به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۰۳ شورای علمی راهبردی هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره به ریاست آیت الله علی اکبر رشاد در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
در این جلسه طرح توجیهی ایجاد واحد درس نظریه پردازی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی که توسط دانشگاه عالی دفاع ملی تدوین شده بود مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این جلسه گزارشی از روند بررسی این طرح در جلسات مختلف این شورا ارائه شد و نظرات اعضا در زمینه امکان سنجی ایجاد واحد درسی مذکور مورد بررسی و توجه قرارگرفت.
در ادامه این جلسه غلامعلی افروز گفت: این درس پایه است و می تواند برای همه رشتهها باشد و دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران برای برگزاری دوره آموزشی نظریه پردازی در مقطع دکتری اعلام آمادگی می کند.
وی افزود: برای ایجاد واحد درسی نظریه پردازی در دانشگاهها باید توجه داشت که با ارائه صرف یک کتاب برای مقطع دکتری نمی توان به اهداف مورد نظر دست یافت و بایستی تولید کتب متعددی در زمینه این موضوع منتشر شود.
نقره کار رئیس شورای تخصصی معماری و شهرسازی نیز گفت: موضوع بحث ما فقط واحد درسی نظریه پردازی نیست و هدف اصلی خارج شدن از فضای تقلیدی دانشگاههاست.
اعمال واحد درسی نظریه پردازی در مقطع کارشناسی، برگزاری کارگاه آموزشی، قرار دادن سرفصل درسی نظریه پردازی در واحد درسی روش تحقیق، برگزاری دوره آموزشی برای اساتید درس نظریه پردازی، اجرای آزمایشی واحد درسی نظریه پردازی در چند دانشگاه شاخص، تشکیل هستههای پژوهشی نظریه پردازی در دانشگاه و تجمیع آن به عنوان قطب علمی از پیشنهادهایی بود که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.
همچنین توجه به ظرفیتهای شکل گرفته در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، ایجاد فعالیت ها ستادی، جذب اساتید علاقه مند و تولید ادبیات لازم جهت تدوین واحد درسی از دیگر مواردی بود که به آن تأکید شد.
آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس شورای علمی راهبردی هیات حمایت از کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره با اشاره به مواردی که در جلسات گذشته مطرح و احصاء شده، خواستار شد تا طرح مذکور جهت بررسی نهایی به شوراهای تخصصی مربوطه ارجاع شود.
وی گفت: می توان در حین بررسی نهایی محورهای مدنظر سرفصلهای درس را تنظیم نمود و به تدوین منابع مورد نظر جهت تهیه کتب مکمل درسی اقدام کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تأکید بر لزوم برگزاری دوره دانش افزایی برای اساتید نظریه پردازی، توجه به آگاهی بخشی جامعه دانشگاهی نسبت به نظریه پردازی را مورد تاکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد طرح واحد درسی نظریه پردازی در برخی دانشگاههای شاخص به صورت آزمایشی آغاز شود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۰۳ شورای علمی راهبردی هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره به ریاست آیت الله علی اکبر رشاد در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
در این جلسه طرح توجیهی ایجاد واحد درس نظریه پردازی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی که توسط دانشگاه عالی دفاع ملی تدوین شده بود مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این جلسه گزارشی از روند بررسی این طرح در جلسات مختلف این شورا ارائه شد و نظرات اعضا در زمینه امکان سنجی ایجاد واحد درسی مذکور مورد بررسی و توجه قرارگرفت.
در ادامه این جلسه غلامعلی افروز گفت: این درس پایه است و می تواند برای همه رشتهها باشد و دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران برای برگزاری دوره آموزشی نظریه پردازی در مقطع دکتری اعلام آمادگی می کند.
وی افزود: برای ایجاد واحد درسی نظریه پردازی در دانشگاهها باید توجه داشت که با ارائه صرف یک کتاب برای مقطع دکتری نمی توان به اهداف مورد نظر دست یافت و بایستی تولید کتب متعددی در زمینه این موضوع منتشر شود.
نقره کار رئیس شورای تخصصی معماری و شهرسازی نیز گفت: موضوع بحث ما فقط واحد درسی نظریه پردازی نیست و هدف اصلی خارج شدن از فضای تقلیدی دانشگاههاست.
اعمال واحد درسی نظریه پردازی در مقطع کارشناسی، برگزاری کارگاه آموزشی، قرار دادن سرفصل درسی نظریه پردازی در واحد درسی روش تحقیق، برگزاری دوره آموزشی برای اساتید درس نظریه پردازی، اجرای آزمایشی واحد درسی نظریه پردازی در چند دانشگاه شاخص، تشکیل هستههای پژوهشی نظریه پردازی در دانشگاه و تجمیع آن به عنوان قطب علمی از پیشنهادهایی بود که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.
همچنین توجه به ظرفیتهای شکل گرفته در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، ایجاد فعالیت ها ستادی، جذب اساتید علاقه مند و تولید ادبیات لازم جهت تدوین واحد درسی از دیگر مواردی بود که به آن تأکید شد.
آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس شورای علمی راهبردی هیات حمایت از کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره با اشاره به مواردی که در جلسات گذشته مطرح و احصاء شده، خواستار شد تا طرح مذکور جهت بررسی نهایی به شوراهای تخصصی مربوطه ارجاع شود.
وی گفت: می توان در حین بررسی نهایی محورهای مدنظر سرفصلهای درس را تنظیم نمود و به تدوین منابع مورد نظر جهت تهیه کتب مکمل درسی اقدام کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تأکید بر لزوم برگزاری دوره دانش افزایی برای اساتید نظریه پردازی، توجه به آگاهی بخشی جامعه دانشگاهی نسبت به نظریه پردازی را مورد تاکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد طرح واحد درسی نظریه پردازی در برخی دانشگاههای شاخص به صورت آزمایشی آغاز شود.