برگزاری جشن نوروز در هرات با حضور گسترده شهروندان افغانستانی و خارجی


برگزاری جشن نوروز در هرات با حضور گسترده  شهروندان  افغانستانی و خارجی

«هدیه مولایی» شهروند ایرانی که در ایام عید نوروز به هرات سفر کرده است در گفتگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس با اشاره به شناخت تاریخ ریشه‌های هر شهروند از کشورهای مختلف، باید به تاریخ کشورش رجوع کند...

«هدیه مولایی» شهروند ایرانی که در ایام عید نوروز به هرات سفر کرده است در گفتگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس با اشاره به شناخت تاریخ ریشه‌های هر شهروند از کشورهای مختلف، باید به تاریخ کشورش رجوع کند و تاریخ ایران گره خورده با کشورهای همجوارش مانند افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، پاکستان گفت: علاقه مندی او به فرهنگ خراسان سبب شده تا به کشور افغانستان سفر کند تا شناخت خود را از کشورهای هسایه که فرهنگ و اداب و رسوم انها با هم نزدیک است را بشناسد و این داب و رسوم را شناسایی کند .

وی افزود: ایران و افغانستان با یکدیگر مشترکات زیادی را در عید نوروز دارند، هفت سین ، عید مبارکی ها ، سرسلامتی دادن ها و پوشیدن لباس نو و اراستگی روز اول سال نو همه باهم شبیه با اداب رسوم مردم افغانستان است و این خود بیانگر ان است که این مشترکات تاریخ طولانی را دارد و مردم ایران با مردم افغانستان نزدیکی های زیادی دارند.

مولایی همچنان گفت: قصد دارد تا برای شناخت بیشتر و ریشه یابی بیشتر درمورد مشترکات ایران و افغانستان به ولایت های کابل ، بامیان ، مزار و دیگر شهرهای افغانستان سفر کند.

وی خاطر نشان ساخت که ، شهروندان افغانستان از زمان ورود او به ولایت هرات مهمان نوازی خوبی را انجام دادند و این خود سبب شده است تا او به ولایت های دیگر افغانستان پس از ولایت هرات سفر کند.

از سوی دیگر شهروندان کشورهای ترکیه، امریکا و دیگر کشورهای خارجی که در هرات اقامت دارند نیز با مشارکت در مراسم های تجلیل از سال نو در هرات بیان دارند که ، فرهنگ و اداب و رسوم افغان ها در سال نو انهم با وجود جنگها و اشفتگی های مختلف در افغانستان اما باز هم شهروندان افغان نیز با اجرای مراسم سرور به مخالفین مسلح و طالبان فهماندند که انها صلح میخواهند.

صدها تن از شهروندان هراتی در روز اول سال نو با حضور در زیارتگاهها و اجرای مراسم جهنده بالا و یا علم کشی مشارکت کرده و پس از دعا و نیایش به مزار گذشتگان خود رفته و برای آغاز سالی توام با خوشی و ارامش دعا کردند.

هرات با اغاز سال 1397 مراسم نوروز را متفاوت تر از سالهای گذشته برگزار کرد و به دستور رئیس جمهور هرات در مکانهای مشخص برنامه های مختلف تفریحی برای شهروندان هرات از سوی دولت افغانستان برگزار شد.

/انتهای پیام/

برگزاری جشن نوروز در هرات با حضور گسترده  شهروندان  افغانستانی و خارجی

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

برگزاری دوره آموزش خبرنویسی برای خبرنگاران صدای افغانستان