۱۲ مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران


12 مدل از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران

شرکت Jeep یک خودروساز مطرح به خصوص در زمینه تولید خودروهای آفرود است. در این مطلب با بهترین خودروهای جیپ در طول تاریخ آشنا می‌شویم.بیش از ۷۵ سال است که کمپانی جیپ برخی از نمادین‌ترین و به‌ یاد ماندنی‌ترین خودروها را تولید می‌کند و خود را به عنوان...

شرکت Jeep یک خودروساز مطرح به خصوص در زمینه تولید خودروهای آفرود است. در این مطلب با بهترین خودروهای جیپ در طول تاریخ آشنا می‌شویم.

بیش از ۷۵ سال است که کمپانی جیپ برخی از نمادین‌ترین و به‌ یاد ماندنی‌ترین خودروها را تولید می‌کند و خود را به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین برندهای خودروسازی در جهان معرفی می‌کند. با یک وسیله نقلیه نظامی ساخته شده توسط شرکت Willys-Overland، جیپ سهم قابل توجهی در پیروزی نهایی در جنگ جهانی دوم داشت و استانداردهایی را برای وسایل نقلیه آفرود با سیستم چهار چرخ محرک و استحکام و دوام بالا تعیین کرد.

طراحی خودروهای جیپ آنقدر اساسی است که با وجود تغییرات مکرر در مالکیت شرکت، در طول سال‌ها زنده مانده و برندی با هویت متمایز ایجاد کرده است. گروه استلانتیس که از ادغام فیات کرایسلر و گروه PSA در سال ۲۰۲۱ تشکیل شد، اکنون مالکیت برند جیپ را بر عهده دارد. در حال حاضر محصولات این شرکت در شش کشور تولید می‌شوند و در بیش از ۱۴۰ کشور جهان به فروش می‌‌رسند.

امروزه این خودروساز مطرح شاسی بلندهایی تولید می‌کند که فضای کافی برای سفرهای ماجراجویانه یا فقط سواری راحت در خیابان‌های شهر و همچنین رانندگی‌های آفرود و خارج از جاده را فراهم می‌کنند و راننده و مسافران را به مکان‌هایی می‌برند که وسایل نقلیه رقیب توانایی حرکت در آنجا را ندارند.

در این مطلب قصد داریم ۱۲ مدل از نوآورانه‌ترین، همه کاره‌ترین و بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران را معرفی کنیم. این خودروها در طراحی و ویژگی‌های دیگر پیشرو بوده‌اند، توانسته‌اند به فروش خوبی دست پیدا کنند و سهم معناداری در بازار اس یو وی‌های مدرن دارند.

با بهترین خودروهای جیپ در تاریخ آشنا شوید

۱. ویلیس ام بی ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۵

بهترین خودروهای جیپبهترین خودروهای جیپ

خودرو Willys MB که در طول جنگ جهانی دوم یعنی از سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۵ میلادی تولید شد را می‌توان پدربزرگ تمام وسایل نقلیه آفرود امروزی به شمار آورد. این خودرو آغازگر روند تولید یک سری طولانی و بسیار موفق از خودروهای جیپ و خودروهای SUV بوده است. در جولای ۱۹۴۱، وزارت جنگ ایالات متحده آمریکا قراردادی را با کمپانی Willys-Overland برای ساختن ۱۶ هزار دستگاه وسیله نقلیه ویژه امضا کرد.

مشخصات این خودروی مخصوص ارتش آمریکا شامل سیستم چهار چرخ محرک، ظرفیت حمل سه خدمه، فاصله بین دو محور نزدیک به ۱,۹۰۵ متر، شیشه جلوی تاشو، پیشرانه با گشتاور ۱۱۵ نیوتن‌متر و وزن خالص بیش از ۹۵۰ کیلوگرم می‌شود. خودرو ویلیس ام بی با یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۳۴.۲ اینچ مکعبی با قدرت ۶۰ اسب بخار در ۳۶۰۰ دور در دقیقه عرضه شد.

این وسیله نقلیه برای سخت‌ترین شرایط نظامی و تردد در مسیرهای آفرود طراحی شده بود. بدنه خودرو کاملا باز بود و هیچ دری نداشت که به راننده و سرنشینان اجازه می‌داد در شرایط سخت به سرعت از خودرو خارج شوند. Willys MB به رنگ سبز تیره درآمده بود و این رنگ مخصوص در زیر نور خورشید نمی‌درخشید تا از دید دشمن مخفی بماند. شیشه جلو به صورت صاف روی کاپوت تا می‌شد و اجازه هدف‌گیری و شلیک اسلحه به سمت جلو را می‌داد.

برف‌پاک‌کن‌های دستی در هر دو طرف شیشه جلو نصب شد و چرخ‌های جنگی سنگین نیز تعمیر میدانی را تسهیل می‌کردند و باعث می‌شدند وسیله نقلیه برای مسافت قابل توجهی روی لاستیک‌های خالی شده نیز حرکت کند.

۲. جیپ CJ-۲A سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۹

بهترین خودروهای جیپبهترین خودروهای جیپ

در حالی که شرکت Willys-Overland به عنوان اولین سازنده خودروهای جنگی در کلاس جیپ، در حال تولید انبوه Willys MB چهار چرخ محرک برای ارتش در طول جنگ جهانی دوم بود، این شرکت برنامه‌ریزی برای تولید خودروهای آفرود به منظور استفاده عمومی را نیز آغاز کرد. پس از آزمایش دو نمونه اولیه، CJ-۱ (جیپ غیر نظامی) و CJ-۲، این شرکت بازاریابی CJ-۲A را برای صنعت کشاورزی، دامداری و سایر کاربردهای صنعتی آغاز کرد و تولید این خودرو در سال ۱۹۴۵ میلادی آغاز شد.

خودرو CJ-۲A دی ان ای مشترکی با جد نظامی خود یعنی Willys MB داشت و از بدنه باز و بدون در و همان در عقب و چرخ یدکی نصب شده در کنار خودرو بهره می‌برد. اولین دسته از مدل‌های CJ-۲A که به آن جیپ جهانی گفته می‌شد، از همان قوای فنی Willys MB استفاده می‌کرد. پیشرانه L-۱۳۴ Go-Devil با حجم ۱۳۴,۲ اینچ مکعب، طراحی Lشکل با سوپاپ‌های موازی با سیلندرها، قدرت ۶۰ اسب بخار در ۴۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه در این خودرو به کار رفته بوده و گیربکس ۳ سرعته T-۹۰ نیز جایگزین T-۸۴ در خودرو MB شد.

با این حال خودرو CJ-۲A به راحتی با چراغ‌های جلوی بزرگ و هم‌سطح و جلوپنجره هفت شیار که جایگزین جلوپنجره ۹ شیار در MB شده بود، نسبت به ویلیس ام بی متمایز شد. شرکت Willys-Overland آپشن‌های مختلفی را برای این خودرو ارائه کرد که از جمله آنها می‌توان به صندلی سرنشین جلو، صندلی عقب، رویه برزنتی و بخاری برای کابین اشاره کرد. پاور تیک آف جلو و عقب، بالابر هیدرولیک عقب، برف‌روب، ژنراتور، فنرهای سنگین، پله‌های جانبی و محافظ میل محرک از دیگر ویژگی‌هایی بود که این خودرو داشت.

در طول دوره تولید پنج ساله CJ-۲A، شرکت Willys-Overland تعداد ۲۱۴ هزار و ۷۶۰ دستگاه از آن را تولید کرد که بیشتر آنها برای مقاصد غیر نظامی و برخی هم برای اهداف نظامی در سراسر جهان فروخته شده بودند.

۳. جیپ CJ-۵ سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۸۳

بهترین خودروهای جیپبهترین خودروهای جیپ

بهترین خودروهای جیپ

در سال ۱۹۵۵ میلادی، شرکت خودروسازی کایزر موتورز خودرو CJ-۵ را معرفی کرد که جیپ ارتشی Willys MD را به یک خودروی قدرتمندتر، بادوام‌تر و راحت‌تر تبدیل کرده بود. مدل‌های CJ مجموعه‌ای از خودروهای آفرود کوچک با بدنه‌ی باز هستند که به تعریف برند جیپ کمک کردند و جزو کلاسیک‌ترین و نمادین‌ترین خودروهای این سبک در نزد مشتریان تبدیل شدند.

مدل‌های CJ-۵ بیش از ۳۰ سال تولید شدند و یکی از طولانی‌ترین دوره‌های تولید را در تاریخ مدل‌های جیپ به نام خود ثبت کردند. این مدل از تغییرات متعدد در مالکیت شرکت از جمله کرایسلر، AMC، کایزر، FCA، دایملر کرایسلر و Willys جان سالم به در برد.

علاوه بر این، جیپ تغییرات زیادی را در CJ-۵ انجام داد و این مدل را از یک خودروی نظامی کم قدرت پس از جنگ جهانی دوم به یکی از اولین جیپ‌ها با پیشرانه V۸ تبدیل کرد. موتورهای متعددی در طول عمر سی جی ۵ به کار رفتند که از جمله آنها باید به پیشرانه ۴ سیلندر Hurricane و پیشرانه V۶ بیوک با قدرت ۱۵۵ اسب بخار و حجم ۳,۷ لیتر اشاره کنیم.

مهم‌ترین تغییر در CJ-۵ در سال ۱۹۷۲ رخ داد که شرکت آمریکایی AMC که در سال ۱۹۷۰ مالکیت کایزر را تصاحب کرده بود، موتور GM را بازنشسته و آن را با موتور خود جایگزین کرد که شامل یک پیشرانه ۴,۲ لیتری و همچنین یک پشرانه ۵ لیتری V۸ می‌شد.

این تغییر، شکل بدنه CJ-۵ را نیز تحت تاثیر قرار داد و جیپ کاپوت و گلگیرها را ۱۲۷ میلی‌متر و فاصله بین دو محور را ۷۵ میلی‌متر کشیده‌تر کرد تا جایی برای موتور ارتقا یافته باز کند. CJ-۵ به دلیل عمر طولانی و قابلیت‌های آفرودی عالی برای خریدارانی که به دنبال یک سواری راحت بودند، توانست به یکی از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران تبدیل شود.

۴. جیپ CJ-۵ مدل ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۸ و ۱۹۵۵ تا ۱۹۸۳

بهترین خودروهای جیپبهترین خودروهای جیپ

برند جیپ به خاطر خودروهای کلاسیک و مدل‌های آفرود و شاسی بلندش شناخته شده است و شاید کمتر کسی آن را برای پیکاپ وانت‌هایش بشناسد. با این حال، سری J باعث شد این پیکاپ‌های جیپ به وسایل نقلیه‌ای تبدیل شوند که فراتر از یک خودروی مخصوص حمل بار معمولی بودند. امروزه خریدارانی که به دنبال وسایل نقلیه آفرود قدیمی هستند، همچنان علاقه زیادی به خودروهای این سری دارند.

جیپ در دهه ۷۰ میلادی، این کامیون‌های کوچک خود را با موتورهای شش سیلندر مستقیم، یک موتور V۸ اختیاری ۵,۴ لیتری با قدرت ۲۵۰ اسب بخار و یک موتور بیوک ۵.۷ لیتری V۸ با قدرت ۲۳۰ اسب بخار عرضه کرد. این شرکت همچنین در سال‌های ۱۹۷۱-۱۹۷۲ یک پیشرانه سفارشی ۵ لیتری V۸ با قدرت ۲۱۰ اسب بخار را در اختیار مشتریان قرار داد و نمونه ۶ سیلندر را با یک موتور ۶ سیلندر خطی ۴.۲ لیتری با قدرت ۱۱۲ اسب بخار جایگزین کرد.

خریداران تا پایان تولید این سری در سال ۱۹۸۸ از بین چندین موتور V۸ دیگر نیز حق انتخاب داشتند. موتور ۵,۹ لیتری AMC با قدرت ۱۹۵ اسب بخار و گشتاور ۳۹۹ نیوتن‌متر و موتور V۸ عظیم ۶.۶ لیتری با قدرت ۲۲۵ اسب بخار و گشتاور ۴۳۳ نیوتن‌متر از جمله این پیشرانه‌ها بودند.

در سال ۱۹۷۴ میلادی جیپ سری J را به سیستم چهار چرخ محرک مجهز کرد. این سیستم Quadra-Trac به هر چهار چرخ اجازه می‌داد تا با سرعت‌های مختلف بچرخند و دیفرانسیل لغزشی نیز قدرت را به طور خودکار بین محور چرخ‌های عقب و جلو توزیع می‌کرد. در سال ۱۹۷۷ جیپ سیستم دستی چهار چرخ محرک دانا را اضافه کرد. این سیستم فقط تا وقتی که راننده به صورت دستی آن را درگیر کند، نیرو را صرفا به چرخ‌های عقب ارسال می‌کرد. در سال ۱۹۸۳ هم سیستم Quadra-Trac حیپ با سیستم ۴WD Selec-Trac جایگزین شد. این سیستم که به صورت سفارشی برای مدل J۱۰ عرضه شده بود، از جعبه انتقال دو سرعته بهره می‌برد.

۵. جیپ CJ-۸ اسکرامبلر ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۵

بهترین خودروهای جیپبهترین خودروهای جیپ

وانت‌های کوچک و سبک‌وزن ژاپنی در اوایل دهه ۸۰ میلادی در بین مردم آمریکا محبوبیت زیادی پیدا کردند. یک پیکاپ با یک تخت کوچک و مصرف سوخت مقرون‌به‌صرفه برای خریدارانی که به دنبال رانندگی روزانه با قابلیت حمل بار متوسط بودند، جذابیت بسیاری داشت. در حالی که تویوتا و داتسون بیشتر وسایل نقلیه این‌چنینی را تولید و عرضه می‌کردند، خودروسازان آمریکایی هم مینی پیکاپ‌هایی مثل دوج D-۵۰، شورولت LUV و فورد Courier را روانه بازار کردند.

در سال ۱۹۸۱، جیپ با عرضه خودرو CJ-۸ Scrambler وارد این بازار شد. این خودرو ترکیبی از شاسی بلند CJ-۷ و کامیونی بود که خیلی از علاقه‌مندان آن را رانگلر ۴ در ۴ سابق می‌دانند. جیپ سی جی ۸ اسکرامبلر فاصله محوری بلندتر (۲۵,۴ سانتی‌متر) و طول کلی (۶۰ سانتی‌متر) بیشتری نسبت به CJ-۷ داشت. پیشرانه ۴ سیلندر ۱۵۱ اینچ مکعبی به صورت استاندارد برای این پیکاپ ارائه می‌شد، اما بیشتر خریداران پیشرانه ۶ سیلندر خطی ۲۵۸ اینچ مکعبی را انتخاب می‌کردند که به گیربکس ۴ یا ۵ سرعته دستی متصل شده بود.

جیپ همچنین تمام اسکرامبلرها را به صورت استاندارد با سیستم چهار چرخ محرک عرضه کرد که دارای جعبه انتقال دانا ۳۰۰ و قفل دیفرانسیل بود. CJ-۸ با طول و فاصله محوری بیشتر در سه تریم مختلف عرضه شد و دوام فوق‌العاده و ویژگی‌های جذاب مدل اسکرامبلر در اوایل دهه ۸۰ میلادی باعث شد این خودرو به یک وسیله نقلیه آفرود عالی و قابل اعتماد تبدیل شود.

با این حال فروش این پیکاپ آفرودی ناامیدکننده بود. مجموع تولید CJ-۸ Scrambler بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۵ از ۲۸ هزار دستگاه هم کمتر بود. امروزه نمونه‌هایی از این خودرو که در شرایط خوبی قرار دارند با قیمت حدود ۸ هزار دلار به فروش می‌رسند.

۶. جیپ رانگلر YJ سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۵

بهترین خودروهای جیپبهترین خودروهای جیپ

بهترین خودروهای جیپ

در سال ۱۹۸۷ میلادی رانگلر YJ با تغییرات جزئی در بدنه و فریم، جایگزین AMC CJ-۷ شد. قابل توجه‌ترین ویژگی این خودرو، چراغ‌های جلوی مربعی بحث‌برانگیز آن بود. در حالی که AMC خودرو XJ را با قابلیت‌های آفرود سنتی می‌ساخت، جیپ ویژگی‌هایی را به کار برد که برای رضایت راننده‌های معمولی در رانندگی‌های روزمره طراحی شده بودند. جیپ راحتی کابین را افزایش داد و فاصله کف خودرو از سطح زمین را کمتر کرد تا ورود و خروج آسان‌تر شود. تا سال ۱۹۸۸ میلادی، این شرکت قفل‌هایی را به نیم‌درهای فولادی خودرو اضافه کرد و درزگیرهای بهبود یافته را برای رویه‌های سقف نرم آن نصب کرد.

جیپ Wrangler YJ به سیستم تعلیق فنر جدیدی مجهز شده بود که با فنرهای پهن‌تر و میله‌های نوسانی به بهبود هندلینگ خودرو کمک می‌کرد. یک قاب ورق فلز گالوانیزه مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی در خودرو وجود داشت و جعبه انتقال آرام‌تر نیز باعث کاهش تولید صدا می‌شد. مدل اولیه XJ تا سال ۱۹۹۱ تولید می‌شد و دارای موتور ۲,۵ لیتری با قدرت ۱۱۲ اسب بخار و گشتاور ۲۸۴ نیوتن‌متر بود و مدل بعدی YJ بود که با موتور ۶ سیلندر ۴ لیتری قدرتمند با قدرت ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور ۲۹۸ نیوتن‌متر عرضه می‌شد.

جیپ موتور ۴ سیلندر را با یک گیربکس ۴ سرعته دستی جفت کرد تا این که در سال ۱۹۹۴ میلادی، گیربکس اتوماتیک TF ۹۰۴ ارائه شد. این شرکت موتورهای شش سیلندر با گیربکس اتوماتیک TF ۹۹۹ یا ۵ سرعته دستی BA-۱۰/۵ را از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ و گیربکس AX-۱۵ پنج سرعته دستی را از سال ۱۹۹۱ به بعد عرضه کرد.

رانگلر YJ یکی از بادوام‌ترین و بهترین خودروهای جیپ در طول تاریخ محسوب می‌شود و برخی از دارندگان این خودرو، بیش از ۳۰ سال است که روزانه با آن رانندگی می‌کنند و هنوز از این جیپ دوست‌داشتنی راضی هستند.

۷. جیپ گرند چروکی ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸

بهترین خودروهای جیپبهترین خودروهای جیپ

با وجود شهرت زیاد خودروهای جیپ به خاطر قابلیت‌های آفرودی عالی آنها که ریشه در تجهیزات نظامی دارند، خودرو گرند چروکی به وجه تمایز این برند با سایر اس یو وی‌های این کلاس مثل تویوتا راو ۴ و فورد اکسپلورر تبدیل شده است. Grand Cherokee همواره یکی از قوی‌ترین و قابل اعتمادترین خودروهای موجود در بازار به شمار می‌رود.

جیپ گرند چروکی در طول پنج سال تولید، در چندین زمینه جزو اولین‌ها بود و به طور مداوم بهتر از رقبا عمل می‌کرد. جیپ برای مدل سال ۱۹۹۳ اولین کیسه هوای جانبی راننده را برای یک خودرو SUV ارائه کرد. ترمزهای ضد قفل چهار چرخ به صورت استاندارد و کارآمدترین سیستم تهویه مطبوع در این کلاس از دیگر ویژگی‌های برتر این خودرو محسوب می‌شد. گرند چروکی همچنین از ساختار یکپارچه‌ای استفاده می‌کرد که محکم‌تر و سبک‌تر از مونتاژ بدنه روی قاب بود که در اکثر رقبا مورد استفاده قرار می‌گرفت. نتیجه‌ی این تغییر، سواری بهتر، هندلینگ بهتر و صدای کمتر در داخل و خارج از جاده‌ها بود.

جیپ Grand Cherokee به طور استاندارد با پیشرانه ۴ لیتری ۶ سیلندر با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۳۱۸ نیوتن‌متر به همراه گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک عرضه می‌شد. جیپ در سال ۱۹۹۳ مدل برتر Grand Wagoneer را با موتور ۵,۲ لیتری V۸ روانه بازار کرد که قدرت ۲۲۰ اسب بخار و گشتاور ۳۸۶ نیوتن‌متر را در اختیار قرار می‌داد. علاوه بر مدل‌های دو چرخ محرک، جیپ سه سیستم ۴WD یا چهار چرخ محرک را نیز ارائه کرد که شامل Command-Trac پاره وقت، Selec-Trac تمام وقت با قابلیت تعویض بین ۲WD و ۴WD و Quadra-Trac به عنوان یک سیستم ۴WD همیشه فعال می‌شدند.

نوآوری‌های گرند چروکی در سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸، طیف وسیعی از پیشرانه‌ها و سیستم‌های چهار چرخ محرک و عملکرد چشمگیر در داخل جاده و همچنین مسیرهای آفرودی باعث شد Grand Cherokee به یکی از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران تبدیل شود.

۸. جیپ رانگلر TJ سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶

بهترین خودروهای جیپبهترین خودروهای جیپ

جیپ Wrangler TJ با چراغ‌های گرد خود، ظاهر کلاسیک خودروهای آفرود روباز را به خط تولید جیپ بازگرداند، اما جذابیت خودرو بیشتر از استایل نمادین آن بود. شاسی قوی، موتورهای قدرتمند و ابعاد دقیق، رانگر تی جی را به خودرویی ایده‌آل برای مسیرهای خاکی، شیب‌دار و گل‌آلود تبدیل کرد. این خودرو در بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ از چندین پیشرانه استفاده کرد،‌ اما شناخته شده‌ترین آنها یک موتور ۴ لیتری AMC شش سیلندر خطی با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۳۱۸ نیوتن‌متر بود. این پیشرانه در سال ۱۹۸۶ معرفی شد و خودروهایی مثل رانگلر، واگنیرز، چروکی، گرند چروکی و کومانچی از آن استفاده می‌کردند. این موتور قابل اعتماد و بادوام اغلب پیش از تعمیرات اساسی تا ۳۰۰ هزار مایل حرکت می‌کرد.

از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ میلادی، جیپ رانگلر TJ با گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۳ سرعته اتوماتیک عرضه شد و بعدا گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک و ۶ سرعته دستی بهبود یافته به آن اضافه شد. این خودرو به سیستم چهار چرخ محرک و جعبه انتقال دو سرعته اولیه که از طریق یک اهرم فعال می‌شد، مجهز شده بود.

در سال ۲۰۰۳، جیپ نسخه Rubicon را روانه بازار کرد که از جعبه انتقال قوی‌تر ۴:۱ برای آفرودهای با سرعت آهسته استفاده می‌کرد و از محورهای دانا ۴۴ یا یک نسخه دیفرانسیل عقب با لغزش محدود و گیربکس دستی برخوردار بود. Rubicon در سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ قیمت بسیار بالاتری نسبت به سایر مدل‌های جیپ رانگلر TJ داشت، اما این مدل به یک انتخاب بسیار خوب برای خریدارانی تبدیل شد که به دنبال یک خودرو آفرود برتر بودند.

۹. جیپ Commander سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰

بهترین خودروهای جیپبهترین خودروهای جیپ

مهندسان جیپ هنگام طراحی بزرگترین شاسی بلند این شرکت یعنی Commander کارایی آیرودینامیکی و مصرف سوخت را کاملا نادیده گرفتند. با این حال مدل ۷ نفر سبک رترو با سیستم کنترل پایداری، کیسه هوای پرده‌ای جانبی و ترمزهای دیسکی ضد قفل در هر چهار چرخ، سرنشینان را به راحتی و با خیال راحت در هر نوع آب و هوایی حمل می‌کرد. اولین و تنها نسل جیپ کماندر، پلتفرم، ساختار یکپارچه، سیستم تعلیق جلوی مستقل و فاصله بین دو محور خود را با گرند چروکی به اشتراک گذاشت. با این حال Commander بلندتر و طویل‌تر بود. این خودرو خانواده‌محور در زمان عرضه، دومین وسیله نقلیه بزرگ تولید انبوه در تاریخ جیپ و همچنین یکی از بهترین خودروهای این شرکت در طول تاریخ محسوب می‌شد.

جیپ کماندر در دو سطح به بازار عرضه شد. تریم پایه با موتور ۳,۷ لیتری V۶ با قدرت ۲۱۰ اسب بخار همراه بود و تریم لیمیتد دارای دو موتور V۸ بود؛ یکی مدل ۴.۷ لیتری با قدرت ۲۳۵ اسب بخار و گشتاور ۴۰۹ نیوتن‌متر و دیگری مدل قدرتمندتر ۵.۷ لیتری Hemi با قدرت ۳۳۰ اسب بخار و گشتاور ۴۹۸ نیوتن‌متر. جیپ تمام موتورهای این خودرو را با یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک جفت کرده بود و هر دو تریم پایه و لیمیتد در نسخه‌های دارای سیستم ۴×۲ یا ۴×۴ در دسترس قرار گرفتند.

جیپ کماندر Hemi Limited Edition وزنی معادل ۲۳۵۵ کیلوگرم داشت و ظرفیت یدک‌کشی آن به ۳۵۰۰ کیلوگرم می‌رسید؛ اما این شاسی بلند در ۷,۴ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کرد و حداکثر سرعت آن نیز ۲۰۷ کیلومتر بر ساعت بود. اگرچه کماندر یک خودرو پرمصرف بود، اما راحتی، ویژگی‌های ایمنی و استایل کلاسیک آن را به یکی از بهترین خودروهای جیپ در تمام دوران تبدیل کرد.

۱۰. جیپ رانگلر JK مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸

بهترین خودروهای جیپبهترین خودروهای جیپ

در سال ۲۰۰۷ میلادی، جیپ اولین بازسازی اساسی رانگلر را از سال ۱۹۹۸ انجام داد و آن را به بهترین SUV در خط تولید خود تبدیل کرد. نه تنها ویژگی‌های آفرود این خودرو بی نظیر بود، بلکه این وسیله نقلیه از قیمتی بهره می‌برد که مقاومت در برابر آن را سخت می‌کرد.

جیپ رانگلر اصلاح شده در سه تریم ایکس، Sahara و Rubicon روانه بازار شد که هر کدام تجهیزات آفرودی مختلفی داشتند. تریم ایکس در سطح پایه از سیستم چهار چرخ محرک NV۲۴۱ Command-Trac با جعبه انتقال دو سرعته که امکان استفاده پاره‌وقت را می‌داد، محور دانا ۳۰ در جلو و دانا ۴۴ در عقب و چرخ‌های ۱۶ اینچی استفاده می‌کرد. تریم Sahara نیز بیشتر ویژگی‌های آفرودی تریم X را ارائه می‌کرد، اما برای سیستم تعلیق قوی‌تر، سیستم دو لوله‌ای X را با کمک فنرهای تک لوله‌ای جایگزین کرد.

تریم Rubicon هم از همان سیستم چهار چرخ محرک اما با نسبت دنده کم برد ۴:۱ و محورهای دانا ۴۴ با سیستم دیفرانسیل قفل کننده سنگین استفاده می‌کرد. ویژگی‌های آفرود اضافی مثل یک نوار تثبیت کننده جلو با قطع الکترونیکی برای افزایش فاصله از زمین و سه صفحه لغزنده زیر بدنه نیز در این مدل وجود داشتند.

جیپ رانگلر JK ارتقا یافته تنها با یک موتور ۳,۸ لیتری V۶ جدید با قدرت ۲۰۵ اسب بخار و گشتاور ۳۲۵ نیوتن‌متر به همراه گیربکس ۶ سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک عرضه شد. شتاب ۰ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت این خودرو بین ۹.۵ تا ۱۰.۵ ثانیه بود و در عرض ۱۷.۵ تا ۱۸.۵ ثانیه مسافت یک چهارم مایل را طی می‌کرد. این اعداد چندان چشمگیر نیستند،‌ اما عملکرد فوق‌العاده خودرو در مسیرهای آفرود بیشتر از شتاب متوسط آن به چشم نمی‌آمد و باعث می‌شد Wrangler JK یکی از بهترین خودروهای جیپ در تاریخ باشد.

۱۱. جیپ گرند چروکی ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰

بهترین خودروهای جیپبهترین خودروهای جیپ

بهترین خودروهای جیپ

گرند چروکی اصلی در سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ استاندارد جدیدی را برای اس یو وی‌هایی با قابلیت‌های بی نظیر آفرودی تعیین کرد؛ اما این خودرو در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ تفسیری مدرن‌تر و پیچیده‌تر از شکل و ویژگی‌های آشنای خودرو را ارائه کرد. در مدل جدید گرند چروکی به آیرودینامیک توجه بیشتری شد و بدون از دست دادن سبک سنتی جیپ، این شاسی بلند با ضریب درگ ۰,۳۷ (در مقایسه با ۰.۴۱ مدل قدیمی)، هوا را بهتر عبور می‌داد.

جیپ گرند چروکی استاندارد در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ با یک پیشرانه ۳,۶ لیتری V۶ جدید با قدرت ۲۹۰ اسب بخار و گشتاور ۳۵۲ نیوتن‌متر عرضه شد. اگرچه این میزان قدرت کافی بود، اما وزن ۲۲۰۰ کیلوگرمی این SUV باعث می‌شد در زمینه شتاب‌گیری چندان خوب عمل نکند. شتاب ۰ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت گرند چروکی جدید ۸.۵ ثانیه بود و در ۱۶.۳ ثانیه مسافت یک چهارم مایل را طی می‌کرد. همچنین حداکثر سرعت این خودرو ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شد.

یک پیشرانه اختیاری ۵,۷ لیتری Hemi V۸ به گرند چروکی شتاب بهتری را ارائه می‌داد. گرند چروکی مجهز به پیشرانه Hemi می‌توانست در ۷.۴ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد، در ۱۵.۴ ثانیه مسافت یک چهارم مایل را طی کند و به حداکثر سرعت ۲۳۳ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

شاید چشمگیرترین ویژگی Grand Cherokee جدید، کیفیت سواری آن باشد. این وسیله نقلیه بیشتر شبیه یک کراس اوور بود تا یک SUV و سیستم تعلیق مستقل چهار چرخ آن هم ضربه‌ها را به راحتی جذب می‌کند.

۱۲. جیپ گرند چروکی Trackhawk مدل ۲۰۱۸

بهترین خودروهای جیپبهترین خودروهای جیپ

در حالی که جیپ گرند چروکی استاندارد، یک SUV با عملکرد بالا و ویژگی‌های درون جاده‌ای و قابلیت‌های آفرودی برای رضایت بیشتر خریداران بود، مدل Trackhawk عملکرد این خودرو را به سطح بالاتری ارتقا داد. ترک هاوک با یک موتور سوپرشارژ ۶,۲ لیتری Hellcat عرضه می‌شد که قدرت ۷۰۷ اسب بخار و گشتاور ۸۷۴ نیوتن‌متر را تولید می‌کرد. این مدل گران‌ترین جیپ ساخته شده تاکنون است، اما همچنان در مقایسه با سایر شاسی بلندهای سطح بالا در کلاس خود، ارزش خرید بالایی دارد. گرند چروکی ترک هاوک با پیشرانه هلکت از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و سیستم AWD با کنترل پرتاب برای تیک آف بی عیب و نقص استفاده می‌کند. گیربکس خودرو به خودی خود به آرامی تعویض می‌شود، اما دارای یک حالت دستی است که توسط پدال‌های تعویض دنده نصب شده روی فرمان فعال می‌شود و پاسخگویی سریعی دارد.

قدرت ۷۰۷ اسب بخاری مدل ترک هاوک با Hellcat Charger و Challenger یکسان است و شتاب شگفت‌انگیزی را ارائه می‌دهند. این اس یو وی در ۳,۵ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و از چلنجر، بسیاری از رقبای SUV سطح بالا و حتی برخی خودروهای اسپورت خوب مثل مک لارن ۵۷۰S و پورشه ۹۱۱ کاررا ۴S سریع‌تر است.

در حالی که برند جیپ بیشتر به دلیل قابلیت‌های آفرودی خودروهای خود شناخته می‌شود، عملکرد استثنایی ترک هاوک نیز این وسیله نقلیه را حتی برای رانندگی در پیست مناسب می‌کند. سیستم تعلیق و دمپرهای تطبیقی این شاسی بلند، سفت‌تر از چروکی‌های معمولی هستند و هندلینگ بهتری را در اختیار راننده قرار می‌دهند. با این حال، این خودرو همچنان راحت و بی صدا روی جاده حرکت می‌کند. گرند چروکی Trackhawk با برخورداری از بهترین ویژگی‌های شاسی بلندهای آفرود و قدرت استثنایی موتور Hellcat، می‌تواند یکی از بهترین جیپ‌های ساخته شده تاکنون باشد.



روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

همه چیز درباره عینک واقعیت افزوده اپل؛ از ویژگی‌ها تا قیمت و تاریخ عرضه