سرویس بهداشتی تمیز و آب سالم در مدارس
زمانی که کودکان به آب آشامیدنی سالم، سرویس بهداشتی و صابون برای شستن دستها دسترسی داشته باشند، برای مطالعه، یادگیری و کشف استعداد خود، محیطی بهتر را تجربه خواهند کرد. با موضوع سرویس بهداشتی و آب سالم برای کودکان همراه باشید. وقتی که مدرسهها از آب سالم، سرویس بهداشتی و صابون برای شستوشو بهرهمند باشند، کودکان محیط سالمتری را تجربه خواهند کرد و...
زمانی که کودکان به آب آشامیدنی سالم، سرویس بهداشتی و صابون برای شستن دستها دسترسی داشته باشند، برای مطالعه، یادگیری و کشف استعداد خود، محیطی بهتر را تجربه خواهند کرد. با موضوع سرویس بهداشتی و آب سالم برای کودکان همراه باشید.
وقتی که مدرسهها از آب سالم، سرویس بهداشتی و صابون برای شستوشو بهرهمند باشند، کودکان محیط سالمتری را تجربه خواهند کرد و دختران در دوران قاعدگی، برای شرکت در کلاسها راحتتر خواهند بود. حقوق کودک را در روزچین دنبال کنید.
اهمیت سرویس بهداشتی و آب سالم برای کودکان
کودکانی که تحت آموزشهای مرتبط با آب، سرویسهای بهداشتی و پاکیزگی قرار میگیرند، در آینده بهتر میتوانند رفتارهای مثبت بهداشتی را در محیط زندگی خود به اجرا بگذارند.
با این وجود، میلیونها کودک در مدارسی تحصیل میکنند که از لحاظ بهداشتی در شرایط نامطلوبی قرار داشته و آب و سرویس بهداشتی و صابون مناسب در آنها وجود ندارد. بهتازگی یونیسف و سازمان جهانی سلامتی (WHO)، در گزارشی با عنوان «آب آشامیدنی، سرویسهای بهداشتی و پاکیزگی در مدارس: گزارش پیشرفت جهانی ۲۰۱۸»، میزان پیشرفت بهداشت مرتبط با آب و آموزش را در سطح جهانی و منطقهای و ملی بررسی کرد.
بهگفتۀ Ann Naylor، رئیس جهانی آب و سرویسهای بهداشتی و پاکیزگی در یونیسف، اعلام کرد: «اگر تحصیلات را بهعنوان کلید رهایی کودکان از فقر در نظر بگیریم، دسترسی به آب مهمترین عامل کمککننده در زمینه طی مراتب تحصیلی به شمار میرود؛ بنابراین بیتوجهی به این مسئله بهمنزلۀ بیتوجهی به رفاه کودکان است. بااینوجود، اکنون چالش پیش روی ما، تأمین منابع مالی برای نصب و راهاندازی این امکانات در تمامی مدارس است.»
یازده درس کلیدی درباره آب و سرویسهای بهداشتی
آب آشامیدنی سالم
۱. ۶۹ درصد از مدارس در دنیا از امکانات پایهای تأمین آب آشامیدنی برخوردار هستند. منظور از امکانات پایهای تأمین آب، وجود دائمی منبعی پاکیزه مانند آب لولهکشی، آب أامینی از اشکال مناسب چاه، آب چشمه یا آب بستهبندی است.
۲. یکچهارم مدارس ابتدایی و یکششم مدارس متوسطه، کاملاً از تأمین آب آشامیدنی محروم هستند.
۳. بهطور کلی، ۶۰۰میلیون کودک در مدرسۀ خود از آب آشامیدنی محروم هستند. کمتر از نیمی از مدارس در اقیانوسیه و دوسوم مدارس در آسیای مرکزی و جنوبی به امکانات پایهای تأمین آب آشامیدنی سالم مجهز هستند.
سرویس بهداشتی
۴. تنها ۶۶ درصد از مدارس دنیا از امکانات پایهای سرویس بهداشتی برخوردار هستند. منظور از برخورداری از امکانات پایهای سرویس بهداشتی، داشتن امکاناتی نظیر فلاشتانک متصل به فاضلاب، فاضلاب محلی یا توالت گودالی (دارای تهویه و دارای کاسه توالت) و توالتهای کودساز است که بهصورت دائمی و مجزا بر اساس جنسیت است.
۵. یکپنجم مدارس ابتدایی و یکهشتم مدارس متوسطه، هیچگونه سرویس بهداشتی ندارند.
۶. یکسوم مدارس در آفریقای سیاه (مناطق جنوب صحرای بزرگ آفریقا) و اقیانوسیه، هیچگونه سرویس بهداشتی ندارند. در بسیاری از کشورهایی که از آنها اطلاعاتی در دست است، کمتر از نیمی از مدارس دستشوییهایی در فاصلهای نزدیک برای کودکانی با محدودیت تحرک دارند.
۷. ۶۰۰ میلیون کودک در جهان، در مدارس هیچگونه سرویس بهداشتی ندارند.
شستوشوی دستها
۸. نزدیک به ۹۰۰میلیون کودک در دنیا از امکانات بهداشتی پایهای محروم هستند. منظور از امکانات بهداشتی پایهای، وجود دائمی آب و صابون برای شستوشو است.
۹. یکسوم مدارس ابتدایی و بیش از یکچهارم مدارس متوسطه امکانات بهداشتی ندارند.
۱۰. بیش از یکسوم مدارس جهان و نیمی از مدارس کشورهای دارای حداقل سطح پیشرفت، امکانات بهداشتی ندارند.
۱۱. یونیسف در برنامهای مرتبط با همین زمینه، بیش از ۹۰ کشور را پوشش داده است و امکانات بهداشتی را سالانه به بیش از ۳میلیون کودک دیگر میرساند.
نکات
آمار بالا، بر اساس بررسیهای ملی و منطقهای و جهانی در سال ۲۰۱۶ است.
گزارش «آب آشامیدنی، سرویسهای بهداشتی و پاکیزگی در مدارس: گزارش پیشرفت جهانی ۲۰۱۸» توسط یونیسف و سازمان جهانی بهداشت، در ادامه «برنامه نظارت پیوسته JMP انجام گرفت. این برنامه متولی جمعآوری اطلاعات در حوزه آب و سرویسهای بهداشتی و پاکیزگی (WASH) است که از سال ۱۹۹۰ به جمعآوری داده پرداخته و مسئول گزارش درباره اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو و مسائل مرتبط با WASH نیز بوده است.
برای آگاهی بیشتر از حقوق کودک، میتوانید مقالات ما با موضوعات حق زندگی کودکان، کودکان یتیم، حقوق اطفال، کنوانسیون حقوق کودک، قاچاق کودکان، کمتوجهی به کودکان، آزار جنسی کودکان، کودکهمسری، حق تحصیل کودکان، کودکان کار، سرپرستی موقت کودکان، راههایی برای جلوگیری از خشونت علیه کودکان، تغییرات آب و هوا و تأثیر آن بر کودکان و… را مطالعه کنید.