌نشینان در سال 1400