حسین علیزاده: هرکسی که راه درست را انتخاب کند، راهش سد میشود
مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش موسیقی دستگاهی و کلاسیک شامگاه یکشنبه 18 شهریورماه در تالار وحدت برگزار شد. بر اساس اخبار رسیده، این مراسم اختتامیه با حضور سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد...
مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش موسیقی دستگاهی و کلاسیک شامگاه یکشنبه 18 شهریورماه در تالار وحدت برگزار شد. بر اساس اخبار رسیده، این مراسم اختتامیه با حضور سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمحمد مجتبی حسینی (معاون اموری هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی ترابی (مدیرکل دفتر موسیقی)، هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، علی ثابتنیا (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران)، هیات داوران جشنواره، اساتید و هنرمندان در بخشهای موسیقی دستگاهی و کلاسیک در تالار وحدت برگزار شد. در ابتدای این مراسم، پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت چند آیه از قرآن مجید، نماهنگی از روند برگزاری بخش موسیقی دستگاهی و کلاسیک دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پخش شد. سپس سیدعباس سجادی در مقام مجری این مراسم پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خوشامدگویی به هنرمندان و شرکتکنندگان این دوره از جشنواره، از هومان اسعدی برای ایراد سخنرانی دعوت کرد.
لزوم آموزش برگزیدگان جشنوارهها
اسعدی ضمن تبریک به هنرمندان موسیقی گفت: «بیش از 1600 درخواست برای شرکت در دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان داشتیم که پس از بررسی در هیات انتخاب 600 اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد، نیمی از آن مربوط به بخش نواحی بود و 300 اثر از آن به موسیقی دستگاهی و کلاسیک اختصاص داشت که پس از ماراتنی یک ماهه شاهد اختتامیه بخش دستگاهی و کلاسیک هستیم.» او ادامه داد: «نکتهای که باید به آن اشاره کنم پاسخ به سوال آینده برگزیدگان جشنواره است، 50 سال پیش نیز شاهد چنین چالشی در موسیقی بودیم که برای آن مراکزی تاسیس شد اما امروزه ضرورتها متفاوت است و باید به نحو دیگری به آن نگاه کرد، امروز هم باید مرکزی تاسیس شود تا به آموزش بیشتر برگزیدگان توجه ویژه کند.» اسعدی اضافه کرد: «داوران امروز ما نیز در همان مراکز حضور داشتند که آیندهنگری نسل قبل باعث تداوم کار آن شده بود، در انتها از دوستانی که در این امر ما را یاری کردند صمیمانه سپاسگزار هستیم.» بعد از سخنرانی دبیر جشنواره، حضار شاهد تکنوازی سنتور توسط یکی از شرکتکنندگان در جشنواره بودند.
گلایه علیزاده از «دیرینه فرهنگ ضدجوان»
حسین علیزاده، هنرمد مطرح عرصه موسیقی کشور، دومین سخنران برنامه در این اختتامیه گفت: «جامعه ما فقط زمانی رو به جلو حرکت میکند که جوانان خود را در رأس داشته باشد، جوانان نیروی اصلی یک جامعه هستند و ما دیرینه فرهنگ ضدجوان داریم، جا دارد در قرن 21 تجدید نظری روی افکارمان داشته باشیم و عرصههای مختلف مملکت را به جوانان بسپاریم، جامعهای که جوانان را در خود داشته باشد قد برافراشته خواهد شد. همیشه مشتاق هستم که در جایگاه ما نیز جوانان بیشتری حضور داشته باشند چون وقتی خوب مینوازند خوب نیز خواهند دید و خوب تصمیم خواهند گرفت.» علیزاده ادامه داد: «جشنواره ملی موسیقی جوان یکی از مهمترین جشنوارهها در این عرصه است، جوانان ما باید از حیثیت هنر، هنرمند و موسیقی دفاع کنند. ما در این جشنواره شاهد دیدار هنرمندانی از شهرهای مختلف بودیم و از این بابت احساس غرور کردیم و اشک شوق ریختیم. به نمایندگی از مردم، اولیا، شرکتکنندگان، موسیقیدانان و مسئولان از دبیر جشنواره تشکر میکنم.» علیزاده اضافه کرد: «طی سالیانی که در موسیقی بودیم کسی به مانند این دبیر پیگیر و وظیفهشناس ندیدهام، فردی که بتواند دانشگاه را به مردم نزدیک کند کمتر در موسیقی و هنر ما پیدا میشود، دانشگاه همیشه آکادمیک و کمی از جامعه جداست. آنچه هنر و علم موسیقی نامیده میشود وقتی از دانشگاه بیرون میآید دیگر دیده نمیشود و این بدان علت است که ارتباط بین ارگانها و دانشگاه وجود ندارد.»
وظیفه دولت در کمک به ماندگاری هنر
حسین علیزاده، در ادامه سخنانش گفت: «رشته هنر رشته سختی است، وقتی این جوانان به دانشگاه میروند و به طورعمیق با آن آشنا میشوند نوبت خدمت به جامعه میرسد اما متوجه میشوند که تریبون در دست موسیقی کوچه و بازار قرار دارد، اگر بخواهیم وجود رانتخواری را تایید کنیم باید حضورش در موسیقی را نیز تایید کنیم. قصد توهین به کسی ندارم اما ساختار و قوانین ما به شکلی است که کم میشود بدون زد و بندهای معمول به وضع اقتصادی خوب دست پیدا کرد. با وجود تمام کمبودها در دانشگاهها در دهههای گذشته باز هم به خاطر وجود تداوم بازدهی خوبی داشته است. آینده درخشانی پیش روی این جوانان است. هرکسی که راه درست را انتخاب کند راهش سد میشود حتی گاهی احترام به کسانی که سالها برای رشتهای تلاش کردهاند نیز وجود ندارد، این وظیفه دولت است که باید آن را درک کند.» او در پایان نیز تاکید کرد: «دبیر جشنواره باید به خاطر وظیفهشناسی و مدیریت صحیح به دور از روابط و مادیات الگو قرار داده شود. باید بزرگداشتی برای او به خاطر آنچه شایسته آن است، برگزار شود. به همه هنرجویان و شرکتکنندگان این جشنواره تبریک گفته و میگویم این نوید وجود دارد که هر چقدر فشار بیشتر روی موسیقی باشد شاهد شکوفایی بیشتر آن خواهیم بود. تحریم روی موسیقی باعث رشد آن شده است. با وجود کمبودها حتی از شهرهای دور ایران نیز چهرههای شاخصی داشتیم که جای تقدیر دارد.» بعد از صحبتهای این نوازنده سرشناس، تکنوازی گیتار و سپس دونوازی پیانو و ویلن توسط شرکتکنندگان اجرا شد.
حسین علیزاده، ردیفدان، آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده تار و سهتار ایرانی و نامزد دریافت 3 جایزه گرمی است. او در سال 1347 عضو ارکستر رودکی شد. علیزاده با عضویت در کانون چاووش همراه با دیگر استادان موسیقی ایران از جمله محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان آثار جاودانهای در موسیقی ایران به نام مجموعه آلبومهای چاووش اجرا کرد و نیز با آموزش به هنرجویان موسیقی تأثیر مهمی در تربیت موسیقیدانان و نوازندگان پس از انقلاب گذاشت.علیزاده در اوایل دهه هفتاد ریاست هنرستان موسیقی را بر عهده داشت. وی تا سال 1384 با محمدرضا شجریان در قالب گروهی چهار نفره همراه با کیهان کلهر و همایون شجریان به برگزاری کنسرت و اجرای برنامه در کشورهای مختلف مشغول بود.