کوروش سلیمانی بازیگر و کارگردان تئاتر درباره فعالیتهای اخیر خود به خبرنگار مهر گفت: قصد دارم نمایشنامه فرانسوی «خرده نان» نوشته لویی کالافرت را با ترجمه شهلا حائری در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه ببرم. این اثر که در سال ۱۹۷۸ برنده جایزه ایبسن شده است چند سال است که ذهن من را به خود مشغول کرده است.
وی ادامه داد: لویی کالافرت گرچه در ایران زیاد شناخته شده نیست اما نویسنده مطرحی است و عمدتا با رمانهایش شناخته میشود اما چند نمایشنامه نیز به رشته تحریر درآورده است. کالافرت در سال ۱۹۸۴ به خاطر مجموعه آثارش جایزه بزرگ شهر پاریس و در سال ۱۹۹۲ جایزه بزرگ ملی ادبیات فرانسه را از آن خود کرده است.
سلیمانی درباره انتخاب این متن برای اجرا بیان کرد: با توجه به تجربیاتی که در سالهای اخیر داشتم تلاشم این است که نمایشنامههایی را برای اجرا انتخاب کنم که به نوعی بتوانند با مردم و جامعه ارتباط برقرار کرده و زمینه ای برای تفکر ایجاد کنند. نمایشنامه «خرده نان» نیز اگرچه متنی فرانسوی و مربوط به دهه ۷۰ میلادی است اما ویژگیهای فرازمانی دارد و همین مساله باعث میشود که در هر موقعیتی قابلیت اجرا داشته باشد.
کارگردان «فالو می» یادآور شد: نمایشهای قبلی که اجرا کرده بودم همگی متنهایی کمدی داشتند اما این نمایشنامه متاثر از فضای آثار ابزورد است البته خود اثر اصلا ابزورد نیست اما فضایی که در آن ۲ شخصیت نمایش زندگی میکنند و رفتارها و دیالوگهایشان متاثر از آثار یونسکو، ادوارد آلبی و حتی هارولد پینتر است. این اثر در ظاهر نمایشی کمدی نیست اما شیوه اجرایی که برای آن برگزیدم فانتزی است و در لابهلای دیالوگهای زن و مرد میانسال نمایش لحظات شوخ و طنزی وجود دارد که باعث تنوع فضا میشود.
وی درباره داستان نمایش توضیح داد: «خرده نان» زندگی زن و مردی میانسال را به تصویر میکشد که روزمرگیهای زندگی خود را دارند؛ مساله ای که که در زندگیهای آپارتمانی ما ملموس است. زندگیهای به عادت تبدیل شده فاقد شور و امید. اما این زن و مرد با اتفاقات عجیبی در همسایگی شان مواجه میشوند که هیجان را به زندگی شان باز میگرداند.
سلیمانی در پایان صحبتهایش متذکر شد: این اثر نمایشی از نیمه آذر تا اواسط دی ماه در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه میرود. تجربیاتی که در طول این سالها از اجرای آثار نمایشی به دست آورده ایم و نظر مثبت مردم و منتقدان نسبت به این آثار، گروه تئاتر بیستون را تشویق کرده است که راهمان را با تکیه بر ۲ اصل اندیشه و زیبایی ادامه دهیم.
کوروش سلیمانی بازیگر و کارگردان تئاتر درباره فعالیتهای اخیر خود به خبرنگار مهر گفت: قصد دارم نمایشنامه فرانسوی «خرده نان» نوشته لویی کالافرت را با ترجمه شهلا حائری در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه ببرم. این اثر که در سال ۱۹۷۸ برنده جایزه ایبسن شده است چند سال است که ذهن من را به خود مشغول کرده است.
وی ادامه داد: لویی کالافرت گرچه در ایران زیاد شناخته شده نیست اما نویسنده مطرحی است و عمدتا با رمانهایش شناخته میشود اما چند نمایشنامه نیز به رشته تحریر درآورده است. کالافرت در سال ۱۹۸۴ به خاطر مجموعه آثارش جایزه بزرگ شهر پاریس و در سال ۱۹۹۲ جایزه بزرگ ملی ادبیات فرانسه را از آن خود کرده است.
سلیمانی درباره انتخاب این متن برای اجرا بیان کرد: با توجه به تجربیاتی که در سالهای اخیر داشتم تلاشم این است که نمایشنامههایی را برای اجرا انتخاب کنم که به نوعی بتوانند با مردم و جامعه ارتباط برقرار کرده و زمینه ای برای تفکر ایجاد کنند. نمایشنامه «خرده نان» نیز اگرچه متنی فرانسوی و مربوط به دهه ۷۰ میلادی است اما ویژگیهای فرازمانی دارد و همین مساله باعث میشود که در هر موقعیتی قابلیت اجرا داشته باشد.
کارگردان «فالو می» یادآور شد: نمایشهای قبلی که اجرا کرده بودم همگی متنهایی کمدی داشتند اما این نمایشنامه متاثر از فضای آثار ابزورد است البته خود اثر اصلا ابزورد نیست اما فضایی که در آن ۲ شخصیت نمایش زندگی میکنند و رفتارها و دیالوگهایشان متاثر از آثار یونسکو، ادوارد آلبی و حتی هارولد پینتر است. این اثر در ظاهر نمایشی کمدی نیست اما شیوه اجرایی که برای آن برگزیدم فانتزی است و در لابهلای دیالوگهای زن و مرد میانسال نمایش لحظات شوخ و طنزی وجود دارد که باعث تنوع فضا میشود.
وی درباره داستان نمایش توضیح داد: «خرده نان» زندگی زن و مردی میانسال را به تصویر میکشد که روزمرگیهای زندگی خود را دارند؛ مساله ای که که در زندگیهای آپارتمانی ما ملموس است. زندگیهای به عادت تبدیل شده فاقد شور و امید. اما این زن و مرد با اتفاقات عجیبی در همسایگی شان مواجه میشوند که هیجان را به زندگی شان باز میگرداند.
سلیمانی در پایان صحبتهایش متذکر شد: این اثر نمایشی از نیمه آذر تا اواسط دی ماه در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه میرود. تجربیاتی که در طول این سالها از اجرای آثار نمایشی به دست آورده ایم و نظر مثبت مردم و منتقدان نسبت به این آثار، گروه تئاتر بیستون را تشویق کرده است که راهمان را با تکیه بر ۲ اصل اندیشه و زیبایی ادامه دهیم.