تلاش‌ها برای خصوصی‌سازی جنگ در افغانستان ادامه دارد


تلاش‌ها برای خصوصی‌سازی جنگ در افغانستان ادامه دارد

در حالی که برخی از مقامات آمریکایی تکذیب کرده‌اند اما سرهنگ بازنشسته تفنگداران دریایی آمریکا پیشنهاد داد تا دولت ترامپ برای آزمایش طرح خصوصی‌سازی جنگ افغانستان تامین امنیت جاده حلقه‌ای در این کشور را به نیروهای قراردادی بسپارد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «گری اندرسون» سرهنگ بازنشسته از نیروهای تفنگداران دریایی آمریکا با اشاره به طرح «اریک پرنس» بنیانگذار شرکت امنیتی «بلک واتر» برای خصوصی‌سازی جنگ افغانستان اظهار داشت که این طرح در عین بحث‌برانگیز بودن ارزش بررسی را دارد.

این نظامی سابق آمریکا در «اسمال‌وار ژورنال» نوشت که در زمان حضورش در افغانستان فرماندهی یکی از تیم‌های امنیتی برای تامین امنیت جاده حلقه‌ای افغانستان را بر عهده داشته که پیشنهاد می‌کند تا دولت آمریکا تامین امنیت احداث این جاده در شمال غرب افغانستان را به سربازان قراردادی شرکت‌های امنیتی بسپارد.

گفتنی است که جاده کمربندی افغانستان 3360 کیلومتر طول دارد و قرار است 16 ولایت افغانستان را به یکدیگر متصل کند اما با گذشت 12 سال از آغاز به کار ساخت این جاده تاکنون پیشرفت قابل توجهی صورت نگرفته است.

اندرسون ادامه داد که با توجه به درگیری‌های گسترده در افغانستان نیروهای امنیتی افغان قادر نیستند تا بطور مداوم از روند احداث این جاده محافظت کنند و نیروهای آمریکایی و ناتو نیز تامین امنیت آن را به عهده نمی‌گیرند از اینرو خصوصی‌سازی را تنها گزینه برای تکمیل این پروژه دانست.

این تفنگدار سابق آمریکا در حمایت از اریک پرنس که او نیز در گذشته در صفوف تفنگداران آمریکایی حضور داشته تاکید کرد که آمریکا با اجرای این طرح چیزی را برای از دست دادن ندارد و در صورت موفقیت می‌تواند بطور گسترده‌تری از سربازان اجیر به جای نیروهای ارتش آمریکا در افغانستان استفاده کند.

این در حالی است که خصوصی‌سازی جنگ در افغانستان ضمن افزایش زمینه فساد، مسئولیت‌پذیری را کاهش می‌دهد و این نیروها را به نقض حقوق بشر ترغیب می‌کند و تمام این مسایل پایانی صلح‌آمیز بحران افغانستان را به چالش می‌کشد.

انتهای پیام/.

ما را در فیسبوک، توییتر و تلگرام دنبال کنید.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان، قیمت مواد را در ایران بالا می‌برد