یک دورهمی کاملاً جذاب!
زمانی که درباره محصولات بامو M صحبت کنیم قطعاً مدل M3 را به عنوان هیجانانگیزترین خودروها در نظر خواهیم گرفت. این روند در همهی 5 نسل M3 جریان داشته است. این خودرو همان چابکی و هندلینگی را دارد که یک خودروی کوچک و قدرتمند باید داشته باشد. البته یک سؤال وجود دارد: کدامیک از 5 نسل بامو M3 در مسابقه درگ 400 متر سریعترین هستند؟
مت واتسون همین ایده را در ذهن داشته و چهار نسل M3 را به خط کرده است. البته بنا به دلایلی دستاندرکاران CarWow نتوانستهاند مدل E36 M3 را نیز وارد این میدان کنند. این خودرو اولین نسلی از M3 بود که در بطن خود پیشرانهی 6 سیلندر داشت.
هر چهار خودرو در مسابقات درگ 400 متر از حالت ایستاده و رولینگ شرکت کردهاند. ما نمیخواهیم برندهی مسابقه را اعلام کنیم اما بیایید باهم نگاهی به مشخصات فنی هر نسل داشته باشیم تا بتوانیم قضاوت و پیشبینی بهتری درباره نتایج نهایی داشته باشیم.
کار را از همان ابتدا یعنی قدیمیترین نسل بامو M3 E30 آغاز میکنیم که در سال 1986 معرفی شد. البته خودرویی که در مسابقه حضور دارد کمی جدیدتر بوده و از نوع روبرتو راواگلیا است که تنها به تعداد 25 دستگاه تولید شده و از پیشرانهی 4 سیلندر 2.3 لیتری 215 اسب بخاری استفاده میکند.
با رد شدن از مدل E36 به نسل E46 M3 CSL سال 2003 میرسیم. این خودرو نیز از نوع سفارشی بوده و یکی از تنها 500 دستگاهی است که در سرتاسر دنیا وجود دارد. این خودرو قویتر بوده و در مقایسه با نسخههای استاندارد 110 کیلوگرم سبکتر میباشد. پیشرانهی 6 سیلندر 3.2 لیتری خطی E46 موردبحث خروجی 365 اسب بخاری دارد.
مدل دیگر از نوع E92 GTS است که از پرحجمترین پیشرانهی این مسابقه سود میبرد. پیشرانهی 8 سیلندر 4.4 لیتری تنفس طبیعی این نسل از M3 قدرت 450 اسب بخاری دارد. خودروی یاد شده در سال 2011 معرفی شده و تنها 50 دستگاه از آن وارد بازار بریتانیا شده است.
مهم نیست که E92 GTS چقدر قدرت دارد زیرا مدل فعلی یعنی F80 M3 CS بیشترین قدرت را در زیر کاپوت پنهان کرده است. قدرت پیشرانهی 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربوی این نسل به 460 اسب بخار میرسد که احتمالاً باعث محو شدن سایر نسلها خواهد شد!