فستیوال‌ها و رویدادهای مهم کشمیر کدامند؟


فرهنگ کشمیر فرهنگ رنگ و زیبایی است. نبض زندگی در تمام طول سال در این منطقه می تپد. نگاه منحصر به فرد مردم این ناحیه به زندگی را به بهترین شکل در فستیوال ها و جشن های شان می توان دید و لمس کرد. احتمالا اشتیاق شما هم برای دیدن کشمیر بعد از خواندن این مطلب و آشنایی با جشن ها و فستیوال های این منطقه چند برابر خواهد شد.

فرهنگ کشمیر فرهنگ رنگ و زیبایی است. نبض زندگی در تمام طول سال در این منطقه می‌تپد. نگاه منحصر به فرد مردم این ناحیه به زندگی را به بهترین شکل در فستیوال‌ها و جشن‌های‌شان می‌توان دید و لمس کرد. احتمالا اشتیاق شما هم برای دیدن کشمیر بعد از خواندن این مطلب و آشنایی با جشن‌ها و فستیوال‌های این منطقه چند برابر خواهد شد.

رویدادهای پرطرفدار

فستیوال همیس (ژوئن/ خرداد)

فستیوال گورز (جولای/ تیر)

فستیوال شیکارا (جولای یا آگوست/ تیر یا مرداد)

فستیوال گل‌های لاله (دو هفته آخر ماه اکتبر / مهر و آبان)

فستیوال زعفران (هفته آخر اکتبر/ آبان)

فستیوال لوبری (13 ژانویه/ 23 دی)

ژوئن/ خرداد

فستیوال همیس (Hemis) (زمان این فستیوال بر اساس تقویم بودایی ممکن است تغییر کند)
همیس بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین صومعه کشمیر است. این صومعه در لداخ (Ladakh) قرار گرفته، یعنی در جایی که فستیوال همیس با زرق و برق فراوان جشن گرفته می‌شود. روز برگزاری این فستیوال در کشمیر جزو تعطیلات محسوب می‌شود. در این روز، سالگرد تولد بادماسامهاوا (Padmasambhava)، که گفته می‌شود بنیانگذار بوداییسم تبتی است، گرامی‌ داشته می‌شود. جشن‌های این فستیوال به مدت دو روز در پنجمین ماه سال، که ماه قمری تبتی هم خوانده می‌شود، برگزار می‌شوند و محل برپایی آنها در حیاط بزرگ صومعه همیس است. در این فستیوال، مردها لباس‌های سنتی و آراسته می‌پوشند و زن‌ها جواهرات و سربندهای خاصی استفاده می‌کنند. مردم در این جشن‌ها رقص محلی‌شان را اجرا می‌کنند. این رقص‌های سنتی بخش مهمی ‌از سنت بودایی هستند و فرهنگ لداخ را منعکس می‌کنند.

فستیوال‌ها و رویدادهای مهم کشمیر کدامند؟

جولای یا آگوست/ تیر یا مرداد

فستیوال گورز (Gurez)
گورز دره‌ای آرام در رشته کوه‌های هیمالیا و در ارتفاعی حدود 8 هزار فوت است. این دره حدود 123 کیلومتر با مرکز کشمیر فاصله دارد. این دره دیدنی، در مسیر جاده ابریشم باستان قرار گرفته و مناظر تماشایی زیادی دارد. در میان دره گورز رودخانه نیلم (Neelum) جریان دارد و مقصد ایدئالی برای رفتینگ است. اهالی این منطقه در فستیوال سالانه میزبان جشنی هستند که در آن صنایع دستی، غذاها و فرهنگ‌شان را به نمایش می‌گذارند.

فستیوال‌ها و رویدادهای مهم کشمیر کدامند؟

فستیوال شیکارا
شیکارا شاهراه زندگی و هویت دریاچه دال در کشمیر است. جشنواره شیکارا طبق تصمیم دولت کشمیر از سال 2016 قرار است سالی یک بار برگزار شود. در طول این فستیوال، شیکاراها به زیبایی رنگ و تزیین می‎شوند. در این زمان، مسابقه‌ای بین شیکاراسوارها برگزار می‌شود که مسابقه قایق اژدها نام دارد. به جز مسابقه، برنامه فرهنگی دیگری نیز در این فستیوال تدارک دیده می‌شود که به خوبی فرهنگ کشمیر را به گردشگرها معرفی می‌کند.

فستیوال‌ها و رویدادهای مهم کشمیر کدامند؟

اکتبر/ مهر و آبان

فستیوال گل‌های لاله
در کشمیر صدها باغ گل لاله وجود دارد و در فصل بهار تمام این منطقه پر از این گل‌ها می‌شود. بزرگ‌ترین باغ گل لاله آسیا در سرینگار قرار دارد، شهری که هر سال میزبان فستیوال گل‌های لاله است. در این فستیوال، انواع گل‌های لاله‌ای که در این منطقه پرورش داده می‌شوند به نمایش گذاشته می‌شود. هر سال بهار، منظره گل‌های لاله این باغ‌ها منظره‌ای دیدنی و به یادماندنی می‎سازد که از زیبایی نفس را در سینه حبس می‌کند، به خصوص برای کسانی که اهل کشمیر نیستند. فستیوال گل‌های لاله به یاد باغ گل لاله ایندیرا گاندی در سرینگار، کشمیر، برگزار می‌شود و شامل نمایشگاه‌هایی از صنایع دستی، برنامه‌های فرهنگی و غذاهای خوش‌طعم است.

فستیوال‌ها و رویدادهای مهم کشمیر کدامند؟

فستیوال زعفران
زعفران کشمیر در میان متخصصین این حوزه در سراسر جهان زبانزد است. در این فستیوال تقریبا هر نوع زغفرانی که در منطقه کمشیر کشت می‌شود در معرض نمایش قرار می‌گیرد و امکان خرید آن هم برای طرفداران زعفران فراهم است.

فستیوال‌ها و رویدادهای مهم کشمیر کدامند؟

ژانویه/ دی

فستیوال لوبری (Lohri)
فستیوال لوبری هر سال در 13 ژانویه برگزار می‌شود و نشانه پایان سرمای زمستان است. در این فستیوال برداشت محصول جشن گرفته می‌شود. لوبری فستیوالی است برای شکرگزاری برداشت محصول نیشکر در ماه ژانویه. مردم در این فستیوال آتش بازی می‌کنند، آواز می‌خوانند، و غذاهای لذیذ پخته‎شده از ذرت، بادام زمینی، کنجد و شکر زرد را می‌خورند. این فستیوال در میان اهالی پنجاب و جامو مرسوم است.

فستیوال‌ها و رویدادهای مهم کشمیر کدامند؟


97/03/29 | کد مطلب: 4160
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
فستیوال‌ها و رویدادهای مهم کشمیر کدامند؟
فستیوال‌ها و رویدادهای مهم کشمیر کدامند؟ سپیده اقتداری
فستیوال‌ها و رویدادهای مهم کشمیر کدامند؟

کارشناس ارشد فلسفه هنر، مترجم و ویراستار، علاقه‌مند به خواندن و نوشتن.


ترجمه آزاد: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مردمان بلوچ ؛ از تاریخ و فرهنگ تا هنر و ادبیات