طراحی سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات شخصی برای استادان


طراحی سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات شخصی برای استادان

یک دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، در قالب رساله دکتری خود پیشنهاد طراحی سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات شخصی و تدوین شاخص‌های استاندارد برای استادان را ارائه داد.

مریم سه‌دهی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره رساله خود با عنوان پژوهش ارائه ­الگوی ­مفهومی­ مدیریت ­اطلاعات ­شخصی ­الکترونیکی ­اعضای­ هیأت­ علمی پژوهشگاه های وابسته به وزارت علوم، اظهار کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران با دارا بودن مجموعه­‌های آموزشی و پژوهشی وظیفه هدایت، راهبری و برنامه­‌ریزی علمی برای مجموعه­‌های آموزشی و پژوهشی کشور را برعهده دارد.

وی افزود: پژوهشگاه­‌ها از جمله زیرمجموعه‌های بخش پژوهش و فناوری این وزارتخانه محسوب می‌شوند. از جمله مهمترین اهداف هر پژوهشگاه می­‌توان به مشارکت در ارتقای تولیدات­ علمی ­کشور، تربیت پژوهشگران خبره و کارآفرین، توانمندسازی سرمایه­‌های انسانی، ارائه دستاوردهای تحقیقات کاربردی به جامعه اشاره کرد.

دانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانش شناسی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: هدف از انجام این پژوهش شناسایی میزان استفاده اعضای­ه یأت علمی پژوهشگاه‌­های وابسته به وزارت علوم از مولفه­‌های مدیریت اطلاعات شخصی، شناسایی ارتباط میان مولفه­‌های مدیریت اطلاعات شخصی از نظر اعضای هیأت علمی پژوهشگاه­‌های وابسته به وزارت علوم نسبت به یکدیگر، آسیب‌شناسی وضعیت موجود و در نهایت ارائه الگوی مفهومی مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه‌های وزارت علوم است.

سه‌دهی بیان کرد: از جمله فواید الگوی مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیأت علمی مورد بررسی؛ افزایش احتمال دستیابی اعضای هیأت علمی به منابع، مراجع و اطلاعات مرتبط با نیازهای پژوهشی در سریع­ترین زمان ممکن، ذخیره، نگهداری و بازیابی و شناسایی بهتر و دقیق‌تر محتوای اطلاعاتی مورد نظر، استفاده موثر از منابع اطلاعاتی با استفاده از فعالیت‌­های مدیریت اطلاعات شخصی، به اشتراک­‌گذاری اطلاعات با استفاده از فناوری­‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، تقویت روحیه کار تیمی و مشارکتی با استفاده از ابزارهای جدید مدیریت اطلاعات شخصی، شناسایی جدیدترین سیستم‌­های مدیریت اطلاعات شخصی و بهره­گیری از آن، شناسایی بهتر فرصت­ها و تهدیدها، آسیب‌­شناسی نقاط قوت و ضعف جامعه آماری مورد بررسی در استفاده از مولفه­‌های مدیریت اطلاعات شخصی را می‌­توان نام برد.

وی اضافه کرد:‌ برای نخستین بار در ایران در قالب یک رساله دانشگاهی به ارائه ­الگوی ­مفهومی­ مدیریت ­اطلاعات ­شخصی ­الکترونیکی ­اعضای­ هیأت­ علمی پژوهشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران پرداخته شد و این پژوهش نخستین پژوهش در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی است که در آن با استفاده از نظرات صاحب‌نظران بین‌المللی حوزه مدیریت اطلاعات شخصی و با درنظر گرفتن نیازهای بومی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه‌های مورد بررسی به ارائه الگوی مفهومی مدیریت اطلاعات شخصی پرداخته شد. در تالیف این اثر از 112 منبع لاتین و 40 منبع فارسی استفاده شده است.

دانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانش شناسی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: پژوهش یاد شده از نظر هدف از نوع کاربردی و با رویکرد آمیخته با استفاده از طرح پژوهش آمیخته تشریحی انجام شده است. برای گردآوری داده‌های بخش کمی از پرسشنامه و به منظور گردآوری داده های بخش کیفی از مصاحبه استفاده گردید.

وی گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی و بازآموزی برای اعضای هیأت علمی، طراحی سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات شخصی و تدوین شاخص‌های استاندارد در سطح بین‌المللی و ملی برای سنجش مهارت‌های مدیریت اطلاعات شخصی افراد در سطوح مختلف از جمله پیشنهادهای این پژوهش است.

این پژوهش در قالب رساله دکتری به راهنمایی فهیمه باب الحوائجی، علیرضا اسفندیاری مقدم و مشاوره نجلا حریری و فاطمه نوشین فرد انجام شده است.

انتهای پیام/4040



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

دیدن پورن توسط بچه ها، چگونه برخورد کنیم؟