سید حسین فدایی حسین در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره روند کار نمایش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به پرورش نسل جدید پرداختم، ولی در نهایت کانون استقبال چندانی از فعالیتهای نمایشی نکرد و طبق دستورالعملی که سالها پیش صادر شده بیشتر کارها به عروسکی اختصاص دارد.
وی گفت: در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هر مدرس باید حدود 40 یا 50 فعالیت را انجام دهد، بنابراین برنامهریزی به صورت اختصاصی روی تئاتر وجود ندارد، به همین دلیل با مراکز مختلفی گفتگو کردم تا مربی تئاتر پرورش دهم. در این زمینه با آموزش و پرورش نیز صحبت کردهام، ولی این ارگان آنطور که باید و شاید با اجرای این طرح موافقت نکرده است.
این نمایشنامهنویس و مدرس تئاتر در خصوص انتقادهایی که این اواخر به وی شده، بیان کرد: در زمانی که درگیر ترجمه بودم با انتقاد نویسندگان زیادی روبهرو شدم که پاسخ من احساس ضرورتی بود که نسبت به ترجمه متون خارجی میدیدم، ولی دوست داشتم در حوزه نگارش هم فعالیت داشته باشم. با توجه به دغدغهام که نمایشهای خواندنی یا همان قصه نمایش بود، دوست داشتم آثاری را تولید کنم که بچهها با رغبت آنها را خریداری کنند و بخوانند، این امر در حال حاضر توسعه پیدا کرده است.
وی در اشاره به دلایل قطه همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: یک کتاب را 12 سال پیش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ کرد، ولی بعد انتشار آن را ادامه نداد، بنابراین من سعی کردم مبحث دیگری تحت عنوان بسته نمایشی را اجرایی کنم. این بسته شامل سه نمایشنامه بود که در قالب یک جلد قرار میگرفت و به زبان قصهگو مطرح میشد. هر شخصیت نمایشنامه رنگ متفاوتی نسبت به دیگر کاراکترها داشت که این امر امکان جداکردن آن نقش را بیشتر میکرد.
فداییحسین گفت: این بسته یکسری امکانات مثل ماسک و وسایل صحنه را داشت که بعدها چاپ و تولیدش به سرانجام نرسید و کانون فقط موافقت کرد تا نمایشنامه و ماسک در بستهها باشد و کتاب ماسک منتشر شد. همچنین قرار بود نمایشنامه ایرانی کار شود که من هم کلیله و دمنه را انتخاب کردم و هفت مجموعه سه نمایشنامهای را طراحی کردم که اولین آن «خرگوش باهوش و دو قصه نمایشی دیگر از کلیله و دمنه» نام داشت اما در نهایت طرح زیرسؤال رفت و زمانی که رفتم تا مجموعه را پس بگیرم، متوجه شدم اولین کتاب منتشر شده اما در ادامه پیگیریها مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حالت برخورنده من را بازخواست کردند.
وی تصریح کرد: این مجموعه اکنون چاپ شده و در کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفته و مورد استقبال هم قرار گرفته است. تماسهای من برای چاپ این طرح همچنان بیپاسخ مانده و با اینکه کاری فراتر از یک کتاب است، اما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خصوص تأیید یا عدم تأیید پاسخی نمیدهد.
این نویسنده با یادآوری اینکه نمایشنامه به دلیل اینکه برای اجرا نوشته میشود، جذابیت لازم برای خوانده شدن را ندارد و فقط به درد گروه اجرایی میخورد، در خصوص متون نمایشیاش تشریح کرد: پایان هر نمایشنامه چند سؤال درباره آن متن وجود دارد که والدین یا مربیان میتوانند از بچهها بپرسند. همچنین در این آثار فضایی برای نوشتن یک نمایشنامه دیگر پیشبینی شده یا پیشنهادهایی برای اجرا گنجانده شده است. این کتاب اثری کاربردی است که میتواند تا مدتها بچهها را با خود درگیر و سرگرم کند.
وی گفت: هدفم این است که شرایط را طوری پیش ببرم که بچهها روزانه درگیر نمایش شوند. اکنون شرایط به گونهای است که بچهها در حجمه بسیاری از رسانهها مثل تلویزیون و موبایل هستند، بنابراین باید چیزی آنها را به تعادل رساند تا در آینده دچار ناهنجاری اجتماعی نشوند.
فداییحسین اضافه کرد: تئاتر میتواند آدمها را به تعادل برساند، بچهها باید درگیر یکسری فعالیتها شوند. هرچه فعالیتها مشترک باشد، تأثیرگذاری آن برای آینده بیشتر خواهد بود و در این میان جذابترین فعالیتها، نمایش است. این کتاب زمینه درگیری را ایجاد میکند. ما باید زمینههای فعالیتهای نمایشی را در بچهها توسعه دهیم.
انتهای پیام/4072/4031/