نرخ های بیمه شخص ثالث جوابگوی خسارت تصادفات نیست
علی اصغر عنایت اظهار داشت: سابق بر این شرکت های خودروسازی راسا تصمیم می گرفتند که با کدام بیمه برای بیمه خودروهای صفرکیلومتر وارد عمل شوند اما در حال حاضر طبق توافقی که با دو خودروساز بزرگ کشور انجام شده خودروهای صفر کیلومتر به منظور بیمه، وارد پروسه ایی می شوند که تمام شرکت های بیمه در آن دخیل هستند.
علی اصغر عنایت اظهار داشت: سابق بر این شرکت های خودروسازی راسا تصمیم می گرفتند که با کدام بیمه برای بیمه خودروهای صفرکیلومتر وارد عمل شوند اما در حال حاضر طبق توافقی که با دو خودروساز بزرگ کشور انجام شده خودروهای صفر کیلومتر به منظور بیمه، وارد پروسه ایی می شوند که تمام شرکت های بیمه در آن دخیل هستند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از خبرخودرو، دبیرکارگروه اتومبیل سندیکای بیمه گران ایران به ارائه توضیحاتی در خصوص بیمه خودرو پرداخت.
علی اصغر عنایت اظهار داشت: سابق بر این شرکت های خودروسازی راسا تصمیم می گرفتند که با کدام بیمه برای بیمه خودروهای صفرکیلومتر وارد عمل شوند اما در حال حاضر طبق توافقی که با دو خودروساز بزرگ کشور انجام شده خودروهای صفر کیلومتر به منظور بیمه، وارد پروسه ایی می شوند که تمام شرکت های بیمه در آن دخیل هستند.
وی در خصوص فراخوان شرکت های بیمه برای دریافت الحاقیه بیمه بدنه خودرو اظهار داشت: با توجه به نوسانات اخیر و افزایش قیمت خودرو تمامی شرکت های بیمه طی فراخوان هایی دارندگان خودرو که دارای بیمه بدنه هستند را دعوت به دریافت الحاقیه بیمه بدنه نموده تا در صورت سانحه متضرر نشوند.
وی در خصوص نحوه اعمال نمره منفی یا مثبت راننده خودرو در حق بیمه اظهار داشت: مطابق با مصوبات مجلس و هیات دولت قرار بر این است که در حوزه بیمه از خودرو محوری به سمت راننده محوری پیش رویم البته این به معنای اهمیت نداشتن خودرو نبوده و با توجه به خصوصیات خودرو بخشی از حق بیمه تعیین می شود اما تمرکز اصلی بر روری راننده خودرو قرار خواهد گرفت.
وی افزود: این امر تاکنون محقق نشده زیرا علیرغم اینکه قانونگذار در ماده 18، آیتم های مشخصی را در خصوص ارزیابی راننده و نحوه امتیازدهی مشخص کرده، تا این لحظه سیستمی جامع که در آن راهنمایی رانندگی، شرکت های بیمه و بیمه مرکزی به طور یکپارچه در آن متصل باشند طراحی و ساماندهی نشده است.
وی در خصوص تاثیر امتیاز مثبت راننده بر میزان حق بیمه اظهار داشت: بدیهی است به رانندگانی که میزان تصادفات اندکی دارند تخفیف عدم خسارت تعلق می گیرد که این تخفیف در بیمه بدنه میزان زیادی بوده و در بیمه شخص ثالث تا 70 درصد است.
عنایت در خصوص تاثیر عمر اتومبیل و پیمایش خودرو در تعیین حق بیمه گفت: در خصوص بیمه شخص ثالث برای خودروهای با عمر بیشتر از 15 سال به ازای هر سال، باید 5 درصد حق بیمه اضافه پرداخت شود. اما در خصوص بیمه بدنه معمولا شرکت های بیمه به دلیل استهلاک بالا به انجام بیمه بدنه خودروهای با عمر بالای 10 یا 15 سال مبادرت نمی ورزند.
دبیرکارگروه اتومبیل سندیکای بیمه گران ایران در مورد پرداخت بیمه سوانح رانندگی بدون کروکی اظهار داشت: در حال حاضر 70 تا 75 درصد خسارات مالی که شرکت های بیمه در خصوص سوانح رانندگی پرداخت می کنند بدون گزارش پلیس و فقط با مراجعه طرفین انجام می شود و پلیس در شهرهای بزرگ برای حداکثر 30 درصد سوانح کروکی می کشد و بیشتر مربوط به مواردی می شود که طرفین در مورد تعیین طرف مقصر و زیان دیده اختلاف نظر دارند.
وی افزود: شرکت های بیمه تعهدات قانونی خود را به میزان دو و نیم درصد دیه کنونی معادل بیش از هفت میلیون تومان پرداخت می کنند. در مواردی که شهروندان بیمه نامه مازاد شخص ثالث تهیه کنند گزارش پلیس ضروری است، البته به دلیل شناخت اندک شهروندان از بیمه، تنها 10 درصد افراد اقدام به تهیه بیمه نامه مازاد شخص ثالث می کنند.
وی در خصوص احتمال بروز تخلف و تقلب در خصوص بیمه سوانح بدون کروکی گفت: به هر صورت امکان تخلف وجود دارد و با توجه به اینکه در 90 درصد موارد، سانحه دیدگان بدون گزارش پلیس و کشیدن کروکی محل تصادف را ترک و به بیمه مراجعه می کنند شرکت های بیمه خساراتی را پرداخت می کنند که نسبت به گذشته از میانگین بالاتری برخوردار است.
عنایت با توجه به زیانی که ممکن است از حوزه بیمه خودرو به شرکت های بیمه وارد شود گفت: میزان تصادفات بخصوص سوانح منجر به فوت در کشور بالا بوده و نرخ هایی که توسط هیات دولت و شورای عالی بیمه تعیین می شود جوابگوی خسارت ها نیست، بخصوص شرکت های بیمه در حوزه بیمه های شخص ثالث و درمان زیان می دهند.
وی افزود: در گذشته با توجه به بیمه های باربری، آتش سوزی، مهندسی و مسولیت تا حدودی خسارات شرکت های بیمه جبران می شد اما در حال حاضر به دلیل اینکه در این حوزه ها آزادسازی صورت گرفته و حق بیمه ها کاهش پیدا کرده امکان اینکه از حق بیمه این نوع برای جبران کمبود در بخش بیمه شخص ثالث استفاده شود وجود نداشته و لذا شرکت های بیمه با زیان بیشتری نسبت به گذشته مواجه هستند.
وی در پایان گفت: جامع ترین سامانه صنعت بیمه، سامانه بیمه مرکزی «سنهاب» بوده که تمام فعالیت های شرکت های بیمه در آن ثبت می شود.