مریم سهدهی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره رساله خود با عنوان پژوهش ارائه الگوی مفهومی مدیریت اطلاعات شخصی الکترونیکی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه های وابسته به وزارت علوم، اظهار کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران با دارا بودن مجموعههای آموزشی و پژوهشی وظیفه هدایت، راهبری و برنامهریزی علمی برای مجموعههای آموزشی و پژوهشی کشور را برعهده دارد.
وی افزود: پژوهشگاهها از جمله زیرمجموعههای بخش پژوهش و فناوری این وزارتخانه محسوب میشوند. از جمله مهمترین اهداف هر پژوهشگاه میتوان به مشارکت در ارتقای تولیدات علمی کشور، تربیت پژوهشگران خبره و کارآفرین، توانمندسازی سرمایههای انسانی، ارائه دستاوردهای تحقیقات کاربردی به جامعه اشاره کرد.
دانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانش شناسی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: هدف از انجام این پژوهش شناسایی میزان استفاده اعضایه یأت علمی پژوهشگاههای وابسته به وزارت علوم از مولفههای مدیریت اطلاعات شخصی، شناسایی ارتباط میان مولفههای مدیریت اطلاعات شخصی از نظر اعضای هیأت علمی پژوهشگاههای وابسته به وزارت علوم نسبت به یکدیگر، آسیبشناسی وضعیت موجود و در نهایت ارائه الگوی مفهومی مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیأت علمی پژوهشگاههای وزارت علوم است.
سهدهی بیان کرد: از جمله فواید الگوی مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیأت علمی مورد بررسی؛ افزایش احتمال دستیابی اعضای هیأت علمی به منابع، مراجع و اطلاعات مرتبط با نیازهای پژوهشی در سریعترین زمان ممکن، ذخیره، نگهداری و بازیابی و شناسایی بهتر و دقیقتر محتوای اطلاعاتی مورد نظر، استفاده موثر از منابع اطلاعاتی با استفاده از فعالیتهای مدیریت اطلاعات شخصی، به اشتراکگذاری اطلاعات با استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی، تقویت روحیه کار تیمی و مشارکتی با استفاده از ابزارهای جدید مدیریت اطلاعات شخصی، شناسایی جدیدترین سیستمهای مدیریت اطلاعات شخصی و بهرهگیری از آن، شناسایی بهتر فرصتها و تهدیدها، آسیبشناسی نقاط قوت و ضعف جامعه آماری مورد بررسی در استفاده از مولفههای مدیریت اطلاعات شخصی را میتوان نام برد.
وی اضافه کرد: برای نخستین بار در ایران در قالب یک رساله دانشگاهی به ارائه الگوی مفهومی مدیریت اطلاعات شخصی الکترونیکی اعضای هیأت علمی پژوهشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران پرداخته شد و این پژوهش نخستین پژوهش در رشته علم اطلاعات و دانششناسی است که در آن با استفاده از نظرات صاحبنظران بینالمللی حوزه مدیریت اطلاعات شخصی و با درنظر گرفتن نیازهای بومی اعضای هیأت علمی پژوهشگاههای مورد بررسی به ارائه الگوی مفهومی مدیریت اطلاعات شخصی پرداخته شد. در تالیف این اثر از 112 منبع لاتین و 40 منبع فارسی استفاده شده است.
دانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانش شناسی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: پژوهش یاد شده از نظر هدف از نوع کاربردی و با رویکرد آمیخته با استفاده از طرح پژوهش آمیخته تشریحی انجام شده است. برای گردآوری دادههای بخش کمی از پرسشنامه و به منظور گردآوری داده های بخش کیفی از مصاحبه استفاده گردید.
وی گفت: برگزاری دورههای آموزشی و بازآموزی برای اعضای هیأت علمی، طراحی سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات شخصی و تدوین شاخصهای استاندارد در سطح بینالمللی و ملی برای سنجش مهارتهای مدیریت اطلاعات شخصی افراد در سطوح مختلف از جمله پیشنهادهای این پژوهش است.
این پژوهش در قالب رساله دکتری به راهنمایی فهیمه باب الحوائجی، علیرضا اسفندیاری مقدم و مشاوره نجلا حریری و فاطمه نوشین فرد انجام شده است.
انتهای پیام/4040