بررسی اینفینیتی QX50: زیباتر از همیشه


بررسی اینفینیتی QX50: زیباتر از همیشه

اینفینیتی QX50 در حالی وارد نسل دوم خود می‌شود که نسبت به گذشته با تغییرات فراوانی روبرو شده است. QX50 جدید از ظاهری خوش‌تراش‌تر و قدوقامتی بلندتر نسبت به قبل برخوردار گشته است و به نظر ما ظاهر آن در مقایسه با رقبای مشابه آلمانی، از بداعت بیشتری سود می‌برد. نشان بزرگ اینفینیتی نیز در میانه... نوشته بررسی اینفینیتی QX50: زیباتر...

اینفینیتی QX50 در حالی وارد نسل دوم خود می‌شود که نسبت به گذشته با تغییرات فراوانی روبرو شده است. QX50 جدید از ظاهری خوش‌تراش‌تر و قدوقامتی بلندتر نسبت به قبل برخوردار گشته است و به نظر ما ظاهر آن در مقایسه با رقبای مشابه آلمانی، از بداعت بیشتری سود می‌برد.
نشان بزرگ اینفینیتی نیز در میانه جلوپنجره‌ی خودرو زینت‌بخش چهره QX50 شده است.

بررسی اینفینیتی QX50: زیباتر از همیشه
این خودرو نه تنها از نظر ظاهری بلکه از منظر تکنولوژی نیز تلاش نموده تا از فناوری‌های جدید بهره ببرد. از جمله می‌توان به فناوری steer_by_wire که قبلاً در مدل Q50 نیز دیده شده بود، اشاره نمود. تکنولوژی مذکور پیش از این به دلیل فقدان دقت و پاسخگویی مناسب، مورد نکوهش ما قرار گرفته است.

بررسی اینفینیتی QX50: زیباتر از همیشه
در عبور از پیچ‌ها، رفتار QX50 با آن تزلزلی که از یک خودروی کراس‌اوور انتظار می‌رود، همراه نبوده و اگرچه حس ناشی از فرمان‌پذیری چندان طبیعی به نظر نمی‌رسد اما میزان چسبندگی خودرو در حد رضایت بخشی قرار دارد.

بررسی اینفینیتی QX50: زیباتر از همیشه
تغییرات QX50 نسل دوم به همین جا ختم نشده و سامانه انتقال نیروی پیشرانه که قبلاً از نوع دیفرانسیل عقب بوده، جای خود را با یک سیستم دیفرانسیل جلو تعویض نموده است. همچنین این خودرو نخستین اتومبیلی است که به همراه یک پیشرانه با ضرایب تراکم متغیر سیلندر، در سطح گسترده، وارد بازار خواهد شد.

بررسی اینفینیتی QX50: زیباتر از همیشه
تکنولوژی مذکور قادر است تا به منظور ارتقای میزان مصرف سوخت یا توان پیشرانه، ضرایب تراکم سیلندرها را در شرایط مختلف رانندگی تغییر دهد. در این نوع پیشرانه‌ها که به VC-Turbo معروف هستند، به منظور تغییر ضرایب تراکم، دامنه حرکتی پیستون در داخل سیلندر افزایش و یا کاهش می‌یابد. حداقل میزان ضریب تراکم سیلندر این خودرو معادل 1:8 است. ضریب تراکم پایین زمانی مطلوب خواهد بود که احتیاج به توان خروجی بیشتری داشته باشید و بر عکس حداکثر ضریب تراکم که در این پیشرانه معادل 1:14 تعیین شده، بیشتر در موارد رانندگی عادی و توام با طمانینه، به کار خواهد آمد.

بررسی اینفینیتی QX50: زیباتر از همیشه
کیفیت سواری QX50 در حد مناسبی قرار داشته و نفوذ صداهای مختلف اعم از باد و یا نویز ناشی از تماس تایرها با سطح آسفالت، در حداقل قرار دارد. البته در هنگام شتابگیری طنین پیشرانه به وضوح در داخل شنیده می‌شود.

بررسی اینفینیتی QX50: زیباتر از همیشه
شتاب اولیه خودرو لزوماً موجب شگفتی شما نخواهد شد و تعویض دنده‌ها نیز از سوی گیربکس CVT به نرمی و به طور یکنواخت انجام می‌شود. پیشرانه VC-Turbo به خدمت گرفته شده در QX50 از نوع 3.7 لیتری V-6 بوده که برای تولید 325 اسب‌بخار قدرت و کسب رکورد ۵.۵ ثانیه در تست شتاب 0 تا ۹۶ کیلومتربرساعت، مناسب به نظر می‌رسد.

بررسی اینفینیتی QX50: زیباتر از همیشه
به واسطه تکنولوژی VC-Turbo، حجم این پیشرانه به 2 لیتر و توان خروجی آن تا 268 اسب بخار قابل تقلیل خواهد بود. در این حالت شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت QX50 نیز به اندازه حدود یک ثانیه کندتر خواهد شد. گشتاور تولیدی توسط پیشرانه مذکور هم از362 تا 380 نیوتن‌متر متغیر خواهد بود.
در مقام مقایسه می‌شود به شتاب صفر تا ۹۶ برخی رقبا نظیر آئودی Q5 و ب ام و ایکس3 2018 اشاره نمود. شتاب آئودی برابر 5.9ثانیه و رکورد ب ام و مساوی 6.3 ثانیه است؛ این در حالیست که هر دوی آنها از پیشرانه‌های با حجم و توان خروجی کمتر بهره می‌برند.

بررسی اینفینیتی QX50: زیباتر از همیشه
حالات رانندگی مختلف نیز بر روی شتاب‌گیری خودرو تاثیرگذار هستند؛ در حالت اکو دقت پاسخگویی پیشرانه نسبت به اعمال فشار بر روی پدال گاز آنچنان کاهش می‌یابد که به هیچ وجه خوشایند نیست و در عوض، در حالت اسپرت اوضاع تا حد زیادی بهبود خواهد یافت. ترمزها نیز اگرچه چندان حساس نیستند اما به طرز قاطع و محکم عمل می‌نمایند.

بررسی اینفینیتی QX50: زیباتر از همیشه
عملکرد QX50 در پیست 8شکل، نسبتا مناسب است به گونه‌ای که موفق شد مسیر مذکور را در 26.4 ثانیه و با متوسط شتاب جانبی 0.69جی به پایان برساند. نتایج دو خودروی آئودی و ب ام و در این پیست به ترتیب برابر (0.65 و 27.2) و (0.64 و 26.9) است.

بررسی اینفینیتی QX50: زیباتر از همیشه
کابین QX50 2019 نیز یکی از مرغوب‌ترین ها در کلاس خود محسوب می‌شود. صندلی‌‌های چرمی راحت به همراه تزیینات چوبی داخل کابین را فرا گرفته‌اند که حس خوشایندی را در سرنشینان پدید خواهند آورد. همچنین دکمه آبی‌رنگی که در سمت راست غربیلک فرمان تعبیه شده، سیستم کمکی نیمه خودران موسوم به پروپایلوت را در تعامل با کروزکنترل تطبیق‌پذیر و سامانه کمکی فرمان، فعال می‌نماید. این سامانه می‌تواند با ارتقای مواردی همچون فرمان‌پذیری، شتاب‌گیری و ترمزگیری، کمک حال راننده باشد.

بررسی اینفینیتی QX50: زیباتر از همیشه
پروپایلوت قادر است همزمان با اینکه دستان شما بر روی غربیلک فرمان قرار دارد، حین عبور QX50 از پیچ‌های باریک و تند، فرمان‌پذیری خودرو را بهبود بخشد اما این کار می‌تواند فشار زیادی به دستان راننده وارد آورد. همچنین این سیستم کند قادر است تا مانع انحراف خودرو از مسیر حرکت خود شود. گاهی اوقات نیز ممکن است پروپایلوت در نگه داشتن خودرو روی مرکز مسیر اصلی، با مشکل مواجه شود.

بررسی اینفینیتی QX50: زیباتر از همیشه

بررسی اینفینیتی QX50: زیباتر از همیشه

بررسی اینفینیتی QX50: زیباتر از همیشه
البته ذکر این نکته ضروری است که خودروی مورد بررسی یک نمونه پیش تولیدی بوده و احتمالاً نواقص سیستم پروپایلوت در نسخه اصلی برطرف و یا کمتر خواهد شد. به طور کلی اگرچه سیستم پروپایلوت از عملکرد خوبی برخوردار است اما کارایی آن به خوبی برخی از رقبا نخواهد بود.


پکیج 2هزار دلاری که در گران‌ترین نسخه یعنی Essential عرضه شده، شامل تجهیزات زیر می‌شود:
هشدار انحراف از مسیر، نور بالای خودکار، هدآپ دیسپلی، هشدار نقاط کور، استیر-بای-وایر و برخی تکنولوژی‌های دیگر.
همچنین لازمه برخورداری از سامانه پروپایلوت، سفارش پکیج ProAssist با قیمت 550 دلار است که در بردارنده سامانه‌های هشدار ترافیک پشت سر، هشدار برخورد، سامانه کمکی کنترل فاصله و کروز کنترل هوشمند است. بسته سفارشی گرمایشی نیز به مبلغ 1200 دلار برای خودرو عرضه خواهد شد که QX50 را به صندلی‌های جلو و غربیلک فرمان گرم‌شونده مجهز خواهد کرد.
شایان ذکر است که فناوری‌هایی همچون سیستم خودران پروپایلوت، پیشرانه VC-Turbo و تکنولوژی استیر-بای-وایر را در پرفروش‌ترین کراس اوور اینفینیتی یعنی QX60 نیز پیدا نخواهید کرد.
با انتخاب QX50 می‌توانید در زمان به جلو حرکت کنید. برخورداری از طراحی داخلی و خارجی مدرن و بهره‌مندی از تکنولوژی‌های متنوع، نقاط قوتی هستند که می‌توانند مجددا اینفینیتی را بر سر میز مناظره با رقبایی همچون ب ام و، آئودی و مرسدس‌بنز بازگردانند.

منبع: motortrend


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

دستاورد هوش مصنوعی گوگل؛ کاهش ترافیک با هوشمندسازی چراغ‌های راهنمایی!