فولکس واگن گلفGTi یکی از داغ ترین هاچبکهای سگمنت کامپکت اسپرت است که دینامیک فوقالعاده رانندگی را با کاربردپذیری عالی در هم آمیخته است. برای سال 2018، این خودروی اسپرت بهروز رسانی شده و با تکنولوژیهای جدیدتری روانه بازار خواهد شد. میزان توان خروجی پیشرانه عرضه شده برای بازار ایالات متحده برخلاف نمونه اروپایی، افزایش نداشته و کاکپیت دیجیتال تنها مختص نسخههای e-Golf و Golf R عرضه خواهد شد.
در زیر درب موتور این خودرو یک قلب چهار سیلندر توربوشارژ با حجم دو لیتر قرار گرفته که در معیت یک گیربکس شش سرعته دستی و یا دوکلاچه اتوماتیک، نیرویی معادل 220 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتن-متر را تولید و منتقل مینماید.
در تستهایی که توسط متخصصان ما به انجام رسید، نمونه دستی کندتر ظاهر شد. شتاب صفر تا 96 کیلومتربرساعت آن مساوی با 6.2 ثانیه بود و در آزمایش یک چهارم مایل نیز موفق به ثبت رکورد 14.7 ثانیه با حداکثر سرعت 158.7 کیلومتربرساعت شد. این درحالیست که زمان به ثبت رسیده توسط گلف GTI اتوماتیک، به میزان 0.2 ثانیه کمتر بوده و حداکثر سرعت این نسخه در آزمایش یک چهارم مایل، بالغ بر 158.3 کیلومتربرساعت است.
تعویض دندهها در گیربکس اتوماتیک بسیار نرم صورت میگیرد و در حالت دستی، دور موتور تا محدوده قرمز قابلیت افزایش دارد. همچنین برای رانندگی پرشتاب با نسخه مجهز به گیربکس دستی، نیاز دارید تا با سامانه کنترل کشش دست و پنجه نرم کنید. همچنین نیازی به افزایش دور موتور تا محدوده قرمزرنگ به جهت شتابگیری سریعتر احساس نمیشود. عملکرد ترمزها در هر دو نسخه کمی ناهماهنگ به نظر میرسد. نسخه سنگینتر مجهز به گیربکس دوکلاچه، برای متوقف شدن از سرعت 96 کیلومتربرساعت، به 39.3 مسافت نیاز دارد و این در حالیست که گلف GTI مجهز به گیربکس دستی، در فاصله 37.8 متری متوقف خواهد شد. عمکلرد پدال ترمز در هر دو مدل قاطع و محکم به نظر میرسد و از انتهای عقبی خودرو در حین ترمزگیری، حس سبکی به راننده القا میشود.
در مسیر 8 شکل، نسخه مجهز به گیربکس دستی بهتر عمل نمود و موفق شد تا در زمان 26 ثانیه و با میانگین شتاب جانبی 0.7جی، مسیر را به پایان برساند. این در حالیست که گلف اتوماتیک مسیر مذکور را در 26.1 ثانیه و با شتاب جانبی 0.69 جی طی نمود. نکته مثبتی که در حین انجام این تست نظر متخصصان ما را به خود جلب نمود، دخالت اندک سامانههای کمکی ایمنی بود که موجب افزایش نشاط و هیجان رانندگی در هر دو نسخه شد.
حرکت در مسیرهای کوهستانی به خاطر هندلینگ چابک گلف GTI، بسیار مفرح و نشاط بخش است، به ویژه که عملکرد فرمان نیز همسو با سرزندگی است. فرمانپذیری خودرو در مسیرهای باریک کاملا مناسب است اما عملکرد سیستم فرمان الکتریکی اندکی در مقایسه با رقبا، کندتر به نظر میرسد. نکته دیگری که در طی رانندگی با سرعت بیشتر به آن اگاهی پیدا نمودیم، به تاثیر منفی عملکرد مجموعه شاسی بر تایرها مربوط میشود که گاهی اوقات منجر به شنیده شدن صدایی جیغ مانند از جانب لاستیکها خواهد شد.
در رفت و آمدهای روزمره، عملکرد سیستم تعلیق با وجود رویکرد اسپرت آن، حتی در تهاجمیترین حالت تنظیمات هم مناسب و راحت به نظر میرسد. عبور از ناهمواری های مسیر هم به گونهای نرم انجام میشود که سرنشینان درون کابین متوجه آن نخواهند شد.
توان خروجی پیشرانه و گشتاور آن برای یک رانندگی پرهیجان کافی ارزیابی میشوند و یک دیفرانسیل لغزش محدود نیز به انتقال موثرتر نیرو و جلوگیری از لاستیک سابی و هرزگردی یک طرفه کمک شایانی خواهد نمود.
عملکرد گیربکس دستی در جادههای کوهستانی کاملا نرم، دقیق و لذت بخش بوده و از کار کردن با کلاچ به ویژه در ترافیک خسته نخواهید شد. اگر مایل نیستید خودتان نسبت به تعویض دندهها اقدام نمایید، گیربکس شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه گزینه مناسبی خواهد بود و عمل تعویض دندهها را با سرعت هرچه تمامتر، چه در حالت دستی و چه در حالت اتوماتیک به انجام خواهد رساند. منتهی از هنگام فشردن پدال گاز تا تصمیم گیربکس به تعویض دنده، کمی تاخیر وجود خواهد داشت. این مسئله به ویژه در هنگام شروع حرکت بیشتر نمود دارد.
میزان مصرف سوخت نسخه اتوماتیک، معادل 9.92 لیتر بر صد کیلومتر در شهر و 6.92 واحد در بزرگراه ارزیابی میشود. این ارقام برای خودروی مجهز به گیربکس دستی به ترتیب برابر 8.02 و 5.86 لیتر بر صد کیلومتر است.
چهار حالت رانندگی به صورت پیش فرض در تنظیمات این خودرو موجود است که با نامهای اکو، کامفورت، نرمال و اسپرت شناخته میشوند. دو حالت اکو و کامفورت تفاوت زیادی با هم ندارند. در هر دو وضعیت، عمکلرد فرمان بسیار سبک بوده و پاسخگویی دریچه گاز نیز کند و بی رمق است. اما دو حالت نرمال و اسپرت، بیشتر با آنچه که از گلف GTI انتظار میرود، تطابق دارند. یک حالت شخصیسازی نیز وجود دارد که به شما اجازه میدهد تا تنظیمات پیشرانه، گیربکس، اگزوز و فرمان را بر حسب سلیقه خود تغییر دهید. اگر میخواهید تنظیمات مرتبط با سیستم تعلیق را مطابق با میل خود دستخوش تغییر نمایید، بایستی تریم اتوبان این خودرو را سفارش دهید چرا که سیستم تعلیق تطبیقپذیر تنها مختص آن نسخه عرضه شده است. صندلیهای عقب از درجه تاشدن 60/40 برخوردار هستند و همین امر موجب میشود تا حجم فضای مختص حمل بار قرار گرفته در پشت صندلیهای ردیف عقب، از 490 لیتر به 1520 لیتر گسترش یابد.
سیستم مالتیمدیای این خودرو از جهت سهولت کاربرد، گرافیک زیبا و طرحبندی منطقی، یکی از بهترین هاست. از طریق فرامین صوتی، شما قادر خواهید بود تا موسیقی در حال پخش را تغییر دهید، مسیر مورد نظرتان را وارد کنید و تماس تلفنی برقرار نمایید. متأسفانه تنها یک پورت usb وجود دارد و این به آن معنی است که اگر شما مشغول استفاده از اپل کارپلی و اندرویداتو باشید، شخص دیگری نمیتواند دیوایس خود را شارژ نماید.
هر دو تریم SE و اتوبان به امکانات کمک راننده مدرن که شامل موارد ذیل است، مجهز شدهاند:
کروز کنترل تطبیقپذیر، سامانه کمکی حرکت بین خطوط، هشدار انحراف از مسیر، ترمز خودکار اضطراری، تشخیص عابر پیاده، هشدار برخورد از جلو، نمایشگر نقاط کور و هشدار ترافیک پشت سر.
همچنین سیستم پارک خودکار ویژه تریم اتوبان عرضه شده است. نسخه پایه S نیز فاقد دیفرانسیل لغزش محدود، پدهای بزرگتر ترمز و صفحه نمایشگر هشت اینچی خواهد بود.
قیمت نسخه دستی تریم اتوبان معادل 35،920 دلار بوده و نسخه اتوماتیک آن با بهای 37,020 دلار عرضه میشود. از رقبای این خودرو میشود به هیوندای ولوستر N و هوندا سیویک اشاره نمود.
در پایان به ذکر این نکته بسنده میکنیم که گلف GTI یک هاچبک داغ با تواناییهای مختلف است و اگر به دنبال خودرویی با این سبک و سیاق هستید، به هیچ وجه نباید گلف را نادیده بگیرید.
منبع: motortrend