کروزر کلاسی خاص از موتورسیکلتهاست که اساساً برای راندنهای طولانیمدت طراحی شده و کمترین خستگی را به بدن راکب منتقل میکند.
در این مدل موتورسیکلتها شاسی تا حد ممکن نرم و ارتفاع آن نزدیک به سطح زمین در نظر گرفته میشود و جای پا (رکاب) و زین نیز تا حد ممکن زاویهدار و راحت طراحی میشوند.
در کلاس کروزر معمولاً توجه زیادی به ترکنشین نیز میشود و زین و رکاب ترک هم از حداکثر آسایش برخوردار است.
موتورسیکلتهای کروزر لاستیک و رینگهایی به نسبت پهن دارند و درمجموع همه چیز در این کلاس طوری پیشبینی شده تا راکب بتواند برای ساعتها بدون خستگی موتورسواری کند.
اما با این توضیح مختصر راجع به موتورسیکلتهای کروز، میخواهم به این موضوع بپردازم که اگر ما در ایران قصد خرید یک موتورسیکلت از این کلاس را داشته باشیم چه گزینههایی پیش رویمان است. قطعاً نباید انتظار زیادی داشته باشیم!
اول از هر چیز شما باید به بودجه خود و میزان هزینهای که میخواهید برای داشتن یک موتورسیکلت کروزر صرف کنید، نگاهی بیاندازید.
در هر حال باید روی این موضع تأکید کنم که با هر بودجه و مبلغی، در ایران گزینههایی کمتر از انگشتان یک دست برای انتخاب خواهید داشت.
با توجه به این اصل که در ایران همیشه قیمت مهمترین اولویت است، به تقسیمبندی گزینهها بر اساس قیمت میپردازیم.
در کل ما سه گزینه کروز قابل پلاک کردن در ایران داریم که بر اساس قیمت به ترتیب آنها را بررسی خواهیم کرد.
1- باجاج اونجر
اونجر در حقیقت نمیتواند یک کروزر واقعی باشد بلکه در طراحی آن از کروزرها الگو گرفته شده است.
برای درک بهتر موضوع میتوان به تفاوت بین خودروهای SUV و کراس آور اشاره کرد که در میدان عمل فاصله بسیاری دارند. بگذریم!
اونجر محصول کمپانی باجاج هندوستان بوده و از یک انجین 220 سیسی چهارزمانه بهره میبرد که درمجموع 18 اسب بخار نیرو تولید میکند.
حداکثر سرعت اسمی اونجر 120 کیلومتر است. هرچند موتورسیکلتهای کلاس کروزر اساساً برای تاپ اسپید و سرعتهای بالا طراحی نشدهاند و نباید خیلی روی این رقمها حساب کرد!
اونجر علیرغم گمنامی شرکت سازنده و مشخصات نهچندان ویژهاش، محصول نسبتاً با کیفیتی است و در قیاس با سایر محصولات باجاج ضریب استهلاک و در نتیجه هزینه نگهداری پایینتری دارد.
سیستم تعلیق باجاج مزیت ویژهای ندارد و قدیمی است ولی با اینحال به خاطر طراحی خوب زین سواری نرم و راحتی دارد.
ترمز جلو از نوع دیسکی است که راضیکننده است ولی ترمز کاسهای محور عقب یک نقطه ضعف برای اونجر است.
موتورسیکلت باجاج یک محصول ارزان قیمت است و نباید از آن انتظارهای ویژه داشته باشید.
هرچند این موتورسیکلت برای سواری چند ساعته داخل شهر و سفرهای کوتاه برونشهری گزینه خوبی است ولی برای رایدهای طولانی آزاردهنده خواهد بود.
موضوع دیگر اینکه در ساخت این موتور از آلیاژهای ارزان قیمت استفاده شده و طراحی آن ضعفهایی دارد ازجمله اینکه در دورهای بالا انجین و فرمان به لرزش میافتند که این ضعف برای موتورسیکلت کروزر قابل قبول نیست.
مدل صفر کیلومتر باجاج اونجر در بازار لحظهای و دچار التهاب ما که قیمت موتورسیکلتها هر روز در حال تغییر است در حال حاضر حدود 18 میلیون تومان میباشد. (قبل از شروع بحران ارزی قیمت این موتورسیکلت 8 میلیون تومان بود!)
جالب است بدانید بهتازگی مدل جدیدی از اونجر توسط باجاج هند معرفی شده که قرار است با مدل قدیمی جایگزین شود.
2- رگال فالکن
اما گزینه دوم ما که قیمت نسبتاً بالاتری در قیاس با اونجر دارد، موتورسیکلت کروزر فالکن است.
فالکن توسط شعبه چینی کمپانی رگال رپتور تولید شده و از انجین 250 سیسی با حداکثر قدرت 13 کیلووات در 8500 دور در دقیقه بهره میبرد.
حداکثر سرعت اسمی 130 کیلومتر در ساعت برای این موتورسیکلت معرفی شده هرچند بازهم تأکید میکنم برای موتورهای کروزر نباید به تاپ اسپید توجه کرد چون طراحیشان مناسب این سرعتها نیست.
قطعاً با توجه به تفاوت قیمت، فالکن نسبت به اونجر طراحی بهمراتب بهتری دارد و روزآمدتر است.
همچنین حجم انجین نیز 30 سیسی بیشتر از اونجر است که در نوع خودش مزیتی است.
هرچند انجین 250 سیسی که برای خانواده رگال ارائه میشود طراحی قدیمی دارد و خروجی قدرت آن اصلاً در حد انتظار برای این حجم و سیلندر نیست.
مدل سیستم تعلیق فالکن تقریباً مشابه اونجر است ولی سواری نرمتری دارد. این به خاطر آلیاژ بهتر بکار رفته در موتورسیکلت و همچنین زین باکیفیت آن است.
مزیت مهم دیگر آن این است که چرخ عقب نیز برخلاف اونجر از ترمز دیسکی بهره میبرد.
همچنین طراحی بهتر رکابها و فرمان رانندگی را در فالکن راحتتر میکند. در سرعتهای بالا نیز فرمان و بدنه موتورسیکلت کمتر به لرزش میافتد.
هرچند بازهم برای سفرهای برونشهری طولانیمدت به خاطر سیستم تعلیق ضعیف میتواند خستهکننده باشد.
در حال حاضر قیمت موتورسیکلت رگال فالکن در بازار حدود 30 میلیون تومان میباشد. (قبل از شروع بحران ارزی قیمت این موتورسیکلت 15 میلیون تومان بود!)
3- هیوسانگ آکویلا
بهترین و بالاترین موتورسیکلت کروزری که در ایران میتوانیم انتخاب بکنیم، آکویلا است.
آکویلا محصول کمپانی هیوسانگ کشور کره جنوبی است که در واقع برند اسمورسمداری بهحساب میآید.
هیوسانگ آکویلا از یک انجین 250 سیسی با حداکثر قدرت 26 اسب بخار بهره میبرد. حداکثر سرعت اسمی آن نیز 170 کیلومتر بر ساعت اعلام شده.
آکویلا در واقع از نظر طراحی یک سر و گردن از دو گزینه قبلی بالاتر است و در طراحی شاسی آن از مدل کروز 650 سیسی معروف هیوسانگ بهره گرفته شده.
کمکهای دوشاخ تلسکوپی جلو از نظر طراحی جدیدتر هستند و در گرفتن ضربه بهتر از اونجر و فالکن عمل میکنند.
کمکهای عقب نیز کیفیت خوبی دارند هرچند رضایت کامل را بر نمیانگیزند!
طراحی زینهای آکوئلا تا حدی از کروزهای مشهور هارلی دیویدسون الگو گرفته است و آسایش مثالزدنی را برای راکب فراهم میکند.
طراحی رکابها نیز به سبک صفحهای هارلی دیویدسون و بهتر از دو مدل قبلی هستند.
رینگهای آکویلا به سبک یک کروزر واقعی و خیلی محکم و بادوام طراحی شدهاند و اگزوز نیز از آکویلا 650 الگو گرفته.
هرچند آکویلا بهخوبی میتواند به سرعتهای بالا دست یابد و در این زمینه انجین توانمندی دارد ولی ترمز کاسهای محور عقب آن ضعف بزرگی است که کنترل آن را در مواقع بحرانی دشوار میکند.
درمجموع آکویلا برای سفرهای طولانیمدت برونشهری و سواری داخل شهر سواری راحتتری دارد. هرچند طبیعتاً قیمت بالاتری هم دارد!
در حال حاضر قیمت موتورسیکلت هیوسانگ آکویلا در بازار حدود 55 میلیون تومان میباشد. (قبل از شروع بحران ارزی قیمت این موتورسیکلت 26 میلیون تومان بود!)
درنهایت مایه تأسف است که بازار مهجور موتورسیکلتهای کشور عزیز ما همیشه از محدودیت تنوع رنج میبرد و در کلاس کروز نیز در این سطح قیمت فقط یک گزینه برای انتخاب وجود دارد که این بازار موتورسیکلت ایران را غیررقابتیتر و شرایط را بیش از پیش به ضرر مصرفکننده میکند.
از طرفی نوسان ارزی و افزایش قیمت شدید موتورسیکلتها، در حال حاضر اغلب آنها را به گزینههایی دستنیافتنی برای عمده اقشار ایرانی تبدیل کرده است که اصلاً خبر خوبی نیست!
نویسنده: احمد جمشیدی