گزارش کمیسیون عمران ازعملکرد سازمان ها در زلزله کرمانشاه قرائت شد


گزارش کمیسیون عمران ازعملکرد سازمان ها در زلزله کرمانشاه قرائت شد

گزارش کمیسیون عمران از عملکرد سازمان های مختلف و نقاط قوت و ضعف آنها در زلزله کرمانشاه در صحن علنی مجلس قرائت شد.


به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون عمران در خصوص گزارش بررسی زلزله مورخ ۲۱ آبان ۹۶ در استان کرمانشاه در صحن علنی مجلس قرائت شد. این گزارش شامل مقدمه، شرح حادثه و نتایج بررسی، جمع بندی و پیشنهادات است.

در فصل جمع بندی، عناوینی مانند ثبت مشخصه های زلزله و پیش آگاهی، ساختگاه، سازه ها و زیرساخت منطقه، نتایج بررسی عملکرد مدیریت بحران، امداد و نجات، اسکان موقت، بازسازی و جبران خسارت، بررسی شدند.

در جمع بندی این گزارش آمده است؛ علیرغم بزرگی بیش از ۷ زلزله کرمانشاه، خوشبختانه تلفات این زلزله در مقایسه با زلزله های مشابه پیشین به مراتب کمتر بوده است، گرچه بهبود نسبی ساختمان ها می تواند از دلایل این امر به حساب آید، با این حال این موضوع نشانه بهبود قابل توجه کیفیت ساختمان ها، ضعف هایی که سالیان سال در امر طراحی و اجرا وجود داشته و کماکان وجود دارد، است. به نظر می رسد رویکردها نسبت به موضوع زلزله باید دچار تحولی جدی شود. متاسفانه در مواقع بروز زلزله خصوصا در شهرهای بزرگ حساسیت ها نسبت به این موضوع بیشتر شده و با دور شدن از زمان زلزله، دچار فراموشی و کم توجهی می شود. غافلگیری در یک زلزله بزرگ در یک کلانشهر در هزاره سوم، با وجود آگاهی ها، علوم و فنون مرتبط با زلزله پذیرفته نیست و می تواند آنچنان تبعاتی داشته باشد که روند توسعه و پیشرفت کشور را دچار وقفه نماید.

در بخش پیشنهادات این گزارش آمده است؛

در بند ۱ پیشنهادات:با اعمال ماده ۲۳۶ قانون آیین نامه داخلی، عدم اجرای استاندارد اجباری جوش در ساختمان ها، چگونگی تامین، تخصیص و مصرف اعتبارات بودجه سنواتی کل کشور برای اجرای برنامه، کمک به سازمان های نظام مهندسی و نظارت عالیه وزارت راه و شهرسازی بر اجرای قانون نظام مهندسی ساختمان و همچنین عدم توجه وزارت کشور به تذکرات گزارش های مجلس در خصوص مستندسازی تجارب حوادث غیرمترقبه و استقرار مدیریت بحران بررسی و اقدام قانونی شود.

در بند ۲ پیشنهادات، کمیسیون عمران خواستار اصلاح قانون برنامه ششم در راستای استانداردسازی مصالح و مقاوم سازی ساختمانی شده است. علاوه بر این بر لزوم تدوین مقررات ملی ساختمان با توجه به وضعیت گسل ها تاکید شده است.

در بند ۳ این گزارش نیز خواستار الحاق ماده ای به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مبنی بر تامین و استانداردسازی سامانه گرمایشی و سرمایشی مدارس شده اند.

کد خبر 4362817



برگزاری پرشور 13 آبان، نقشه‌های دشمن را نقش برآب می‌کند