مقایسه رهام با دنا به عنوان دو خودروی ایرانی
مقایسه رهام با دنا اکنون امری اجتناب ناپذیر به نظر میرسد. دو خودرویی که نام خودروی ملی را یدک میکشند و به دو شرکت رقیب ایرانی یعنی سایپا و ایران خودرو تعلق دارند. برای مقایسه رهام با دنا باید فاکتورهای متعددی نظیر توان فنی، مشخصات ظاهری، قیمت، امکانات و همچنین قابلیتهای مهم موجود در این دو خودرو را مد نظر قرار داد.
ستاره | سرویس خودرو - مقایسه رهام با دنا را میتوان از صحت ادعای ملی بودن این دو خودرو آغاز کرد. عدهی زیادی از خودرو دوستان معتقدند که خودروی دنا در واقع نسخهی فیس لیفت شدهای از خودروی سمند محسوب میشود. همان گونه که میدانیم خودروی سمند بر اساس پلتفرم خودروی فرانسوی پژو جی ال اکس 405 طراحی شده است. بنابراین لااقل از نظر پلتفرم نمیتوان این خودرو را محصولی بومی یا ملی به شمار آورد.
اما خودروی رهام بر اساس پلتفرمی به نام SP 100 طراحی شده است. پلتفرمی که بنابر ادعای شرکت سایپا یک پلتفرم کاملا بومی محسوب میشود. به هر حال در مقایسه رهام با دنا از نظر شاخص بومی بودن این دو خودرو، کفهی ترازو به نفع خودروی رهام سنگینی میکند. البته سوای پلتفرم و با نگاهی دقیق به سایر بخشهای این دو خودرو، رهام را نیز نمیتوان یک خودروی کاملا بومی لقب داد. چرا که موتور به کار رفته در این خودرو کم و بیش همان موتور موجود در خودروی برلیانس H330 است که یک موتور چینی محسوب میشود. حال که صحبت از موتور خودرو به میان آمد بد نیست مقایسه رهام با دنا را از نظر توان فنی و قدرت موتور این دو محصول مورد بررسی قرار دهیم.
مقایسه رهام با دنا از نظر مشخصات فنی
خودروی دنا و مدل بهبود یافتهی آن یعنی دنا پلاس از مشخصات فنی مشابهی بهره میبرند. در این خودرو شاهد استفاده از موتور 4 سیلندر و 16 سوپاپ مدل EF7 به گنجایش 1646 سیسی هستیم. حداکثر توان خروجی این موتور معادل 115 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه است. حداکثر گشتاور خروجی آن نیز معادل 157 نیوتنمتر با احتساب 4500 دور در دقیقه ارزیابی میشود.
در خودروی رهام یک موتور 4 سیلندر و 16 سوپاپ مدل BM16 که به تکنولوژی VVT مجهز است به عنوان قلب تپندهی اصلی به کار رفته است. موتوری با گنجایش 1650 سیسی که حداکثر توانی معادل 113 اسب بخار ایجاد میکند. حداکثر گشتار خروجی این موتور نیز رقم 154 نیوتنمتر است.
همان گونه که مشاهده میشود توان فنی این دو خودرو کم و بیش مشابه با یکدیگر است. البته با توجه به این نکته که خودروی رهام هنوز به بازار عرضه نشده است از برخی مشخصات مهم آن نظیر شتاب صفر تا صد اطلاع دقیقی در دست نیست. با این حال میتوان تخمین زد که شتاب صفر تا صد این خودرو حدود 12 تا 13 ثانیه باشد.
با توجه به شتاب 13 تا 13.5 ثانیهای خودروی دنا پلاس، مقایسه رهام با دنا از نظر شتاب تقریبا برابر و پایاپای خواهد بود. این دو خودرو از نظر حداکثر سرعت قابل دستیابی نیز فرق چندانی با یکدیگر ندارند و میزان حداکثر سرعت آنها حدود 190 کیلومتر در ساعت خواهد بود.
در شرایطی که خودروی دنا پلاس تنها در قالب مدل دستی (جعبه دندهی دستی پنج سرعته) در دسترس است، خودروی رهام قرار است هم در قالب مدل دستی (جعبه دندهی دستی پنج سرعته) و هم در قالب مدل خودکار (جعبه دندهی اتوماتیک شش سرعته) به بازار عرضه شود.
از نظر متوسط میزان مصرف سوخت نیز خودروی رهام در جایگاه بالاتری نسبت به خودروی دنا پلاس قرار میگیرد. متوسط میزان مصرف سوخت خودروی دنا پلاس در حالت چرخهی ترکیبی حول و حوش رقم 7.9 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت قرار دارد. حال آن که این رقم در خودروی رهام حدود 7.1 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت است. از نظر استاندارد میزان آلایندگی نیز شاخص یورو 4 خودروی دنا پلاس در برابر شاخص یورو 5 خودروی رهام قرار میگیرد. شاید بتوان برتری خودروی رهام در بحث میزان مصرف سوخت و استاندارد آلایندگی نسبت به رقیب خود را به جدیدتر بودن این خودرو نسبت داد.
مقایسه رهام با دنا از نظر امکانات و قابلیتها
مسلما در مقایسه رهام با دنا کمیت و کیفیت آپشنهای به کار رفته در این دو خودرو نقش مهمی را ایفا خواهد نمود. برای مقایسه رهام با دنا به شکل دقیقتر بهتر است به سراغ مجهزترین تیپ خودروی رهام یعنی تیپ سوپر لوکس آن برویم و این تیپ را با خودروی دنا پلاس، که از آپشنهای بیشتری نسبت به خودروی دنا بهره میبرد، مقایسه کنیم.
در بحث ثبات و پایداری شاهد وجود سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم مکمل EBD در خودروی دنا پلاس هستیم. این در حالی است که در خودروی رهام علاوه بر سیستم ترمز ضد قفل ABS از وجود قابلیت مکمل ESC استفاده شده است.
خودروی دنا پلاس به منظور حفظ امنیت سرنشینان خود به چهار عدد کیسه هوای ایمنی مجهز است. چهار موردی که علاوه بر کیسههای هوای اصلی راننده و سرنشین صندلی جلو، کیسههای هوای جانبی را هم در بر میگیرد. اما در مدل لوکس و سوپر لوکس خودروی رهام از وجود شش کیسه هوای ایمنی استفاده شده است که علاوه بر موارد اشاره شده شامل کیسه هوای ایمنی پردهای نیز میشود.
برای مقایسه رهام با دنا از نظر برخورداری از آپشنهای کاربردی، بهتر است خود شما امکانات و قابلیتهای به کار رفته در این دو خودرو را مشاهده کرده و دست به قیاس بزنید.
مواردی که در ادامه مشاهده میکنید آپشنهای خودروی دنا پلاس را تشکیل میدهد.
حال به امکانات و قابلیتهایی میپردازیم که در خودروی رهام وجود دارد.
همچنین باید به این نکته اشاره کرد که بنابر ادعای سازندگان خودروی رهام این خودرو قادر است از پنج ستارهی مربوط به تست ایمنی موسسهی معتبر یورو ان سی ای پی، سه ستاره را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که هیچ کدام از خودروهای ایرانی از جمله خودروی دنا پلاس به شکل جدی و از سوی موسسهی ایمنی معتبری مورد آزمایش قرار نگرفتهاند. در مجموع شاید بتوان در مقایسه رهام با دنا از نظر امکانات، قابلیتهای خودروی رهام را کاربردیتر از رقیب این خودرو لقب داد.
مقایسه رهام با دنا از نظر مشخصات ظاهری
اگرچه خودروی دنا شباهتهای فراوانی به خودروی سمند دارد، اما نمیتوان از تغییرات ظاهری آن نسبت به سمند به همین سادگی گذشت. وجود تغییرات قابل توجهی در بخش جلو پنجره، سپر و چراغهای جلو و عقب خودروی دنا به این محصول سر و شکل بسیار بهتری نسبت به سمند بخشیده است.
در سوی دیگر قضیه با خودروی رهام رو به رو هستیم که آن هم از سر و شکل مناسبی بهره میبرد. در مجموع میتوان ادعا کرد که طراحی این خودرو چه در نمای عقب و چه در نمای جلو از بسیاری از خودروهای ایرانی بهتر انجام شده است.
البته برخلاف خودروی دنا که میراثدار سمند است، خودروی رهام به هیچ کدام از محصولات پیشین شرکت سایپا شباهت خاصی ندارد. به این ترتیب مشتریان این خودرو، محصولی را در اختیار خواهند داشت که از سر و شکل کاملا جدیدی برخوردار است.
در بحث مقایسه رهام با دنا از نظر شمایل ظاهری شاید تنها چهرهی جدی خودروی دنا باشد که بتواند تا حدی چهرهی آرام و مهربان خودروی رهام را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال بحث ظاهر خودروها بیش از هر چیز به سلیقهی خریداران آنها بستگی خواهد داشت.
در مقایسه رهام با دنا از نمای داخل شاید نتوان تفاوت انقلابی و کاملا چشمگیری را میان این دو خودرو شاهد بود. البته از دید نگارنده نمای داخل خودروی رهام، به خصوص داشبورد و کنسول وسط آن، از طراحی شکیلتری نسبت به خودروی دنا برخوردار است.
در کنسول وسط خودروی دنا نوعی حالت شلوغی و شلختگی مشاهده میشود. حال آن که نوع چینش اجزای مختلف روی کنسول وسط خودروی رهام از تفکیکپذیری بهتر و حالت با سلیقهتری برخوردار است. علاوه بر آن بخش سمت راست داشبورد که مقابل سرنشین صندلی جلو قرار دارد در خودروی رهام حالت نسبتا شیک و کشیدهای دارد. این در حالی است که این بخش در خودروی دنا تا حدی پهن و توپر طراحی شده است.
به عنوان نتیجهگیری بحث مقایسه رهام با دنا در نمای داخل آنها باید گفت که هر دو خودروی مذکور از طراحی نسبتا سادهای در فضای کابین خود بهره میبرند. اما نوع این طراحی در خودروی رهام بیشتر به دل مینشیند. از نظر برخورداری از فضای کافی برای نشستن سرنشینان نیز این دو خودرو تفاوت ویژهای با یکدیگر ندارند.
مقایسه رهام با دنا از نظر قیمت
همان گونه که به آن اشاره شد خودروی رهام هنوز به طور رسمی به بازار عرضه نشده است. بنابراین در مورد قیمت نهایی آن نمیتوان قضاوت دقیقی داشت. با این حال بازهی قیمتی 50 میلیون تا 80 میلیون تومانی برای فروش این خودرو اعلام شده است.
خودروی دنا در حال حاضر با متوسط قیمتی حدود 86 میلیون تومان در بازار آزاد معامله میشود. خودروی دنا پلاس نیز از چند روز قبل مرز 100 میلیون تومان را در بازار آزاد رد کرده است و هم اکنون حتی با قیمت 105 میلیون تومان نیز در بازار معامله میشود.
بر این اساس اگر خودروی رهام با قیمتی کمتر از 100 میلیون تومان به بازار عرضه شود به طور قطع ارزش خرید بالاتری نسبت به خودروی دنا پلاس خواهد داشت. چرا که این خودرو هم از نظر ظاهر و هم از نظر امکانات و آپشنهای کاربردی تا حدی بهتر از خودروی دنا پلاس ظاهر شده است. در مجموع عامل قیمت نقش مهمی در مقایسه رهام با دنا ایفا خواهد کرد. در شرایطی که این دو خودرو از نظر مشخصات فنی دوشادوش یکدیگر حرکت کرده و از نظر سایر پارامترها هم کفهی ترازو اندکی به سمت خودروی رهام میچربد، بهره بردن رهام از قیمت مناسب میتواند تیر خلاص را به خودروی دنا وارد کند. به هر حال باید منتظر ماند و دید که مقایسه رهام با دنا و رقابت این دو خودرو با یکدیگر در عمل چگونه رقم خواهد خورد.